Skrue Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Som de fleste andre, opplever også jeg tidvis høye systemtemperaturer, ikke minst pga. "varm" luft fra radiatoren i kjølesystemet, som i min tilfelle kjøles av en 120mm saktegående vifte som suger luft inn i kabinettet. Hondaen datt jo nærmest av krakken i en dialog omkring emnet, og var vel den som ga støtet til en alternativ løsning! Og dermed var det å gå i tenkeboksen. Etter mye mekking i bua, ble jeg omsider ferdig! Løsningen er lagt ut her, med tre bilder: http://thomasr.evilspurv.net/skrue Mange takk nok en gang til Thomas, som har vært så vennlig å hjelpe meg igjen! Jeg skylder deg noen tjenester nå! Den / de som vil ha noen flere bilder av prosjektet, kan gjerne sende meg en mail :smile: Radiatoren er forøvrig saget ut(!) av en "full-size" bilradiator i aluminium, resten er laget av plexi / lexan, og annet "skrot" jeg har liggende. Hadde nok forventet et litt bedre resultat på kjølevanns- CPU-temperatur, og ble nok litt skuffet over at forskjellene fra det "originale" Black-Ice oppsettet ikke ble større enn de gjorde. Men systemtemp falt i allefall med 7-8grader med den nye løsningen! Det var da noe.... :smile: Og bare for å ha nevnt det, systemet kjøres uten tank! [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-06-22 19:04 ] Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Nå har jeg sett det før, men jeg må vel nok en gang si at dette er veldig bra, skjønner ikke hvorfor jeg ikke kom på den ideen selv :smile: Ang. de tjenestene tror jeg heller det er omvendt etter all hjelp jeg har fått.. Bare hyl ut hvis jeg skal legge opp flere bilder. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2002 Takk Thomas! :smile: Lenke til kommentar
forum1234 Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Genialt... MEN: kofor er over klokker som du med respekt for deg sjøl Skrue ikkje har vannkjølt skjermkort / northbridgen er et spørsmål ej vil ha svar på ... Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Skrue: Bare et lite spørsmål. Jeg går utifra at den svære vifta blåser og som man ser på bilde 3 så har du et luftehull under kabinettet. Hva slags vifter har du under til å suge ut luften og hva går de på? Bare lurer fordi jeg har tenkt på noe av det samme men har ikke hatt muligheten eller pengene (til vannkjølinga altså. liker å planlegge i forveien) til å gjennomføre noe enda Må bare si at takk for løsningen på problemet mitt! Proft gjennomført, det så virkelig bra ut. Som Andre Brudevoll sa ovenfor: Quote: Genialt... [ Denne Melding var redigert av: bamsefar på 2002-06-22 19:50 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2002 Hehe, har en vannblokk til GPU liggende også, og har også bygget systemet med tanke på å integrere denne også etterhvert. Men skal lage en ny / bedre vannblokk for GPU / minne på skjermkortet, da jeg ikke er fornøyd med GPU-blokka jeg har! Men ting tar tid! Har forøvrig en "overdimensjonert" kjøler på Northbridge, og tror nok den gjør jobben? Har ingen planer om vannkjøling av Northbridge, det blir for mye "søl" med slanger alle veier. Det bør jo se litt pent ut også? Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Du har stjålet min übervakre idè!!! Men en tink lurer jeg på, åssen har du klart å få rust på kassa di? lekkasje? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2002 Quote: Den 2002-06-22 20:04, ZkedaR skrev:Du har stjålet min übervakre idè!!!Men en tink lurer jeg på, åssen har du klart å få rust på kassa di?lekkasje? LOL! Først til mølla vet du! Du er skarp i blikket, eller har du zooma inn på rustflekken? For det er faktisk rust, som har oppstått slik: Før neonlysenes "inntog" brukte jeg en 20w 12v pære som belysning i kabinettet. (Har vindu!) I kombinasjon med en lekkasje på min tidligere vanntank, og varmen fra pæra, oppstod rustdannelsen! Fuktigheten i kabinettet og varmen fra pæra, aksellererte prosessen, og dermed var rusten et faktum! Får vel pusse den vekk en vakker dag! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Hmm, det der har jeg sett før... I min post De fleste dell-maskiner kjører også på samme måte. Egentlig det eneste måten man kan luftekjøle med respekt! Pent arbeid! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Har du url til posten din Arctic? Kan ikke huske å ha sett den Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2002 Quote: Den 2002-06-22 20:26, Arctic skrev:Hmm, det der har jeg sett før... I min post De fleste dell-maskiner kjører også på samme måte. Egentlig det eneste måten man kan luftekjøle med respekt!Pent arbeid! Takk! Arctic! :smile: Har ikke sett Dell-løsningen, men det ville nesten være litt rart om det ikke eksisterer ett eller annet med samme prisipp? Men jeg har som tidligere nevnt suget dette fra eget bryst, etter å ha blitt "provosért" av Hondaen! :smile: Tar gjerne imot en link til Dell-greiene, kanhende opplegget mitt ytterligere kan forbedres? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Dell sitt opplegg: http://docs.euro.dell.com/docs/systems/dzu...keted_processor Tegningen jeg laget: http://www.forumfiles.com/052002/Clipboard.jpg ( http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=30038&forum=12 ) Forskjellen på disse to er at Dell sitt system suger lufta i kabinettet _ut_ via kjøleribben. Sånn sett ikke det optimale. Men det sørger for veldig lav kabinett temperatur. Det andre opplegget går grovt sett ut på det samme som du har. Bruk "egen" luft til radiator med hjelp av en kanal. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2002 Se det ja! Tilnærmet samme løsning, selv om de bruker lufta fra kabinettet. Men jeg tar som sagt (kald) luft fra undersiden av kabinettet istedet, og optmaliserer vel dermed ideen? Men uansett var det morsomt å se at det finnes noe lignende! Btw; Den andre linken virket ikke! :sad: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Prøv og kopier linken, og lim den inn i et nytt vindu. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2002 Ok, takk for tipset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå