Gå til innhold

SGI (Silicon Graphics)

Anbefalte innlegg

Hva gjør egentlig en Silicon Graphics-maskin så mye bedre enn en vanlig PC når bruksområdet er 3d-applikasjoner?

Tenker da på workstations, ikke servere med flere hundre CPUer..

Greit nok at de var vesentlig kraftigere tidligere, men med dagens CPUer, busser, RAM og skjermkort burde da en valig PC egentlig være omtrent like bra?

Feks har de kraftigste XP/dual MP-systemene en meget kraftig FPU, eller..?

Og skikkelig program/driver-optimalisering for et gitt oppsett/CPU kan i tillegg gjøre underverker.

Hvordan vil det se ut etter at AMD slipper Hammer løs? Denne virker jo lovende. Kanskje knuser den SGI! :grin:

Hva slags innmat har egentlig SGI-maskiner, kjører de x86, eller noe helt annet, og hva er fordelene med dem? Hva slags prosessorer feks?

Det er masse jeg ikke vet om dette temaet.

Fyr løs!

Én ting er sikkert - et SGI-kabinett til PCen hadde ikke vært å forakte! (Går det an å skaffe dette?)

:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett SGI kabinett? Hvis du vil ha et kabinett som ligner det vi har der jeg jobber, så er du gal. Største j*****n av ett kabinett jeg noen gang har sett. Stor i omfang, cirka halvannen meter lang, bred, høy og dyp. Tung også. Vi skulle flytte hele maskinen inn i en bil for den skulle "ut på oppdrag" en gang. Det er to håndtak på hver side, men selv med 4 menn var det bare så vidt vi klarte å bære den steg for steg opp en liten trapp.

Uansett... en SGI maskin har kanskje ikke så fryktelig mye mer kraftige grafikk-kort enn en PC har, men de er bygget opp på en helt annen måte, og bruksområdet er ett helt annet. Skulle likt å se en PC med GForce 4 klare de mest avanserte operasjonene som SGI-maskinen på jobben gjør.

Jeg vet ikke så mye om selve SGI maskinen da jeg styrer denne med en helt vanlig NT pc. Men jeg vet at operativsystemet er UNIX, og at innmaten er ganske så forskjellig fra en PC. Og det må være en grunn til at den SGI maskinen vi har på jobben koster rundt millionen nå om dagen, og ikke 20.000 som en vanlig råsterk PC koster.

Lykke til med å prøve SGI applikasjoner med en helt vanlig Intel eller AMD prosessor... tror du sliter der gitt :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-06-22 18:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 18:45, Afseth skrev:

Ett SGI kabinett? Hvis du vil ha et kabinett som ligner det vi har der jeg jobber, så er du gal. Største j*****n av ett kabinett jeg noen gang har sett.

fuel_o2_octane2.jpg

Jeg tenkte på workstations da, slik som over, ikke digre servere.. hehe. :smile:

Lenke til kommentar

Tror de aller minste SGI maskinene bruker Quadro kort fra Nvidia, mener ihvertfall å huske at dem har brukt det før.

Skjermkort/chip produsentene som lager kort til forbruker PCer må tenke på størelsen på kortene og ikke minst prisen, slik at vanlige forbrukere har råd til å kjøpe dem. Det setter stor begrensing på hvor raske dem kan være og det største problemet minnebåndbredde.

Disse SGI maskinene har kanskje 4+ GPU'er med hver sin 256bit minnebus, noe som gjør dem adskillig raskere enn noe forbruker skjermkort.

Tenk deg en GeForce4 versjon med 4 GPU'er med 512MB minne. Det hadde vært et monster av et kort, men det hadde vært en fåtall som hadde hatt råd til å kjøpe den.

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-06-22 20:38 ]

Lenke til kommentar

Det som er viktig å huske på når man lurer på om SGI er noe tess, er at de i seinere år både har lagd pc'er og "skikkelig" SGI-maskiner.

De x86-baserte pc'ene (som har blitt levert med windows eller linux) har ikke slått an så veldig fordi de har vært dyre og måtte komkurrere med flere andre store leverandører av highend workstation pc'er som Intergraph, IBM, Dell ++

De ordentlige SGI-maskinene har en helt annen arkitektur og bruker MIPS-prosessorer (RISC) og kjører IRIX, som er et unix-os. Enkelte av disse maskinene er TEMMELIG heftige :smile:

Lenke til kommentar

Heisann!

En SGI-maskin er spesialbygget for visse oppgaver, og ikke alt mulig slik en vanlig PC/Mac er. Dette er kanskje noe av forklaringen på at de er raskere enn en vanlig PC. Det er en grunn til at alle store firmaer, og lignende ikke kjører Windows-baserte servere, men et *NIX-operativsystem... Men dette kan vel borre eller Langbein svare på bedre enn meg, tipper jeg. :wink:

Når det gjelder om SGI-maskiner er så mye kraftigere enn dagens PCer, så vil jeg vel tippe det... SGI lanserte en 100MHz CPU i 1989.... Nå er de kraftigste CPUene som sitter i deres maskiner på heftige 600MHz, men den koster vel omtrent 100000kroner også.(For prosessoren altså).

Tipper ikke Hammer kommer til å knuse de prosessorene SGI bruker, iallefall ikke i ytelse, men derimot i MHz. :lol:

Da jeg var i militæret, var jeg radaroperatør, og brukte SGI O2-maskiner til å bearbeide radarinformasjonen/bildet på den lille 29" Barco skjermen. :grin:

Specen på disse maskinene var 1Gb SD-RAM, 300MHz CPU, 250Watts PSU og de bråkte ganske mye. Skjermkortet var fra Barco og kostet i overkant av 60000 kroner... Totalprisen på maskinen var omtrent 200000kroner, uten skjerm.

Slik ser arbeidsstasjonene ut inni:

octane2_exploded.jpg

o2plus_tech.jpg

Tipper du ikke kan kjøpe løse kabinetter, men du kan jo ringe den norske importøren, Inger Nicolaysen på telefonnummer: 67 11 46 00, så ruter hun deg videre til en med kompetanse på det du lurer på.

Du kan også bruke telesales mailaliaset til slike ting: [email protected]

Men det ville vel blitt som å putte en folkevognmotor inn i et Porsche-karosseri.

:grin::lol:

Lenke til kommentar

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Den 2002-06-22 18:52, Ultra_m00 skrev:

SGi maskiner er ikke særlig kraftige lengre.

Beklager at jeg ikke var tydelig nok.

Mips CPUer er ikke særlig kraftige.

Derimot er plattformen ganske bra som andre her har forklart.SGI MIPS maskiner kan være ganske heftige grunnet X antall cpuer og et meget bra minnesystem.

Maskinene er veldig dyre.

Endel effektstudioer går vekk fra SGI fordi det nå

har kommet gode linuxløsninger som har bedre ytelse, og ikke minst er mye billigere.

Lenke til kommentar

Quote:

Uansett... en SGI maskin har kanskje ikke så fryktelig mye mer kraftige grafikk-kort enn en PC har, men de er bygget opp på en helt annen måte, og bruksområdet er ett helt annet. Skulle likt å se en PC med GForce 4 klare de mest avanserte operasjonene som SGI-maskinen på jobben gjør.

hvis man slenger inn et 3d labs Wildcat III 6210 så er vel man litt nærmere.....håper jeg;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...