designergirl Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Hei, Jeg er en jente på 15 år som har drevet en del med web og grafisk design. Jeg kan lage veldig proffe websider, logoer osv. Og jeg lurte på om det er noen muligheter for at jeg kan ta oppdrag med å designe forskjellige ting (betalte oppdrag)? Er det noen regler for dette som jeg burde vite? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Så vidt jeg vet er det ikke ulovlig å lage websider til andre mot betaling. Dette er det flere på forumet som driver med, og de har (igjen, så vidt jeg vet) ikke egne firmaer osv. Derimot har du jo de vanlige lovene, som loven om opphavsrett ol. Over til noe annet, får vi se noe av det du har laget? Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Det eneste du må huske på er at du må ha et skattekort/frikort hvis du har tenkt å tjene mer en 1000 kr for hvert oppdrag (tror det var slik at en kunne motta opptil 1000kr for arbeid uten å skatte for det) Siden du er 15 og sikkert går på skole så skaffer du deg bare et frikort som gjør at du kan tjene opptil 29 997 kroner på et år uten å skatte for det. Hvis du tenker på at du må være med i et forbund eller lignende for å lage hjemmesider, så må du ikke det. Lenke til kommentar
Eksos Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Siden du er 15 og sikkert går på skole så skaffer du deg bare et frikort som gjør at du kan tjene opptil 29 997 kroner på et år uten å skatte for det. Trodde det var rundt 23/24 tusen jeg? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 (endret) Siden du er 15 og sikkert går på skole så skaffer du deg bare et frikort som gjør at du kan tjene opptil 29 997 kroner på et år uten å skatte for det. Trodde det var rundt 23/24 tusen jeg? 29 999 kr fra og med 2005 Uansett så trenger man ikkje frikort uten at man er ansatt i /driver eget firma. Uten å vere formellt ansatt en plass driver man _egentlig_ med svart arbeid. Sjøl vurderer eg faktisk å starte enmannsforetak til sommaren (sett at eg faktisk gidder å designe for penger framover) Endret 19. februar 2005 av arve87 Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 (endret) Siden du er 15 og sikkert går på skole så skaffer du deg bare et frikort som gjør at du kan tjene opptil 29 997 kroner på et år uten å skatte for det. Trodde det var rundt 23/24 tusen jeg? 29 999 kr fra og med 2005 Uansett så trenger man ikkje frikort uten at man er ansatt i /driver eget firma. Uten å vere formellt ansatt en plass driver man _egentlig_ med svart arbeid. Sjøl vurderer eg faktisk å starte enmannsforetak til sommaren (sett at eg faktisk gidder å designe for penger framover) Jasså? Hvis du blir leid inn som en freelancer av et firma for å lage hjemmesiden deres og annet grafisk, jobber du svart da, selvom du har frikort/skattekort? Det hørtes litt rart ut spør du meg. Kjenner flere fotografer som freelancer ofte for forskjellige aviser og de har ikke et enmannsforetak, og har aldri hørt noe om at de har jobbet svart for avisene. Tjener man mer enn 29 999 på et år bør man vurdere å starte sitt egen enmannsforetak for å slippe å betale 50% av det du tjener over 29 999 kr, tror ikke det har noe med at man jobber svart om man ikke har et enmannsforetak. (men jeg er ikke helt sikker på dette altså, kanskje noen vet dette bedre enn meg) Edit: Uansett så trenger man ikkje frikort uten at man er ansatt i /driver eget firma. Hvis du tjener mer enn 1000 kr pr jobb, så er du nødt å skatte for disse pengene (50% tror jeg) hvis du ikke skatter for disse har du jobbet svart, men har du et frikort kan du tjene opptill 29 999kr på et år uten å være fast ansatt noen plass, og uten å være i fare for å ha jobbet svart. Endret 19. februar 2005 av Garreth Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Eg trur ivertfall det, for alle "formelle inntekter" må vel vere registrert på et firma/foretak både hos deg sjøl og i rekneskapet til firmaet/personen som betaler deg.. Noken som har peiling som vil svare? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Eg trur ivertfall det, for alle "formelle inntekter" må vel vere registrert på et firma/foretak både hos deg sjøl og i rekneskapet til firmaet/personen som betaler deg.. Noken som har peiling som vil svare? Det er korrekt Lenke til kommentar
