Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Newbie ADSL spørsmål

Anbefalte innlegg

Nesten litt flaut å spørre om dette da jeg føler jeg har god peil på alt som har med data å gjøre, men jeg er rett og slett ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre dette.

Jeg har:

-Telenor ADSL

-1stk laptop med trådløst 3Com PC-card (54Mbps)

-1stk stasjonær med trådløst Jensen USB-plugg (11Mbps)

-Jensen Wireless High Speed Router (54Mbps)

-Topcom Xplorer 871 ADSL Modem

Jeg vil:

-Gjøre det mulig å ha begge maskiner koblet opp til internett samtidig

-Slippe å bruke Telenors oppkoblingsprogram og heller bruke vanlig oppkobling i XP

Er dette mulig?? Blir evig (eller iallefall ut uken) takknemlig hvis noen kan komme med en detaljert beskrivelse på hvordan jeg skal går fram hvis det er mulig. Takker på forhånd for eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil:

-Gjøre det mulig å ha begge maskiner koblet opp til internett samtidig

-Slippe å bruke Telenors oppkoblingsprogram og heller bruke vanlig oppkobling i XP

Det er her routeren kommer inn i bildet. Den er PC-enes forbindelse mot internett, og er alltid koblet til. Dermed vil alltid maskinene også være på nett uten å måtte koble til manuelt.

Hvis du har PPPoE (som var det Telenor brukte den tiden jeg hadde dem som ISP) setter du opp en PPPoE-tilkobling i routeren med [email protected].

Du må muligens skrive inn DNS-adresser manuelt i nettverkstilkoblingen på maskinene, da har Telenor følgende DNS-er:

148.122.208.99

148.122.161.3

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Takker for respons.

Jeg går inn på routeren (Jensen) for å konfigurere denne. Jeg setter opp PPPoE, taster inn brukernavn og passord. Da routeren skal teste oppkoblingen får jeg denne meldingen:

"No PPPoE server found....

Test failed."

Skal jeg gjøre noe med selve ADSL-modem? Jeg prøver å komme inn på det, men det går ikke. Taster inn ip adressen som Telenor har oppgitt, men det funker ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har nå ikke noe problem med å koble meg opp til routeren med min laptop via 3Com 54Mbps kortet. Dessverre er det ikke like bra med min stasjonære som skal koble seg opp via Jensen Airlink 6511 USB saken. Jeg får opp det trådløse nettet i listen over tilgjengelige nettverk, men jeg får rett og slett ikke koblet meg på. Det er ikke noe WEP aktivert. Alle innstillinger ser ut til å være iorden. Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Topcom må settes i bridge mode dersom du skal få en stabil linje med dette oppsettet. Bruk veiledeningen du finner på online.no.

Det har du nok rett i, men jeg kommer ikke inn i oppsettet på Topcom modemet. Jeg bruker 10.0.0.254 adressen som Telenor har oppgitt, men ingenting skjer. Noen ide om hva jeg gjør galt?

Lenke til kommentar

hadde samme problemet. ikke forandre på navnet på nettet men la den stå som default eller hva den nå heter så funker det. slik var det i hverfall for meg på samme ruteren. prøv det så går det nokk bra. sikkert en bug i firmwaren som gjør det

Lenke til kommentar

problemet nevnt over var med hp bærbar med innebygget kort opp mot samme jensen ruter. Innstallerte to slike oppsett hos mine sjefer og hadde akkurat samme problemet på begge to. tok meg en time og flere resetter av routeren før jeg fant ut at man ikke skulle endre nettverksnavnet ( er det ikke det som heter ssid?)

Lenke til kommentar
problemet nevnt over var med hp bærbar med innebygget kort opp mot samme jensen ruter. Innstallerte to slike oppsett hos mine sjefer og hadde akkurat samme problemet på begge to. tok meg en time og flere resetter av routeren før jeg fant ut at man ikke skulle endre nettverksnavnet ( er det ikke det som heter ssid?)

Sjekket og så at SSID var satt til standard (Untitled). Så dessverre kom jeg ikke videre, men takk for innspill likevel.

Lenke til kommentar

Etter mye om og men har jeg fått begge maskinene til å koble til det trådløse nettet. Men dessverre dukket jo opp et nytt problem; den stasjonære får ikke koblet seg til internett. Jeg har laget identisk oppkobling som på laptopen (PPPoE), men likevel kobler den seg ikke opp. XP sier bare at den ikke finner maskinen den skal koble seg til. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Etter mye om og men har jeg fått begge maskinene til å koble til det trådløse nettet. Men dessverre dukket jo opp et nytt problem; den stasjonære får ikke koblet seg til internett. Jeg har laget identisk oppkobling som på laptopen (PPPoE), men likevel kobler den seg ikke opp. XP sier bare at den ikke finner maskinen den skal koble seg til. Noen forslag?

Dette skal settes opp i routeren, du skal _ikke_ koble opp med PPPoE fra den enkelte maskin.

Lenke til kommentar

Dette skal settes opp i routeren, du skal _ikke_ koble opp med PPPoE fra den enkelte maskin.

Har prøvd på det, men til ingen nytte. Jeg setter opp PPPoE i routeren, kobler modemet til "Internet" porten på routeren og i det jeg skal teste det får jeg denne beskjeden:

"Starting test.

Contacting remote server...........

PPPoE server not found, please check that your ISP is using PPPoE.

.Test failed."

Jeg får som tidligere sagt ikke logget meg inn på oppsettet av modemet fra Telenor, Topcom Xplorer 871 (ikke 871B eller 871BT, bare 871). Jeg har prøvd å koble direkte fra maskinen til modemet og får da koblet opp med en PPPoE oppkobling i XP, men det står også at LAN-tilkoblingen er ufullstendig eller noe sånt i XP. Hvis jeg kobler modemet til "internet" porten på routeren får jeg ikke koblet meg opp på noen som helst måte, men hvis jeg kobler den til en av LAN utgangen på routeren får jeg koblet meg opp med PPPoE. Jeg må ærlig innrømme at jeg fatter null og niks av dette her nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...