Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Montering av bryter

Anbefalte innlegg

Hm.

Skal koble bryter på katode og neonwire. Det jeg har å gå ut ifra er tre kontaktpunkter på bryteren: "earth" "load" og "supply". Earth=jord ... men ellers?

Og hva tilsvarer disse på den firepins kontakten fra strømforsyninga? Der er det gul, svart, svart, rød ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gul = +5V

Sort = -12 og -5 Volt (den nærmest gul er -5V)

Rød = +12V

Google er min venn...

Vil tro at "supply" er 5V og "load" er 12? Fulgte det ikke med noen monteringsanvisning, eller er du ennå redd bruksanvisninger? :razz: :wink:

Project SU

http://hinux.hin.no/~vidarf/

Skribent for overklokking.no

Moderator

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-06-22 17:40 ]

Lenke til kommentar

Svart er 0v

12v kobla opp mot -12 = 24v

Dessuten, hvis du åpner PSU'en og ser etter finner du ut at alle de svart kablene er kobla til et og samme stedet, detr vil si at de må ha samme verdi(v).

Denne verdien er 0v.

Pga av at de er kobla opp mot ett og samme sted kan de heller ikke ha forsjellige verdien(v).

Pga av at når de er kobla slik blir det paralellkobling og de får da samme spenning uansett hvilken "gren" du måler på.

PumpAction

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-06-22 18:03 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-06-22 18:06 ]

Lenke til kommentar

forde de får mere spenning når de er kobla opp mot den gule en mot den røde hvis det var det du mente.

Kan forklare motorprinsippet og men det blir litt vanskeling uten bilder og hvis du ikke har gått elektro++ eller har jævle god peiling på elektroting kommer du ikke til å skjønne noe, tror jeg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 17:28, d_jay skrev:

Hm.

Skal koble bryter på katode og neonwire. Det jeg har å gå ut ifra er tre kontaktpunkter på bryteren: "earth" "load" og "supply".

Snodig bryter! Er det lys i den??

Det logiske i forhold til "earth" "load" og "supply" for meg ihvertfall, vil være i koble "earth" på 0v,

12v på "supply" og belastningen(katode og neonwire) mellom load og earth.

Men dette virker litt rart, det er jo bare en vanskelig måte å koble brytern i serie med belastninga på.

Men det kan også stemme pga av at da får du et spenningsuttak på brytern som kan være praktisk av og til!

Load = belastning

Supply = tilførsel

PumpAction

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-06-22 18:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 17:35, yummy skrev:

Gul = +5V

Rød = +12V

Har du røyka bønner? gul er 12V og rød er 5. De svarte er 0V (Jord) ikke minuspennig.

Når det kjelder bryteren skal nok suplay være +12V og Eath være null volt. Neonwire/katoden kan du koble i serie.

Lenke til kommentar

Den 2002-06-22 17:35, yummy skrev:

Gul = +5V

Rød = +12V

Google er min venn...

Vil tro at "supply" er 5V og "load" er 12? Fulgte det ikke med noen monteringsanvisning, eller er du ennå redd bruksanvisninger? :razz: :wink:

Fulgte ikke med noen monteringsanvisning. Og jeg spør nettopp derfor. Det jeg vil vite er hvilke(n) ledning(er) jeg skal kutte på strømmen til katoden ... og hvilke(n) ledning(er) som skal på hvilket koblingspunkt på bryteren.

Et koblingsskjema kunne gjort seg ... kanskje jeg heller spør Espen på Microplex. Men forøvrig, takk for svaret. Har mest tro på det du sier, begge de svarte kan umulig være jord som han ovenfor deg påstår ... vet jo jeg også at det er både + og - på 5 og 12v.

[ Denne Melding var redigert av: d_jay på 2002-06-22 21:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 18:50, PumpAction skrev:

Snodig bryter! Er det lys i den??

Det logiske i forhold til "earth" "load" og "supply" for meg ihvertfall, vil være i koble "earth" på 0v,

12v på "supply" og belastningen(katode og neonwire) mellom load og earth.

Men dette virker litt rart, det er jo bare en vanskelig måte å koble brytern i serie med belastninga på.

Men det kan også stemme pga av at da får du et spenningsuttak på brytern som kan være praktisk av og til!

Load = belastning

Supply = tilførsel

Ja, det er lys i bryteren ... rødt lys .. :smile:

Og forøvrig er det en 30A bryter. Du finner den her

- PoWeR iS nOtHiNg WiThOuT cOnTrOl -

Dette består maskinen min av

[ Denne Melding var redigert av: d_jay på 2002-06-22 21:40 ]

Lenke til kommentar

Jeg har en bryter slik som denne merket med earth,load og supply.

Problemet er at enten så går viften sakte, og lyset i bryteren lyser, eller så går viften på full hastighet og bryteren lyser ikke..

Jeg har tydligvis koblet feil et sted, hvordan skal jeg koble for å få viften til å gå på full hastighet, og at bryteren lyser ?

[ Denne Melding var redigert av: ZubZerO på 2002-06-22 21:43 ]

Lenke til kommentar

hey folkens :smile: si meg , fulgte det ikke med en 4 pins kontakt til lysene ?

for det første , de 4 ledningene på 4pins kontaktene er slik .

1: gul = 12 v

2: svart= jord ( alle de svarte er jord )

3: rød = 5 v

4: rød og gul i sammen = 7 v ( tror det er sånn)

på de lysene du har kjøpt skal det være en omformer. ut i fra den omformeren er det en 4 pins kontakt. for å kobble en bryter i mellom lys og strøm så gjør du følgende.

1 = ta en gammel 4 pins kontakt og kapp av rød og den ene svarte ledningen fra kontakten . du sitter da igjenn med 2 stk ledninger og det er gul og svart. det går 12 inn i omformeren og 12 v på bryteren. ( ops . ver sikker på at bryteren er ment for 12 v og ikke 6 v ) hvis det IKKE er lys i den bryteren så gjør du følgende :

1 : kobble til den gamle 4 pins kontakten i kontakten til omformeren.(det samme kan du også gjøre med psu ledningene)

2 : kobble den ledige og eneste svarte ledningn til "EARTH på bryteren

3: kobble til den gule ledningen fra omformer til "Suplay"

4: ta en av kontaktene fra psu og kobble den gule til "LOAD"

5: og svart til jord altså "EARTH" slik at både bryter og omformer får jord.

da blir det slik :

EART = jord ( gjelder for psu og omformer og bryter.

LOAD = strøm in = 12 v

Suplay = strøm ut = 12v

NB. hvis det ikke følger med en omformer til dine lys så se bort i fra denne forklaringen.

håper det hjalp :smile:

Lenke til kommentar

glemte å nenvne dette.

LOAD = inlasting av hoved strøm

suplay = utkjøring av strøm til kompnenter dvs extra enheter ( uten nedsenket spenning)

hvis dette er en normal bryter da :smile:

altså nå går jeg ut i fra at dette er en såkalt on/off/on bryter og ikke en spennings bryter. er det en spennings bryter så er dette helt på jordet :smile:

1: jord på jord

2: lyset på bryteren skal kobbles sammens med viften på suplay utgangen

får du nesenket vifte hastighet hastighet på suplay utgangen eller load så har du fått feil bryter :smile:

en vanlig 3 veis bryter har 12v inn og ut av bryteren

og en normal vifte har 12v all spenning som er lavere enn 12 v får viften til å senke hastigheten.

all spenning som er over 12v får vifte motoren til å svi seg.

12 +12 er 24 v men uansett om du kobbler en eller flere gule i sammen så er det fremdeles 12 ut av ledningen . for å få 24 volt så må du derie kobble dem , og det får du ikke ved å kobble 2 eller flere gule i sammen.i en pc så exiterer ikke 24 v så serie kobbling av 12v har ingen hensikt i denne delen :smile:

Lenke til kommentar

For å være superpirkete så er ikke 0v og jord det samme.

Jord er jording, for å beskytte dyr, mennesker og omgivelsene mot strømgjennomgang hvis det skjer en feil i annlegget.

Harddisken, og cdrom er jordet via chassiet, som er igjen er i kontakt med kabinettet. Inne i psu er jordkabelen fra stikkontakten kobla rett i chassiet, som er i kontakt med kabinettet.

slik er harddisken/cd-rom jordet.

Den svarte lederen som går til HD/CD-rom er 0v ikke jord! Den er der for å få en sluttet krets, hvis kretesn ikke er sluttet kan det ikke gå noen strøm, og dermed kan ikke HD/CD-rom fungere.

Quote:

d_jay skrev:

Men forøvrig, takk for svaret. Har mest tro på det du sier, begge de svarte kan umulig være jord som han ovenfor deg påstår ... vet jo jeg også at det er både + og - på 5 og 12v.

FEIL det er ingen minus uttak på 4 pin molex kontakten

Det eineste stedet du får tak i minusspenning på fra en riktig fungerende psu er på HK-kontakten!

Og jo begge di svarte lederne er kobla til 0v, åpne psu å sjekk sjøl, de er kobla til samme punktet. da kan de ikke ha forsjellige verdier, eller slå av psu og ohme de med et multimeter.

Eller måle spenninga mellom de 2 svarte kablene når den er på, da burde du får (-)7v hvis det er -5 i den ene og -12 i den andre

Når du får opp 0v på voltmeteret betyr det at det er samme spenning i begge lederne.

PumpAction

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-06-22 22:50 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 22:26, DJ-Sonic skrev:

glemte å nenvne dette.

LOAD = inlasting av hoved strøm

suplay = utkjøring av strøm til kompnenter dvs extra enheter ( uten nedsenket spenning)

Supply er strøm til bryteren. Load er belastning, altså strøm ut fra bryteren. Det sier pappa, og jeg tror mest på han. :grin:

Forøvrig så har jeg koblet bryteren, og alt funker helt fint. Var ikke så ille som jeg først tenkte. Ja, det er en omformer til katodelyset, og der er det bare en svart og en rød. Den røde er vanligvis strøm, så jeg kobla bryteren på den. Og det funker. :smile:

Lenke til kommentar

d_jay: tror nok din far har rett. Jeg oppfatta deg dit hen at det var _katoden_ som hadde 3 ledninger. Hvis det er bryteren , stiller det seg annerledes. Jeg vil også tro at "supply" er for lyset i bryteren. Spørsmålet er hvor mykkji som skal inn der. Du kan kanskje se om det er noe serienummer på den og søke på http://www.elfa.se/no/ - kanskje du har flaks og finner et datablad der.

"load" er jo helt klart strøm ut. "earth" vil jeg _tro_ er for å få lys i den. Cluet er: du må ha strøm inn (12V) som bryteren kan kutte / åpne for slik at du får strøm ut. Så må du ha ??V inn for belysning av bryteren, og så må du ha jord for at det skal bli lys. i den. Dersom du bare kobler til "supply" vil det ikke gå strøm gjennom lyset i bryteren.

Just my 2 cents.

Det med bruksanvisninger var nå mest ment som en intern spøk for godt gammelt vennskaps skyld. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...