designergirl Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 hei, takk for alle svarene.. jeg ble litt forvirra av alt sammen, så hvis noen bare kan fortelle meg hva jeg burde gjøre hadde det vært fint her er ett lite eksempel av det jeg kan lage, denne layouten er uten tema siden den ikke er til noen spesielle, så den er nok litt kjederlig... Lenke til kommentar
gather Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 det er vel ingenting annet enn skattereglene du må passe på¨. OT: Jente som driver med grafisk design ... det er tøft ! Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Eg trur ivertfall det, for alle "formelle inntekter" må vel vere registrert på et firma/foretak både hos deg sjøl og i rekneskapet til firmaet/personen som betaler deg.. Noken som har peiling som vil svare? Det er korrekt Jeg synes det høres litt bakvendt ut. Hvordan skal ungdom tjene penger da, uten å være ansatt noen plass? Hvis du går rundt å klipper plener en hel sommerferie, skal du starte et enmannsforetak da for å ikke ha jobbet "svart" ? men men, ikke alle lover som er logiske her i dette landet. designergirl: hvis jeg var deg hadde jeg sendt en mail til skatteetaten og spurt om hva du burde gjøre. Lenke til kommentar
DJtm Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Det du skal være klar over er at om du ikke har egen bedrift blir du regnet som "ansatt" av de du lager design for, og de vil derved være pliktige å betale arbeidsgiveravgift basert på det du tjener. Dette vil ofte gjøre det vanskeligere å få oppdrag, siden bedrifter sjeldent er überhappy for ekstrautgifter. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 @designergirl: den var faktisk ikke så dum den, den lider under at den minner om bevel/embrose , men likte den sattelitt tingen! (med mindre du har funnet den et sted da ) Menyteksten trenger jo også litt markering. hvordan er du med kode da? frontpage, dw, photoshop slicing, eller hardcore xhtml css og div's! tror ikke du hadde tatt skade av å få deg et frikort, da har du hvertfall alt på det tørre! OT: jenter + data = Lenke til kommentar
N* Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 men likte den sattelitt tingen! (med mindre du har funnet den et sted da ) det er en bokstav i fonten "webdings" eller "windings" Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 men likte den sattelitt tingen! (med mindre du har funnet den et sted da ) Den inngår som en bokstav eller et tegn i en font som følger med Windows som standard. Husker at en annen her på forumet hadde den med i et logoforslag til programmer.no. Slikt syns jeg er mindre profesjonelt, designergirl, og - ikke for å være frekk eller noe - men designet ditt er ganske standard og kontrastløst, og som andre påpeker lider det av altfor store mengder outer glow. Lenke til kommentar
designergirl Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 he he, skjønner hvis dere er skuffa. men måtte bare blande sammen noe for å vise dere.. ikke noe av det "ekte" designet mitt er online, og det forsvant mens jeg formaterte Men gi meg ett tema så skal dere få se hva jeg kan gjøre Lenke til kommentar
N* Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 denne er vrien: lag en side for et volleyballlag! Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Du finner nyttig informasjon her (unngå feller og kjeltringer) 'grafill'. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Det designet der ville jeg ikke betalt penger for, heh Men jeg ser at du ikke er helt lost, og hadde du virkelig brukt skikkelig med tid på designet så er jeg sikker på at du klarer å få det til å bli veldig bra! Men kanskje den viktigste og vanskligste delen er kodinga ... har du ingen eksempler på koder du har skrivd? Hmm ... var egentlig ikke kritikk du spurte etter men Stå på ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå