Gå til innhold

Import av Analog film til PC, bildestørrelse.

Anbefalte innlegg

Har eit gammal Video 8 kamera her, og vil overføre filmene inn på pc'n.

Har TV inn på skjermkortet så det går bra.

Tenkte og bruke Windows Movie Maker, men så er spørsmålet kor mange linjer den filmen er?

På kasetten står det Video Hi8

Kamera er eit Canon UC8000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips: Jeg hadde ikke brukt WMM til dette, men lastet ned en trial av premiere, pinnacle studio eller noe i den duren.

Jeg skjønte ikke helt hva du mener med hvor mange linjer den filmen tar, så får ikke svart på det.

uansett.. lykke til :)

Lenke til kommentar
Et tips: Jeg hadde ikke brukt WMM til dette, men lastet ned en trial av premiere, pinnacle studio eller noe i den duren.

Kan du begrunne dette ? Blir resultatet av capturingen dårligere enn ved bruk av feks Pinnacle Studio 9 ?

Når man digitaliserer analog video har i alle fall jeg opplevd at man får en stripe med flimring nederst. Denne vises imidlertid ikke i Tv-bildet hvis du brenner filmen ut på DVD. Årsaken til problemet er jeg ikke helt stø på å forklare, men skal være forklart tidligere i forumet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes den blir dårligere, har ikke brukt det så mye. Men sist jeg brukte det var det begrensa på hvem resolution du kunne kjøre osv.

Men det er vel smak og behag.

Og jeg har ikke rippa Analog video før, så visste ikke det med stripa.

Men da lærte man noe nytt i dag også.

Lenke til kommentar

Har du installert Windows Movie Maker 2, kan du capture i DV-AVI - og da burde det ikke bli noe kvalitetstap i forhold til andre programmer. Versjon 1 (som fulgte med Windows XP) har ikke den muligheten.

Stripen nederst ved capturing av analog video er et velkjent fenomen som flere har nevnt både her og i andre fora. Kan enkelt unngås i mange redigeringsprogrammer, men spiller ingen rolle når man viser videoen på TV.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Stripen nederst ved capruting av analog video er et velkjent fenomen som flere har nevnt både her og i andre fora. Kan enkelt unngås i mange redigeringsprogrammer, men spiller ingen rolle når man viser videoen på TV.

Mener du at den enkelt kan maskeres' ? eller hva mener du med 'unngås' ?

Lenke til kommentar

640 x 480 blir nok bra, tror dette er standard på de fleste video8 kameraer. Har selv importert en god del fra mitt video8 kamera. Bruker Pinnacle studio 9 + ett pinnacle PCI kort, DC10. Fungerer bra. Det er store forskjeller på hva slags utstyr en bruker. Jeg forskte først med ett tv kort, Leadtek winfast, det ble for dårlig. Det er fullt mulig å få lagd en DVD kopi som i praksis er like bra som orginalen (teoretisk tap i kablene).

Lenke til kommentar

Stripen nederst ved capturing av analog video er et velkjent fenomen som flere har nevnt både her og i andre fora. Kan enkelt unngås i mange redigeringsprogrammer, men spiller ingen rolle når man viser videoen på TV.

Jeg mener å maske den vekk med en svart stripe oppe og nede (som mange gjør uansett for å skape widescreeneffekt), eller bruke crop-funksjonen som er i mange redigeringsprogrammer. Dette temaet er tatt opp en rekke ganger før.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Jeg mener å maske den vekk med en svart stripe oppe og nede (som mange gjør uansett for å skape widescreeneffekt), eller bruke crop-funksjonen som er i mange redigeringsprogrammer. Dette temaet er tatt opp en rekke ganger før.

ok ok .....skjønner!

Takk for forklaring.

Lenke til kommentar
I WMM kan eg jo velge kva oppløysing eg skal ha på filmen.

Det er vel best od sette den til den oppløysinga det er på filmen? Eller er det ikkje?

kor stor oppløysinge er det på analoge videokamera? 720 x 540 (575) ???

Det er PAL-standarden som er 720x576 punkter. Analoge kameraer regner ikke oppløsningen i punkter, men linjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...