Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Montering av bryter

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-06-23 20:26, yummy skrev:

d_jay: tror nok din far har rett. Jeg oppfatta deg dit hen at det var _katoden_ som hadde 3 ledninger. Hvis det er bryteren , stiller det seg annerledes. Jeg vil også tro at "supply" er for lyset i bryteren. Spørsmålet er hvor mykkji som skal inn der. Du kan kanskje se om det er noe serienummer på den og søke på
- kanskje du har flaks og finner et datablad der.

"load" er jo helt klart strøm ut. "earth" vil jeg _tro_ er for å få lys i den. Cluet er: du må ha strøm inn (12V) som bryteren kan kutte / åpne for slik at du får strøm ut. Så må du ha ??V inn for belysning av bryteren, og så må du ha jord for at det skal bli lys. i den. Dersom du bare kobler til "supply" vil det ikke gå strøm gjennom lyset i bryteren.

Just my 2 cents.

Det med bruksanvisninger var nå mest ment som en intern spøk for godt gammelt vennskaps skyld. :wink:

Kan virke sånn ja. Nå har jeg ikke koblet til noe på "earth" og det er ikke lys i bryteren.

Er ikke noe stress med det heller. Småplukk tar jeg etterhvert. Har fire uker ferie og mye fritid ...

Intern spøk, ja jeg skjønte det. Har hatt endel hastverk ved tidligere modifikasjoner på pc'n, som vi alle vet ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei . nå har jeg exprimentert litt på denne bryteren og katode lyset :smile: slik kom jeg fra til at det skal være.

gul = 12 v fra psu skal på suplay på bryteren

svart = leder fra psu skal på Earth på bryteren

rød/gul fra katode lyset skal på Load på bryteren

svart (leder) fra lyset skal på EARTh på bryteren.

da skal både katode lys og lys i bryter virke når bryteren er på on.

testet også en vifte på denne bryteren

ved å bruke kobblings skjema ovenfor så kobblet jeg viften slik :

rød/gul ledning fra vifte , kobbles på LOAD sammen med katode lyset

svart (leder) fra vifte kobbles sammen med de andre to svarte på EARTH på bryteren.

da blir det slik:

psu = gul ledning = Suplay

katode lys = gul/rød ledning = Load

vifte = rød/gul ledning = Load

alle de 3 svarte (lederne) skal på Earth

ps . Jeg fikk IKKE redusert hastighet på viften ved dette forøsket.

det eneste jeg bemerket er at hvis du kobbler + ledning fra viften på suplay er at viften går hele tiden , både ved on/off på bryteren , men dette er normalt etersom Suplay er hoved strøm inn til bryteren :smile:

NB. viften som blei testet i dette forsøket har ikke innebygget hastighets regulator.

Lenke til kommentar

nei, altså slik :

Bryter = Earth , Suplay , Load

katode = 1 rød og 1 svart ledning.

psu = 1 gul og 1 svart ledning

Svart ledning = leder også kalt jord for noen.

Psu = gul skal på bryter Suplay

Psu = svart skal på bryter Earth

Katode = rød skal på bryter Load

Katode = svart skal på bryter Earth

bryteren og lyset får da (jord) fra Psu svart.

med vifte uten hastighets regulator.

Psu = gul skal på bryter Suplay

Psu = svart skal på bryter Earth

Katode = rød skal på bryter Load

Katode = svart skal på bryter Earth

Vifte = rød skal på bryter Load

Vifte = svart skal på bryter Earth

siden den eneste jordingen fra Psu er på bryter Earth så må også alle de andre svarte på denne kontakten , du trenger ikke å jorde bryter eller noe annet til Chassi.

det her er den enkleste metoden hvis du skal kobble Katode og Neon til en bryter med lys i , det er ingen hensikt å bare kobble Psu gul til bryter Suplay og jorde Earth til chassi så lenge du har Psu svart i samme bunt :smile:

håper dette hjalp da :smile:

Lenke til kommentar

jeg trodde jeg forklarte meg bra der jeg :smile:

altså , hvis du ikke kobbler til den svarte lederen så er det ingenting som virker , den MÅ være med.

jeg kjønner ikke helt hva du mener med å kappe den svarte , du må jo sørge for at den er lang nok da :smile:

for at katode lyset skal virke så må den ha strøm altså gul psu 12 v , en bryter trenger ikke svart ledning (jordleder) men for at du skal få katode lyset til å virke så må den svarte fra psu være med. bare følg anvisningen min ovenfor , du kan ikke gjøre feil der.

når du har lagt opp alle ledningene fram til bryteren

2 fra katode lyset og 2 i fra psu.

da sitter du med 1 gul og 1 rød og 2 svarte ledninger

gul ledning skal på Suplay

rød ledning skal på Load

og de 2 svarte skal på Earth

that`s it :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 16:28, DJ-Sonic skrev:

jeg trodde jeg forklarte meg bra der jeg :smile:

altså , hvis du ikke kobbler til den svarte lederen så er det ingenting som virker , den MÅ være med.

jeg kjønner ikke helt hva du mener med å kappe den svarte , du må jo sørge for at den er lang nok da :smile:

for at katode lyset skal virke så må den ha strøm altså gul psu 12 v , en bryter trenger ikke svart ledning (jordleder) men for at du skal få katode lyset til å virke så må den svarte fra psu være med. bare følg anvisningen min ovenfor , du kan ikke gjøre feil der.

når du har lagt opp alle ledningene fram til bryteren

2 fra katode lyset og 2 i fra psu.

da sitter du med 1 gul og 1 rød og 2 svarte ledninger

gul ledning skal på Suplay

rød ledning skal på Load

og de 2 svarte skal på Earth

that`s it :smile:

Nå skjønner jeg hva du snakker om. Du mener jeg skal kutte over den svarte ledningen og koble begge endene på "earth". Hvordan hadde du tenkt å gjøre det uten å kutte over noen ledninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...