hero_ruler Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Drit i og ta betalt!. Legge de ut på noen bra templates sider!. (eller lag din egen) Opensource/freewere er bare best!. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Drit i og ta betalt!. Legge de ut på noen bra templates sider!. (eller lag din egen) Opensource/freewere er bare best!. Skaff deg jobb på rema 1000, og sei du gjerne arbeider gratis! Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Drit i og ta betalt!. Legge de ut på noen bra templates sider!. (eller lag din egen) Opensource/freewere er bare best!. Skaff deg jobb på rema 1000, og sei du gjerne arbeider gratis! Nettopp ... verden fungerer ikke gratis, dessverre! Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 ser ikke hvordan man kan nevne opensource of webdesign i samme settning!(selv om jeg nettopp gjorde det) Eneste som kan bli opensource med det er serverside koden, alt annet er jo allerede opensource! OnTopic: Er det et sted man må melde ifra at man har tjent penger? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Er det et sted man må melde ifra at man har tjent penger? Man skal vel egentlig føre det opp som inntekt hvis det er over 1000 kr. og skatte det av... Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Det jeg har pleid å gjøre er å sende e-faktura til bedriftene som leier meg som freelancedesigner/utvikler, så setter de pengene rett inn på kontoen min. Vet ikke hvordan det er med skattekort og slikt da jeg? Anyone? Lenke til kommentar
hero_ruler Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 ser ikke hvordan man kan nevne opensource of webdesign i samme settning!(selv om jeg nettopp gjorde det)Eneste som kan bli opensource med det er serverside koden, alt annet er jo allerede opensource! OnTopic: Er det et sted man må melde ifra at man har tjent penger? Hmm, ble vell kansje litt feil!. men du skjønte hva jeg mente!. Og når man er 15 år!. helt ærlig hvor mange folk ville kjøpt en hjemmeside av deg?... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hmm, ble vell kansje litt feil!. men du skjønte hva jeg mente!. Og når man er 15 år!. helt ærlig hvor mange folk ville kjøpt en hjemmeside av deg?... Det går fint an å selge websider når man er 15 år, om man er dyktig nok. Mi første side solgte eg som 16 åring, ivertfall Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Solgte mi første som 14-åring. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 15 her. Offtopic: Hva med å bare la vær å poste slike innlegg, hero_ruler? Det innlegget der sendte kun signaler om at du er en stygg tater med sære fordommer. Ontopic: Noen som vet om man må skatte av giroer som blir betalt inn på en bankkonto? Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Heh, jeg tror man egentlig skal gjøre det. Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hmm, ble vell kansje litt feil!. men du skjønte hva jeg mente!. Og når man er 15 år!. helt ærlig hvor mange folk ville kjøpt en hjemmeside av deg?... Funker da kjempe fint å selge hjemmesider som 15 åring.. Jeg har solgt en hjemmeside i år og jeg er 15 år. Kunden ble fornøyd Lenke til kommentar
el_scorcho Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Ontopic: Noen som vet om man må skatte av giroer som blir betalt inn på en bankkonto? Du må nok egentlig det, iom at du gjør en jobb for et firma som betaler deg for det. Når man gjør en slik jobb, og er innleid bør man ha et enkeltmannsforetak. Det er gratis å opprette, og gjøres på Brønnøysundsregistrene. Når man har et slikt foretak skal man egentlig betale forskuddsskatt.(Skatteetaten regner ut dette for deg, ved at du oppgir sånn ca hvor mye du regner med å tjene ila året. Denne skatten betales en gang i kvartalet.) Fordelen med å gjøre det på denne måten er at bedriftene som kjøper tjenestene av deg kan trekke dette fra på sin egen inntekt, slik at de betaler mindre skatt, i tillegg slipper de arbeidsgiveravgift. (Som i sentrale strøk er 14.1% av inntekten, altså et betydlig beløp) Var dette litt oppklarende? Lenke til kommentar
designergirl Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 he he, må si jeg fortsatt er litt forvirra men jeg prøver å finne ut noe nå.. kan ikke noen gi meg en utfordring eller noe? for jeg vil vise at jeg er god nok (ja jeg er sta, er bare født sånn ) Lenke til kommentar
