asmaan Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Hei! Har en aldri så liten diskusjon med min kjære samboer ang. uptime på laptop -hun skal på død og liv ha sin laptop påslått absolutt 24/7, med minimalt med restart. Er dette å anbefale/bra for en laptop? Hun opplever til tider (relativt sjelden) at bakgrunnsbelysningen nekter å slå seg på når skjermen vippes opp. Maskinen har ikke fryst, og en kan se konturer av aktivitet, men altså intet lys. Etter restart fungerer dette igjen utmerket. Kan dette ha en sammenheng med evt. overoppheting/for lang uptime? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 En laptop er en maskin som utvilker veldig mye varme pga liten plass. Den skal også være stille, og har derfor minimalt med vifter, som igjen gir minimalt med kjøling. Ett av de stedene der det transporteres mest varme er gjennom tastaturet. Om maskinen står på 24/7 og omtrent 40-50% av dette er med skjermen nede blir jo maskinen unødvendig varm. Hva gjør maskinen når den ikke er i bruk? Om hun på død og liv skal ha en maskin på 24/7, hva med å bygge en dårlig desktop som gjemmes bort og som kan styres med en klient fra laptopen når hun trenger det, eller kun 100% deling av filer og slikt. Bakgrunnsbelysningen på laptop går ofte før selve skjermen. Dette er jo noe som ikke varer evig (dessverre). Hun kan jo kanskje tenke på å sette opp strømsparing på skjermen. Så skjermen kan stå oppe, men at den skrur seg av. Jeg har hatt laptoper på i ukesvis. Men det er faktisk ikke å anbefalle. Det går utover hardware som HD, skjermkort, div inn og utganger og ikke minst skjermen. Du får si til henne at det er lov å la maskinen få hvile. Og om hun ikke hører på deg så kan kanskje denne søte saken være ett godt alternativ til neste gave Lykke til med "kampen" om hvile for laptopen. Med vennlig hilsen en som sjeldent skrur av laptopen Lenke til kommentar
Folo Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 hvorfor ikke bare bruke hibernate? det tar 10 sec å skru av og 10 sec å skru på, du kan jo angi at pcen skal gå i hibernation når du f.eks legger lokket ned, trykker på av/på knapp, trykker på standby knapp, etc... ellers er det jo heller ikke noe stress å angi at den skal skru seg av eller hibernate etter f.eks 2 timer uten aktivitet Lenke til kommentar
asmaan Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Hun nekter å sette maskinen i dvale, etc. på grunn av tilgjengelighet på msn, samt nedlastingsklienter. Nå har den vært påslått omtrent i ett år, håpe den varer ett år til Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Du får få henne til å aktivere blank skjermsparer, eller slik at den skrur av skjermen etter 20 min uten aktivitet. Da står ikke skjermen på unødvendig, og hun kan fortsatt nåes på msn Lykke til Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Har min stående på 24/7 stort sett. Det skal ikke være noe problem med dette overhodet. Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Legg inn et program som klokker ned prossesoren, klokk ned prossesoren når den ikke brukes, skru på alle strøm sparerene. Mindre strøm = mindre varme. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Min står også på så godt som hele tiden. Jeg legger aldri lokket ned over lengere tid når maskinen er på. Selv om kjølingen er dårligere enn på en stasjonær, kan jeg ikke tenke med at den ikke skulle være god nok til å kjøle maskinen selv med lokket nede. Det du kan gjøre er å teste ut akkurat hva som gjør at skjermen ikke kommer på igjen. Om det er skjermspareren eller at skjermen slår deg av. Så disabler du den delen som skaper problemet. Ørjan... Endret 20. februar 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå