Gå til innhold

Bytte skjerm på bærbar og PCMCIA problem.

BlondGod

Anbefalte innlegg

Hei, har som nevnt tidligere i et par andre tråder klart å ødelegge skjermen på min forlovedes Compaq Armada E500(15.1 tommers kjerm) og lurer på om det er mulig å kjøpe en skjerm fra en annen laptop og sette den inn i Armada'n, og hva man eventuelt må ta med i betraktningen når en sånn jobb skal gjøres. MÅ det være en like stor skjerm, er det forskjellige spenninger etc. på signal så man kan risikere å svi av andre komponeneter, LCD skjermen i seg selv, skjermkort mm.?

Har også et problem med en annen bærbar, en finskprodusert(?) Best 8950 der PCMCIA ikke reagerer når jeg setter inn PCMCIA kort. Den finner ikke ny hardware selv om jeg har innstallert driverne. Har prøvd med 2 forskjellige kort. BEST tror jeg ikke eksisterer lengre, for alle linker jeg har fulgt for å oppgradere maskinens firmvare etc er døde, så noen programvare oppdatering ser håpløst ut.

Håper noen guruer kan hjelpe en stakkars kjerkerotte.

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ebay kan kanskje hjelpe deg med det første problemet.

En kammerat av meg hadde en laptop hvor hovedkorte hadde gått susen. Han fant noen som solgte EKSAKT samme hovedkort på ebay. Så søk på ebay etter akkurat samme modell, så kan du kanksje finne en skjerm som her helt lik.

Hvordan skjermer festes til en laptop er som regel unikt fra modell til modell. JEg er faktisk ikke 100% sikker på at de alltid bruker samme type kabel og kontakt heller. Derfor er nok ditt beste råd å finne en helt lik modell som har en skjerm som funker og bytte den over.

Men er denne maskinen så gammel at den ikke dekkes av garanti? Det kan jo hende det er like dyrt å bare sende den til reparasjon da.

AKIRA

Lenke til kommentar

Hei, og takk for tips, maskina ble kjøpt brukt så jeg vet ikke helt hvor gammel den er, men noen garanti har jeg ikke.. og dessuten var det jeg som klarte å helle en halv kopp kaffe i maskina som så trakk seg innimellom laminatene i LCD' skjermen. Hvordan blir det med toll på datadeler forresten, burde den gå igjennom tollen hvis alt er forhåndsbetalt og avsenderen sender den som "gift" eller "engineering sample/value for customs only, f.eks " 10$""

Takk for hjelp så langt! :)

EDIT: Litt ekstra opplysnigner innimellom gammel skrift.

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar

Ftpman, jo for all del, du kan jo sjekke. Skjermen er produsert av Hitachi og ser ut til å være svært så eksklusiv dessverre, nummeret er:

tx38d85vc1cae

Jeg har fått tilbud om en skjerm fra pchub.com, men det har et annet delenummer, TX38D95VC1CAE.

Skjermen er brukt, men med 1 måneds garanti og kommer på 1749 NOK pluss frakt og tollavgifter til bondevik & Co.(som jeg forøvrig ikke aner hvor mye blir)

Regner ikke med at man kommer under denne prisen noe sted men det er vel lov å håpe?

Lenke til kommentar

Jepp, absolutt bra pris, men aner ikke om den passer rett inn selv om kara på pchub.,com ser ut til å kunne sakene sine.

Har forresten søkt på ebay og der var det helt utrolig mye rart å finne tak i, men selvfølgelig ikke akkurat den jeg skulle ha, og de fleste sendte kun innad i statene eller "americas" som de kalte det.

Lenke til kommentar
Har også et problem med en annen bærbar, en finskprodusert(?) Best 8950 der PCMCIA ikke reagerer når jeg setter inn PCMCIA kort. Den finner ikke ny hardware selv om jeg har innstallert driverne. Har prøvd med 2 forskjellige kort. BEST tror jeg ikke eksisterer lengre, for alle linker jeg har fulgt for å oppgradere maskinens firmvare etc er døde, så noen programvare oppdatering ser håpløst ut.

Håper noen guruer kan hjelpe en stakkars kjerkerotte.

På forhånd takk :thumbup:

Jeg går ut ifra at denne er gammel. Hva slags PCMCIA-kort er det du prøver å sette i? Om det er CardBus-kort så går ikke dette på den gamle 16-bit PCMCIA-standarden.

Sjekk system -> enhetsbehandling

En annen ting er at ikke alle kontrollere har hot swap funksjon, dvs. at de må settes i før maskinen skrues på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...