Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksproblemer!

Anbefalte innlegg

har 2 pcer hjemme, en stasjonær og en bærbar.

den stasjonære har 10/100 nettkort, den bærbare har også det men det er USB! og jeg har en 10/100 switch!

ALLT ER 10/100!! den stasjonære kjører win98 og 2000 og den bærbare kjører win xp! jeg kobler det opp og det funker....trodde jeg.... jeg skal kopiere en divx fra stasjonær til bærbar, setter på og gjett hva?! DET TAR 45MINUTTER!!, dette er feil tenker jeg og reebooter til win2k istedet for 98 som jeg hadde og setter på kopiering, gjett hva?! DET TAR 45 MINUTTER?! jeg skjønner ikke hva som er feil, trenger hjelp. det kan ikke hva noe med tpene og gjøre?! -HVM ANders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontroller at det lyser for 100Mbit på switchen.

Viss ikkje kan det vere at eit av nettverkskortene er satt opp til å bruke 10Mbit. Prov å skift det til 100Mbit eller auto.

Du finne som regel instillingane i enhetsbehandling.

Bruker du Kategori5 kabel?

Lenke til kommentar

Hei!

Dette kan også ha med fragmentering av diskene å gjøre. Om filen du kopierer ligger spredt på disken, så tar det mye lengre tid å kopiere denne.

I tillegg kan disken som filen skal kopieres inn på ha fragmentert ledig plass, dvs. at det kun er små spredte blokker med ledig plass på disken.

Dette vil senke overføringshastigheten betraktelig.

Løsningen er å kjøre defragmentering, som er innebygget i både W2K og WXP.

Jeg har opplevd det samme problemet på enkelte filer både på 100Mbit/s nettverk og Gigabit-nettverk, og defragmentering gjør ofte filoverføringen mye raskere.

Arcade

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 14:02, B|Real skrev:

Vel...det er vel kanskje den vanlige WindowsXp-bugzen det er snakk om.

Høyner det forslaget.

Fint at du foreslo det, så slapp jeg :smile:

700 MiB på 45 minutter utgjør forresten ca. 2124 kpbs.

USB 1.1 low speed kan overføre 1,5 megabit/sek.

USB 1.1 full speed kan overføre 12 megabit/sek.

USB 2.0 high speed kan overføre 480 megabit/sek.

(http://www.usb.org/faq/ans2.html#q1)

Lenke til kommentar

Leste den bug fixen (tweaken), men forstod det slik at den retter opp CPU bruken (tar vel ikke så enormt lang tid å lese gjennom en 700 MB fil på harddisken). Kan det hende at filen leses igjennom, sender litt data, leser igjennom, sender litt.... Jeg vet i alle fall ikke. Har du hatt samme problemet selv? Vil det redusere overføringen så betyderlig? (Jeg er bare nyskjerrig :smile: )

Jeg hoderegnet litt på tiden for å finne overføringshastigheten, og regner med at det kanskje virket som 45 min :wink: (Pleier jo å starte med en høyere tid, for så å bli redusert etterhvert).

Lenke til kommentar

Har samme problemet selv. Har funnet ut at hvis du "sender" istedet for å "hente" så går det utolig mye kjappere. Altså: Hvis du skal kopiere en DivX fra bærbar, så "sender" du denne over ved å sitte ved den bærbare. Hos meg tar det da kun 2 min 40 sek, istedet for 12-13 om jeg hadde "hentet" fila. Hvorfor det er slik vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...