Whiteshit Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Har sett på en BMW med knekt tannstang. Denne må skiftast pga at det lekker servoolje eller noke sånt. Er ikkje spesielt teknisk sakkyndig når det gjelder bil, men såvidt eg har forstått er ikkje dette en del som vanligvis ryker. Korleis i alle dager har personen klart å knekke denne tannstanga? (Selger veit ikkje) Noken kan sette opp et overslag over kor masse dette vil komme på, om en skal fikse dette? (Er en E30) Er dette en omfattande prosess? Og delen skal sjølsagt kjøpast hos en eller anna høgger om det blir et eventuelt kjøp. Lenke til kommentar
Corolla16v Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Har byttet på en E36 for ikke så lenge siden og det var en veldig kurrant jobb. Vet ikke om plasseringen er lik for E30. På E36 sitter tannstanga under i forkant av motor. Bare husk på justere spissing etterpå. Hva som gjør at tannstanga er knekt er vanskelig å si uten å se skaden. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Sier meg enig i det Corolla 16V sier . Men som du sier er ikke dette akkurat hva man kan kalle normal slitasje i mine øyne. Jeg syns du skal sjekke den bilen grundig før noe evnt kjøp, særlig da alt som har med hjuloppheng og gjøre. Jeg kan ikke skjønne annet enn at den må ha fått seg en smell på et av forhjulene.... Se etter skader på felg/dekk, bøyde/skadede endeledd, stabbstag, bærebroer, hele pakka. Er det slik at selger ikke har vært eier av bilen, eller hvorfor vet han ikke? Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 angåande korleis skaden er skjedd, så kjenner eg personen som eiger bilen, og veit at bilen har blitt ganske godt køyrt. Det eg lurte på var egentlig korleis en kunne klare å skade tannstanga. Et hard smell på et forhjul kan altså gjere skade på tannstanga? Lenke til kommentar
headgeek Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Angående overskriften: Tannstang- og Snekkestyring er to helt forskjellige ting. Dette er en ganske så ny bil, så dette er vel snakk om tannstang-styring. Og tannstanga kan ryke, pga. harde belastninger eller pga. slitasje/materialsvekkelse over tid. Opplevde selv at tannstanga på en gammel Audi låste seg i fart, pga. en tann i drevet inni tannstanga knakk/løsnet, og låste alt (fikk litt advarsel først, heldigvis, så jeg kjørte sakte mens jeg kastet om på styringa for å finne ut hva det var som laget ulyd foran mens jeg svingte). Ingen stor jobb å bytte, finner sikkert en brukt tannstang-styring på høgger'n, men sjekk alt annet foran der også. Og du må inn på verksted for å justere spissinga etterpå. Snekke-styring er det kun gamle biler og lastebiler/trucker som bruker, ganske så nye (relativt) Mercedes og Volvo bruker det også. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Ja, det er helt korrekt det headgeek opplyser her. Når jeg nå leser en gang til her ser jeg også at jeg kanskje missforstår begrepene litt. Altså for meg er knekt= brukket, brudd, delt i 2. Hvis knekt i denne tråden er og forstå som ødelagt "utslitt" eller noe, blir jo saken litt annerledes... Jeg har vært borti som headgeek's eksempel at tannstang har låst seg, eller fått ekstrem slark, forårsaket av tidens tann... altså "normal" slitasje. Men derimot tannstang som er brukket har jeg bare sett på kollisjons-skadde biler. Bare for og oppklare litt ifht at jeg insinuerte at bilen kunne vært utsatt for en "smell". Og siden jeg ser nå at du sier den må byttes pga servolekkasje, antar jeg at den er ødelagt, heller enn knekt i ordets rette forstand Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Beklager, for tannstang/snekke uttrykket. Berre skreiv det som stod hos dei forskjellige høggarane. Men bilen går jo fint an å køyre, med skaden den har no. Så då kan vel ikkje tilfellet som du nevner headgeek vere en mulighet? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Whiteshit Skrevet 20/02/2005 : 15:09 Beklager, for tannstang/snekke uttrykket. Berre skreiv det som stod hos dei forskjellige høggarane. Men bilen går jo fint an å køyre, med skaden den har no. Så då kan vel ikkje tilfellet som du nevner headgeek vere en mulighet? Ja, det er jo samme kategori del, gjør samme jobben på 2 forskjellige måter kan man si. Snekke var som headgeek sier mer vanlig før. På BMW 5 serie var det vel frem til 88 (E28), er ikke sikker på 3 serien. Men det forekommer meg at det ikke er så viktig, for nå blir jeg litt i tvil om hva vi egentlig snakker om her. Altså, er det slik at styringen i seg selv fungerer uten problemer, og at du med knekt snakker om ødelagt? At det som er problemet er at den må byttes pga servo-oljelekkasje? Når du sier du kan kjøre bilen, er den i alle fall ikke knekt i den forstand jeg først trodde. Så i steden for at vi skal henge oss videre opp i begrepene her, tannstang/snekke/knekt/ødelagt/lekkasje, så hadde det vært fint om du heller bare beskriver hva som er problemet. Hvis det er slik at det lekkasje som er det merkbare problemet er ikke det uvanelig, og hvis den er hakkete, eller slarkete er det også normalt. Er det bare snakk om lekajse kan du vurdere og bytte simmeringer osv isteden for å sette inn en anne gammel Regner med at man får repsett til denne... Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Såvidt eg har forstått problemet, slik selgar forklarte det, må tannstanga skiftast. Grunnen til det var at når en tok store svinger rant det ut servoolje. Såpass masse at en sikkert må fylle på et par liter i veka eller noko lignande. Kan dette fiksast kun ved hjelp av simmeringer? eller repsett, som då eventuelt blir billigare? Edit: om den er knekt eller ikkje, veit eg faktisk ikkje. Fikk berre beskjed om at den måtte skiftast. (trur eg ) Endret 20. februar 2005 av Whiteshit Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Ok, jeg skjønner, da er den nok ikke knekt, som i brukket i alle fall Jeg tør ikke svare på hva som faktisk må og ikke må byttes hos deg uten å ha sett det. Det jeg vet er at jeg har brukt repsett, med nye simmeringer osv for å fikse lekkasje tidligere. Men det har da stort sett vært snakk om at alternativet har vært og bytte til nytt eller repsett. Da er repsett langt og foretrekke pga prisen på dette nytt. Men det er jo minst like mye jobb, og det krever jo at delene forøvrig er hele og fine. Hos deg er vel dette litt uvist, og derfor litt vanskelig og gi deg et godt svar. Fordelen med repsett er at den da blir "som ny" ifht lekkasjer, hvis den mekaniske tilstanden er bra i utgangspunktet. Er den derimot generelt sliten mekanisk sett nytter det lite med repsett. Jeg vil også tro det i dag er mulig og oppdrive dette såpass billig fra hogger at det sannsyneligvis vil være det mest hensiktsmessige for deg. Ulempen med noe fra hogger, er jo at det er litt lotto hvor lenge det vil vare Som sagt litt vanskelig og si sikkert, jeg ville bare nevne at det var et evnt alternativ til bytting Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Angåande bingoen på høggern. Sia denne delen strengt tatt ikkje kjem på topp10 over slitedeler på en bil. Burde ikkje desse tannstengene som en finner hos høggarane rundtomkring vere gode nok? Lenke til kommentar
headgeek Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Det er jo slitte foringer i tannstanga som er feil her, med oljelekasje som følge. Det skulle ikke være direkte farlig, men olje må jo etterfylles hele tida. Men det blir neppe godkjent hos Biltilsynet under EU-kontroll, så da må det reparasjon til. Og det er ikke sikkert dette kan repareres, du må sjekke hos merkeverksted, nye biler kan du jo snart ikke få deler til lenger, kun store/hele moduler! Men sjekk med merkeverksted, og eventuelt hør hos høgger'n etterpå dersom du må ha ny tannstang. Audien levde i flere år etterpå med ny/brukt tannstang fra høgger'n i Hokksund! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Whiteshit Skrevet 20/02/2005 : 20:17 Angåande bingoen på høggern. Sia denne delen strengt tatt ikkje kjem på topp10 over slitedeler på en bil. Burde ikkje desse tannstengene som en finner hos høggarane rundtomkring vere gode nok? Jeg vil tro det er riktig, men det er nettopp derfor jeg sier lotto, eller bingo om du vil, du kan være heldig, eller du kan være uheldig. Men er helt ening med din tankegang om at dette er en del som det burde være gode muligheter for å få tak i en som er "bra nok" headgeek Skrevet 20/02/2005 : 22:38 Det er jo slitte foringer i tannstanga som er feil her, med oljelekasje som følge. Ja det er dette jeg prøver og si noe om i posten over. Det er jo faktisk ikke fult så enkelt som at lekkasje = slitte foringer, nye foringer = alt i orden... Det er akkurat som med bremsepumper og lignende, hjelper ikke med nye foringer om det er rust, irr, riper, bøy osv på resten av delene. headgeek Skrevet 20/02/2005 : 22:38 Og det er ikke sikkert dette kan repareres, du må sjekke hos merkeverksted, nye biler kan du jo snart ikke få deler til lenger, kun store/hele moduler! Men sjekk med merkeverksted, og eventuelt hør hos høgger'n etterpå dersom du må ha ny tannstang. Så sant, så sant. Sist jeg byttet foringer var vel ca 8 år siden, da på en pegeout med lekkasje i servo, da tror jeg det var ca 10K for en ny, og noen hundrelapper for repsett. Du kan jo sjekke med steder som feks Christoffersen & Bekken i tillegg til merkeverksted, om du skulle gå for reperasjon isteden for bytte. De hadde i alle fall mye av denslags for noen år siden. Som nevnt før tror jeg kanskje det for deg er mest hensiktsmessig og få en fra hogger. Dette er jo ofte det enkleste, og muligens ikke dyrere heller. Du har kanskje mulighet til og kjenne etter slark, ujevnheter samt se at det ikke henger oljedråper under den "nye" fra hogger før du kjøper også. Gjør du det, er det nok ganske trygt Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Meiner vi diskuterte muligheten for et repsett på dette, men pga slitasje og lignande så vil dette ikkje la seg gjere. Då er det enklare å berre bytte tannstanga med en gang. Men sånn sett en "god" nyhet å høyre at det har komt lekkasje som et resultat av dårlige simmeringer eller lignande, og ikkje et kraftig slag til et av forhjula Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå