Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken router gir mest for pengene?


Anbefalte innlegg

Jeg får snart innlagt ADSL og vil i den forbindelse avskaffe meg en router. Jeg har en kompis som har en Draytek Vigor 2200x router som fungere bra. Den koster en del. Ser at det finnes SMB routere til rundt 1300.- Er det noen som har noen erfaring å komme med nå det gjelder disse lavpris routerne. Kravet er at de må ha innebygget switch, NAT og firewall. Alle svar motas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en 486, kr 0

to nettverkskort til 486'en. (ca 200 kr)

en switch (ca 500)

en linuxiso (kr 0)

 

totalt: ca 700kr

hva er det du ikke kan gjøre med den som du kan med den andre: tja... lese papirmanual kanskje?

 

hva kan 486 gjøre i tillegg? tja... mailserver, ftpserver, dhcpserver, httpserver... (osv osv osv) :wink:

 

konklusjon: tja.... det _høres_ bedre ut med "fir-åtti-seks" enn "dyr ruuter fra komplett" :razz:

Lenke til kommentar

Har en Linksys router selv, for DSL. Funker fint, har mange funksjoner, koster runt 1000kr. Men en Linux box som router er fetest ja, noe av det eg digger QoS og Traffic shaping, styrt litt med det her om dagen på serveren min (ikke router). Har 1024/256 linka fra telenor, laster opp max med sirka 23-25kb/sek. Satte da opp så maks "Upstream" fra serveren var 19-20kb/sec. Holle den litt under max, da får du ikke treg nedlasting. Laster nå ned med 100kb/sek, menst eg sender filer fra serveren. Er genialt :> </Off topic?> :grin:

Lenke til kommentar

Det at en 486 er det billigste er OK, men jeg har brukt en god del kroner på å få min PC lydløs og da er ¨valget av en støyende 486 ikke fristende. Tipset er fint. Det jeg ønsker tilbakemelding på er routere fra ledende produsenter.

F.eks hvorfor skal jeg prioritere en router fra Draytek framfor en fra de andre leverandørene osv.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 19:20, sjanten skrev:

en 486, kr 0

to nettverkskort til 486'en. (ca 200 kr)

en switch (ca 500)

en linuxiso (kr 0)


totalt: ca 700kr

hva er det du ikke kan gjøre med den som du kan med den andre: tja... lese papirmanual kanskje?


 

Det er en ting du har glemt. Strøm! Det koster faktisk å ha en maskin på 24/7

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 22:57, Gekko_world skrev:

Det at en 486 er det billigste er OK, men jeg har brukt en god del kroner på å få min PC lydløs og da er ¨valget av en støyende 486 ikke fristende. Tipset er fint. Det jeg ønsker tilbakemelding på er routere fra ledende produsenter.

F.eks hvorfor skal jeg prioritere en router fra Draytek framfor en fra de andre leverandørene osv.


 

de fleste 486'er har passiv kjøling (tom min Pentium MMX har passiv). PSU'en er på ca 225W (ikke så ille for en _server_) og du kan sikkert kutte ned litt der. sett inn ei "lydløs" vifte i psu, eller modifiser den på andre måter.

 

beste argumentet er at det koster, men med norske priser blir det ikke så ille :wink: -og den trekker, som sagt, ca 225W (PSU'en, altså)

Lenke til kommentar

Eg har ein SMC router, barricade 7004, og er veldig godt fornøyd med den. Den er kanskje ikkje den mest avanserte men til vanleg surfing og slikt så er den heilt grei. Har også ein 16 ports switch koblet til for å få alle maskinene på nettet samtidig, den er også fra SMC. Det fungere utmerket til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-23 08:20, sjanten skrev:


de fleste 486'er har passiv kjøling (tom min Pentium MMX har passiv). PSU'en er på ca 225W (ikke så ille for en _server_) og du kan sikkert kutte ned litt der. sett inn ei "lydløs" vifte i psu, eller modifiser den på andre måter.


 

Jeg har en P60 med passiv kjøling (går ut fra at det betyr den bare har kjøleribbe og ingen vifte på CPU). Med noisekiller installert i PSU blir den praktisk talt lydløs. Sålenge den bare står "stand by" stanser viften helt og lager kanskje litt lyd idet den starter opp for å jobbe. God generell ventilasjon rundt maskinen gjør at viften nesten aldri går igang før maskinen "stresses".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...