aaabbb666 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Hei! Først og fremst vil jeg si at jeg er totalt nybegynner i Linux og trenger derfor ekstra bra forklaringer. Jeg sitter nå med 2 datamaskiner, 1 med Windows og 1 med Linux. Jeg bruker Windows maskinen som hoved pc, men Linux maskinen skal være en server på en måte. Jeg har tenkt å bruke Linux maskinen som en plass jeg kan legge filer nå plassen begynner å bli litt liten på Windows maskinen. I tillegg har jeg planer å koble til skrivern til Linux maskinen, slik at jeg kan bruke den til printer server. Siden jeg har såpass nybegynner i Linux hadde en bra forklart guide vært midt i blinken for meg. Hører mange snakker om samba, finnes det andre alternativer? Mvh Mads! Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Samba er det absolutt beste alternativet. Les mer på Linuxguiden. Litt manuell konfigurering, men fungerer veldig bra, og er egentlig veldig enkelt å sette opp til enkel "hjemme-bruk". Jeg bruker Samba til å dele ut Filer og printer. Lenke til kommentar
aaabbb666 Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Jeg får til å se og laste filene fra Windows maskinen til Linux maskinen, men ikke motsastt :/ Har sett litt på putty, trur du det funker? Isåfall, hva må jeg skrive, eller finnes det guide til slik også ? Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Jeg får til å se og laste filene fra Windows maskinen til Linux maskinen, men ikke motsastt :/ Da har du bare installert Samba klient, ikke tjener (server). Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Som andre har sagt, du må få installert samba, da kan du koble opp kataloger fra linuxmaskinen som disker på windowsmaskinen din. putty er et terminalprogram, slik at du kan styre linuxmaskinen fra windows, bra nok, men ikke det du trenger nå... Hvilken distribusjon har du? Får vi vite det. kan vi fortelle deg hva du må gjøre for å få inn samba. M. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå