Gå til innhold

Sempron 2600+ vises som Athlon 1100

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp kjøpt et Gigabyte GA-7VT600 1394 HK sammen med en AMD Sempron 2600 + CPU (333). Problemet mitt er at HK finner ikke rett hastighet. Den blir stillt inn på 1100 Mhz! Har nyeste BIOS, og jeg får den ikke høyere enn 1700+ ved å skrive 132 i en rute i BIOS.

Kan noen være så snill å hjelpe meg? Har søkt litt rundt her, men skjønner ikke så mye.

Legger ved et bilde av CPU-Z

post-222-1108770335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette FSB i BIOS på 166MHz. Om du ikke får stilt høyere enn 133MHz her, kan det skyldes en jumper på hovedkortet som fysisk sperrer for dette. Isåfall må du sjekke hovedkortmanualen, og flytte på denne jumperen.

Et alternativ er å sjekke om det finnes en BIOS-oppdatering til hovedkortet, noe det høyst sannsynlig gjør hvis du ikke har flashet BIOS før. De fleste nye Socket A-BIOSer har vel støtte for Sempron, slik at disse stiller seg automatisk riktig inn i BIOS.

Hvis du tar frem kalkulatoren din, og ganger 11 (multiplier, som vist i skjermbildet ditt) med 166(,6666666)MHz (333MHz effektivt pga. DDR), så får du 1,8333333GHz, som er standard for din CPU. :)

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...