Gå til innhold

DynDNS klarer ikke oppdatere automatisk

hyp3z

Anbefalte innlegg

Kjører en Windows 2003 Server i huset til foreldrene mine og har satt opp IIS server på denne, samt en Remote Desktop-service som kjører. For å koble meg på via Remote Desktop over internett så fant jeg fort ut at jeg trengte en dynamisk dns-tjeneste - og kom fort frem til dyndns.org som tilbyr nettopp dette helt gratis.

Deretter endte jeg opp med 3. partsprogramvaren 3D Watch som dyndns-client (for å oppdatere Telenor-IPen min opp mot dyndns-domenet). Når alt var på plass og alle nødvendige innstillinger var satt så var det tid for en prøvekjøring - og alt fungerte perfekt.

MEN.. da jeg omsider kom meg hjem til leiligheten, og skulle koble meg på serveren for å kontrolle via Remote Desktop så dukket plutselig et lite problem opp. For å bruke Bittorrent programvare så må man som kjent åpne noen porter i routeren, så når jeg da gjorde dette og pekte på serverens lokale IP-adresse, så krevde routeren omstart. OK, så gjorde jeg da det. Så ble det med det den kvelden.. Mer hørte jeg ikke fra min lille maskin :blush:

Så, det som altså skjer - og jeg har testet i senere tid, er at programvaren tilsynelatende ikke klarer å oppdatere / synkronisere IP'en fra Telenor med den bestemte domain-adressen. Selv om jeg har satt "Check IP" til hvert 10. sekund så skjer altså ikke dette.

Så forresten også et valg i selve routerkonfigurasjonen (SMC Barricade) hvor man kunne aktivere DynDNS-tjeneste - noe jeg også har prøvd meg på, uten hell. Har i skrivende stund på både denne tjenesten OG programvare-klienten - og ingen av delene klarer å få den nye IP-adressen.

Kjører jeg nslookup på adressen får jeg kun IP-adressen domenet var registrert med før det hele gikk rett vest.

Så etter denne lille historien lurer jeg selvfølgelig på hvordan jeg kan komme meg rundt denne lille kneiken? Noen ideér?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg tror jeg muligens fant feilen. Har dog ikke fått testet enda, men mener det kan ha blitt krøll når jeg hadde satt opp Dynamsik DNS i både routeren OG software, hadde dessuten problemer med å få 3Dwatch programmet til å oppdatere IP i det hele tatt når jeg fikk kikket grundigere på saken. Bruker nå et langt mindre avansert program DNSer, hvor det tilsynelatende er mindre ting som kan feile. Skal få testet det ut i løpet av uka.

Dette programmet henter dessuten IP-informasjonen direkte i fra router, slik jeg har innstilt det nå - så dette burde være mer driftsikkert i lengden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei!

Jeg tror jeg muligens fant feilen. Har dog ikke fått testet enda, men mener det kan ha blitt krøll når jeg hadde satt opp Dynamsik DNS i både routeren OG software, hadde dessuten problemer med å få 3Dwatch programmet til å oppdatere IP i det hele tatt når jeg fikk kikket grundigere på saken. Bruker nå et langt mindre avansert program DNSer, hvor det tilsynelatende er mindre ting som kan feile. Skal få testet det ut i løpet av uka.

Dette programmet henter dessuten IP-informasjonen direkte i fra router, slik jeg har innstilt det nå - så dette burde være mer driftsikkert i lengden.

Tenkte jeg skulle teste dyndns selv, er jo utrolig kjekt, så slipper man å betale for fast ip ;)

Hvilket av klient-programmene er det du snakker om? Og hvordan fungerte det?

Lenke til kommentar
Hei!

Tenkte jeg skulle teste dyndns selv, er jo utrolig kjekt, så slipper man å betale for fast ip ;)

Hadde DynDNS før og må bare si til alle som tenker på i det hele tatt

og gå inn på denne siden at den riktige adressen for slike tjenester er

http://no-ip.com/ :w00t:

EDIT: Glemte edit :p

Endret av goggen90
Lenke til kommentar
Hei!

DynDNS er en veldig bra og stabil tjeneste. Har hatt den i et år og har ikke hatt noen problemer (kjører oppdateringer gjennom routeren). De som sier noe annet har brukt dårlig programvare.

Lenke til kommentar

Har nettopp funnet ut at linksys har støtte for DynDNS, mao så trenger jeg ikke å kjøre noe klient-program for å holde det oppdatert :)

Har testet no-ip, hadde litt problemer med at den var treg til å oppdatere med ny ip, og andre folk jeg har snakket med som har testet begge sier at dyndns er best.

Lenke til kommentar

DynDNS´ offisielle programvare for klientmaskiner er kjempefin. Men den kan dessverre ikke kjøres som Service. Dvs. du må logge inn på maskinen for at programmet skal kjøres opp.

Det jeg gjorde der var kun å legge inn passordet til Windows i registeret slik maskinen alltid står pålogget. Men dette er ikke akkuratt den sikreste metoden ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...