Gå til innhold

gentoo install feil

Anbefalte innlegg

hei.

jeg installerer gentoo for AMD64 fra stage1 nå, men da jeg bootstraper

#cd /usr/portage

#scripts/bootstrap.sh

og når jeg kommer til compilasjon av gcc så får jeg en error cannot run C program.

+ masse errorer etter det.

så går den ut av bootstrap.

fikk samme error på stage2 i #emerge system under gcc.

hva er galt?

make.conf ser slik ut:

CHOST="x86_64-pc-linux-gnu"

CFLAGS="-march=athlon64 -pipe -O3"

CXXFLAGS="${CFLAGE}"

USE="X gtk gtk2 qt ssl gnome kde"

EDIT:bedre nå?

EDIT2:flere.....

Endret av hotstian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så rart ting går galt når du kjører bootstrip-scriptet istedet for boostrap-scriptet. Utover det, skyldes nok eventuelle feil et eller flere av følgende punkter:

1) Du hamrer løs på tastaturet og skriver dermed like mye feil når du skriver kommandoer som du gjør her på forumet.

2) Du har ingen språklig forståelse, og klarer ikke lese installasjonshåndboken til Gentoo. Eksempler:

-bootstrip

-CFLAGE

-CXXFLAGE

-help is need

--usr/portage

3) Du har inntatt et sterkt narkotikum, og bør slutte.

Så mitt råd til deg er, sett deg ned (langt vekke fra koffein og sukker), lukk alle distraksjonsmomenter (nettleser, osv.), åpne installasjonshåndboken, LES, og ta det ETT SKRITT AV GANGEN, akkurat slik det står i boken. FORSTÅ hvert skritt, og utfør det kun etter at du har forstått det. Pass på å bruke fingrene på tastaturet - ikke håndflaten eller en slegge.

Edit: Hva i alle dager betyr forresten "data = 1/3 off"? Og du vet, et selvportrett av en anonym person blir ikke et tomt bilde...

Endret av gspr
Lenke til kommentar
CFLAGE="-march=athlon64 -pipe -O3"

CXXFLAGE="${CFLAGE}"

hm, jeg begynner å bli irritert over svarene som gis på dette forumet etterhvert... Ser ikke ut som om de er ute etter å hjelpe...

Jeg er altså ikke nerd, bare bruker. (og distrojunkie). Men jeg prøver likevel.

Hos mag står det:

CFLAGS="-O2 -march=pentium4 -fomit-frame-pointer"

CHOST="i686-pc-linux-gnu"

CXXFLAGS="${CFLAGS}"

Greit nok at du har amd64, men hvorfor skriver du CFLAGE og CXXFLAGE, med 'E' på slutten og ikke 'S' ?

Jeg brukte stage3, ingen vits i å lage flere problemer for seg selv enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Tja, jeg fikk nesten sjokk da du påstod at jeg hadde skrevet 54 innlegg på hw-forumet. men det stemmer jo... Føles fortsatt som om hver post er den første...

Uansett det skader sikkert ikke dere at jeg retter en liten pekefinger. Som du selv sier, du er ødelagt :tease: du må fikses. Synes det er fint med folk som faktisk bidrar til å hjelpe andre, så stå på :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...