el_scorcho Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Lag et design for en bryllupsside; dvs for et par som skal gifte seg og vil vise frem for verden hvor fint de har det... Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Kan ikke noen gi meg en utfordring eller noe? For jeg vil vise at jeg er god nok. Denne er vrien: lag en side for et volleyballlag! Tror du må lære deg å lese alle postene. Edit: Fiksa stor forbokstav og punktum Endret 24. februar 2005 av Domodyret Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Her var det seriøse mangler i skattekunnskapene til folk. Slik var det iaff i fjor: Skatten du skal betale regnes ut -- svært forenklet -- slik: Du må regne ut personinntekten din. Denne er summen av lønn, honorarer, renteinntekter, frynsegoder og annen skattbar inntekt, minus alle fradrag du kan være berettiget til, som f.eks. diverse stønader, forsørgerfradrag, diettpenger, reisegodtgjørelse og andre særfradrag. På grunnlag av denne summen, slår man opp i skattetabeller ut fra hvilken skatteklasse man er i. Denne utgjøres f.eks. av sivil status osv - gifte har andre vilkår enn ugife, f.eks. Er summen under frikortgrensen blir man fritatt for inntektsskatt. I fjor var denne summen, så vidt jeg husker, 23.599,- kr. Over dette beløpet begynner en progressiv beskatning. Tjener du rett over dette beløpet, må du betale noen prosent av hele beløpet i skatt. Prosentandelen øker jo lengre forbi frigrensen du kommer, altså jo mer du tjener. Husker for min egen del at jeg tjente ca 35k et år, da betalte jeg 5% eller 6% skatt. I forfjor tjente jeg nesten 90k, da betalte jeg vel et sted mellom 15% og 20% skatt. Hva er ikke skattbar inntekt? Du kunne i alle fall i 2004, gjøre inntil 30 tjenester mv, der total godtgjørelse ikke overskrider 1000kr, uten å oppgi det til ligningsmyndighetene. Dette er for å unngå at "svart arbeid" blir til at du hjelper naboen med å male huset, får en flaske vin, en middag og en femhundrelapp for det. Småjobber osv kommer inn under dette, så lenge det er under 1000kr av verdi. Så det viktige:DU, ene og alene, er ansvarlig for å få betalt din skatt rikitg. Gjør du noe feil, burde du visst bedre, uansett om du faktisk har handlet i god tro. Det er faktisk så enkelt som det. Du må holde rede på hvor mye du har hatt i inntekt, og det er DIN oppgave å sørge for at skatten blir betalt. Den kan betales forskuddsvis, altså trekk "avtale med" arbeidsgiver, altså gjennom et vanlig skatte-/frikort, eller med direkte innbetalinger, eller den kan betales etterskuddsvis, gjennom restskatt. Legg merke til at det her påløper renter på beløpet. Skattekort og frikort er ikke noe som sikrer deg fra å gå på en smell. Når du får dette, er dette i praksis ikke mer enn en lapp fra noen som har formell peiling, på hvor mye du bør betale, for å gå i null. Dette utregnede materialet regnes ut på grunnlag av opplysninger du gir: hvor mye forventer du å tjene? Hvor stor formue osv har du? Du blir forhåndsliknet hos kemneren når du oppgir dette, og kemneren sier f.eks. at "da bør du betale 10% av inntekten din i skatt for å unngå restskatt", og du får et dokument hvor dette står. Ser du imidlertid at du kommer til å tjene mye mer, er det ditt ansvar å sørge for at du får et nytt skattekort, eller at du får betalt inn resterende på f.eks. en giroblankett. Hvordan du tjener pengene er altså uvesentlig. Hvordan du mottar dem er også uvesentlig. Kjernen i det hele er at DU må holde styr på inntektene og fradragene dine, og selv sørge for -- one way or another -- at du får betalt den skatten du skal betale. Lenke til kommentar
designergirl Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) okei, detta her ble dårlig vell, vell er bare sånn det er men alt er ihvertfall lagd av meg da trykk her for å laste den ned, hadde ikke en server uten reklame på Endret 24. februar 2005 av designergirl Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 det der er laget av DW el no. koden er ikke noe å skryte av. designet er ikke så ille synes jeg, knappene er litt kjedelige skulle hatt noe på seg når det ikke var hover også, bortsettfra det likte jeg det egentlig litt. Var ikke noe sån ekstremt sån jeg ser mange av de andre her får til, men enkelt å greit. Noe en lite kresen kunde kunne falle for... Men du må jobbe med kodinga di, så kan du kansje få til noe skikkelig. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Litt teit med "untitled document" som title... eller hva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå