mrmattis Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Hei I helgen kjøpte 3 mobilartikler via Ebay.com. Dette ble handlet hos 3 forskjellige leverandører. Alle disse artiklene ble betalt via PayPal, hvor jeg har registrert mitt "Gebyrfri-Visa" fra Bankia. Dette er et Visa kredittkort. Artiklene ble betalt 13.02, og registrert betalt den 15.02. Mandag den 15.02 ble jeg oppringt UOPPFORDRET fra kundeservice hos Bankia, som lurte på om jeg hadde brukt kortet den dagen. Jeg svarte at kortet hadde blitt brukt i helgen, men ikke den aktuelle dagen. Han valgte da å sperre kortet, da det for han så ut som om kortet var blitt prøvd belastet med beløp som for meg var ukjente. Her ser dere transaksjonene det er snakk om, hvor det kun er de 3 paypal transaksjonene jeg kjenner til: Dato Beskrivelse Beløp NOK 17.02.2005 ESELLERATE ES *DAOCLVLNGGB EUR 28,32 241,28 16.02.2005 alexØ3dsorcerydesign.com 415-5930837 US USD 2,00 13,13 15.02.2005 PAYPAL *MYNEWCOVER 35314369001 GB GBP 4,49 55,98 15.02.2005 PAYPAL *DSNENTERTAI 4029357733 GB GBP 5,50 68,58 15.02.2005 PAYPAL *DJFINN 35314369001 GB GBP 6,45 80,42 SUM TRANSAKSJONER 459,39 Er det noen som har vært borti lignende ? Kjører forøvrig trådløst nettverk med WEP-beskyttelse. Kan forøvig også nevne at jeg ikke tastet inn visakortnummer eller noen kode under paypal-betalingen. Grunnen til det er at kortet var registrert som standard betalingskort på denne kontoen. Hva tror dere har skjedd i dette tilfellet ? Venter nå på et skjema fra Bankia, hvor jeg må erklære at jeg ikke vedkjenner meg de 2 transaksjonene på 241 og 13 kroner. Kanskje ikke nettbetaling er så sikkert like vel....... mrmattis Endret 18. februar 2005 av mrmattis Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 17.02.2005 ESELLERATE ES *DAOCLVLNGGB EUR 28,32 241,28 16.02.2005 alexØ3dsorcerydesign.com 415-5930837 US USD 2,00 13,13 Har du kontaktet disse firmaene? kanskje de vet noe Lenke til kommentar
permo Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Du må jo ta kontakt med PayPal for å informere om svindel. Har selv handlet en masse motorsykkeldeler på Ebay i flere år med både Visa og Mastercard. Det har faktisk aldri vært noe tull med betalingene/ transaksjoner. Uansett; ta kontakt med PayPal om det som har skjedd. Lenke til kommentar
Muvule Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Hmm, eneste jeg vet er at trådløse nett er ganske usikkert selv om du har skrudd på wep... Men uansett så skal det ikke så være så vanskelig for banken din å spore betalingen til hvilken konto osv... Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Takk for tilbakemeldingene. Jeg skal ta kontakt med paypal og informere dem. Klarer noen å finne noen informasjon om firmaet alexØ3dsorcerydesign.com ? Kan også nevne at de som jeg kjøpte hos hadde en drøss med positive tilbakemeldinger i karakterboka. mrmattis Lenke til kommentar
leirpytt Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) *edit* Endret 18. februar 2005 av leirpytt Lenke til kommentar
elmo Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Klarer noen å finne noen informasjon om firmaet alexØ3dsorcerydesign.com ? merkelig url på den der gitt. lurer nesten på at det er en unicode url (tenk japanske og andre språks tegn), og at det er noe phishing opplegg på gang...men er mer vill gjetting det sjekket i url loggene at det faktisk var ebay eller paypal sine sider du var på, og ikke bare en site som lignet veldig? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Tja, nå har jeg hørt mye muffins om PayPal, såh.. humm \o: Kjekt at de ringer deg opp da! Men det aller kjekkeste hadde vært om de kunne varsle med SMS om kortet ble brukt. Hadde spart dem for mye bry hvis det først var svindel på gang. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Takk for tilbakemeldingene. Jeg skal ta kontakt med paypal og informere dem. Klarer noen å finne noen informasjon om firmaet alexØ3dsorcerydesign.com ? Kan også nevne at de som jeg kjøpte hos hadde en drøss med positive tilbakemeldinger i karakterboka. mrmattis Hmmm, merkelig det der. Ville nesten tippet på at det er en e-mail adresse, der Ø = @ Det ville isåfall bli [email protected], noe som burde bety at http://www.3dsorcerydesign.com/ har noe med det hele å gjøre. Edit: fant dette på web-sidene; Working under the art direction of Alexander Rossstein together with designer Munier LaSharri. Endret 18. februar 2005 av ZyberZone Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Det er nok ikke alexØ3dsorcerydesign.com som er url`en, men sorcerydesign.com som er den aktuelle url`en. Kan være at "alexØ3dsorcerydesign.com" egentlig er [email protected].. eller ? Lenke til kommentar
elmo Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 ja det er absolutt ikke umulig nei Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) http://www.3dsorcerydesign.com/ og http://www.esellerate.net/ kan altså være "innblandet" i dette på et eller annet vis..... Hvordan kan visakortet misbrukes, når jeg ikke tastet inn kode/kortnummer ved betaling hos paypal ? Kortnummeret lå allerede lagret under profilen min som standard betalingskort. Tyder jo på at det luktet svindel langvei, da Bankia (gebyrfri.no) kontaktet meg uoppfordret når disse transaksjonene ble gjort. mrmattis Endret 18. februar 2005 av mrmattis Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 eSellerate er en leverandør av betalingstjester lik PayPal, DigiBuy etc. Men det ser ut som det kan være noen som bruker en nesten likt navn. 3dsorcerydesign ser ut som et meget seriøst firma, og de leverer neppe varer/tjeneste til denne prisen. Noe som kan forklare det litt rare navnet. Hvordan kortnummeret ditt har kommet på avveie, det kan være mange muligheter. Alt fra "spionprogramvare" på din PC, "lekkasje" fra PayPal etc, etc. Bankia Bank har sikkert ringt deg fordi de har overvåking av visse "butikker". Det er alltid en viss risiko for svindel på nettet. En grunn til å unngå å bruke kort direkte koblet mot bankkonto på nettet, samt ha dokumentasjon på sine kjøp. Egentlig burde alle nettbutikker innføre system alla Verified by Visa, eller annen ekstraverifisering. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Ellers tar du å ringer Bankia Banken, å hører med de. Ser de fortsatt sitter på jobb Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Har snakket med Bankia Banken flere ganger. De skulle sende meg et nytt kort , samt et skjema hvor jeg eventuelt benekter eventuelle transaksjoner. Det var deretter opp til Visa Norge å avgjøre min søknad om refusjon. Bankia satt ikke med nærmere informasjon om transaksjonene. mrmattis Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Du kan jo alltids sjekke http://www.paypalsucks.com/ for å se om det er registrert liknende tilfeller der... Edit: 1. According to PayPal accepting their ToS (Terms of Service) in effect means you waive your rights to credit card consumer protection laws if you want to use their service, and that you may not issue a chargeback for unauthorized use of your credit card and PayPal account, or if you do, then they have the right to limit your account. Is this legal? We don't know. But it's how Paypal operates. See my credit card waiver page for more information. WARNING #2: Watch your PayPal accounts for unknown items and charges. We have three threads that seem to indicate database mixups since The Great Paypal Outage of 2004. This one, where PayPal submits multiple debits or charges to your debit or charge card until the wipe out the bank account or charge limit, Here's one for an unrecognized item, and here's one of debiting someone elses bank account. Endret 18. februar 2005 av abraxa Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) En skulle tro at siden het esellerate.es men det ser det ikke ut til å være. Fant akkurat ut at det stod esellerate es, noe som kobler det til spania. og jeg fant faktisk en spansk side. den denne linken her. EDIT: la merke til at firmaet 3dsorcerydesign heter egentlig 3d sourcery lab. det er litt rart at domenenavnet dems er www.3dsourcerydesign.com og ikke www.3dsorcerylab.com EDIT 2: også litt rart at support e-mailen dems er support@3dsorcerlab.com og ikke 3dsourcerylab. siden http://www.3dsorcerlab.com er flyttet eller nedlagt! Endret 18. februar 2005 av PepsiCo Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 hm.. det avgjordet vel saken for min del. Trodde de fleste norske nettbrukere var lite utsatt for slikt, men etter din erfaring tror jeg nok jeg holder meg langt unna paypal og andre slike betalingsmåter. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Har snakket med Bankia Banken flere ganger. De skulle sende meg et nytt kort , samt et skjema hvor jeg eventuelt benekter eventuelle transaksjoner. Det var deretter opp til Visa Norge å avgjøre min søknad om refusjon. Så dersom en eller annen useriøs nettbutikk som i tillegg er med i "visa-opplegget" rapper kortinformasjonen din så kan visa nekte deg å få tilbake pengene eller noe? Siden det er opp til dem eller noe :S Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Har forsåvidt forståelse for at dem må vurdere hvert enkelt svindelforsøk. Hvis ikke kunne en jo bare nektet et hvert bekjentskap med alle transaksjoner det siste året.... Regner dog med at det skal gå greit og få igjen det lille beløpet det er snakk om. Det er mer prinsippet og faren for misbruk som irriterer meg. Må dem brenne i hel.... de som har snoket til seg kortet mitt og misbrukt det Endret 18. februar 2005 av mrmattis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå