Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hvorfor kan ikke nynorskfolkene gi slipp på nynorsken? Den vil ikke overleve stort, uansett. Samme om et par kommuner absolutt vil ha det - det burde ikke være sånn. Bokmål burde være obligatorisk. Tross alt et ENORMT overtall i Norge snakker/skriver det.

 

Fakta.

Skal ikke asiatere bare utrydde oss?? Er jo tross alt mange flere asiatere...

Og alle kommer jo til å dø uansett... :roll:

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke nynorskfolkene gi slipp på nynorsken? Den vil ikke overleve stort, uansett. Samme om et par kommuner absolutt vil ha det - det burde ikke være sånn. Bokmål burde være obligatorisk. Tross alt et ENORMT overtall i Norge snakker/skriver det.

 

Fakta.

Skal ikke asiatere bare utrydde oss?? Er jo tross alt mange flere asiatere...

Og alle kommer jo til å dø uansett... :roll:

HAHAHAH - FOR ET ARGUMENT! :nei:

 

Det er ikke snakk om MILLIARDVIS AV ÅR før nynorsken går bort, det greier tilogmed DU å innse, gjør du ikke? Når befolkningen per i dag består av 86-89 % bokmålsnakkende og skrivende folk, så burde resten av landet følge etter. Enkel logikk for å gjøre det enklere i Norge - nynorsken vil ikke overleve - hvorfor utsette det?

 

EDIT:

Earendil: Du har helt rett, nynorsk er stadig økende, problemet er bare at bokmål øker ENDA mer.

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke nynorskfolkene gi slipp på nynorsken? Den vil ikke overleve stort, uansett. Samme om et par kommuner absolutt vil ha det - det burde ikke være sånn. Bokmål burde være obligatorisk. Tross alt et ENORMT overtall i Norge snakker/skriver det.

 

Fakta.

Skal ikke asiatere bare utrydde oss?? Er jo tross alt mange flere asiatere...

Og alle kommer jo til å dø uansett... :roll:

HAHAHAH - FOR ET ARGUMENT! :nei:

 

Det er ikke snakk om MILLIARDVIS AV ÅR før nynorsken går bort, det greier tilogmed DU å innse, gjør du ikke? Når befolkningen per i dag består av 86-89 % bokmålsnakkende og skrivende folk, så burde resten av landet følge etter. Enkel logikk for å gjøre det enklere i Norge - nynorsken vil ikke overleve - hvorfor utsette det?

 

EDIT:

Earendil: Du har helt rett, nynorsk er stadig økende, problemet er bare at bokmål øker ENDA mer.

Ikke vær frekk.

Poenget mitt er at noen faktisk bruker det nå og liker det óg...

 

Hvordan hadde du tenkt å stoppe folk som snakker det å snakke det??

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke nynorskfolkene gi slipp på nynorsken? Den vil ikke overleve stort, uansett. Samme om et par kommuner absolutt vil ha det - det burde ikke være sånn. Bokmål burde være obligatorisk. Tross alt et ENORMT overtall i Norge snakker/skriver det.

 

Fakta.

Unnskyld at jeg sier det, og er ikke rettet noe negativt mot deg, men:

Egoistisk drittprat.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke nynorskfolkene gi slipp på nynorsken? Den vil ikke overleve stort, uansett. Samme om et par kommuner absolutt vil ha det - det burde ikke være sånn. Bokmål burde være obligatorisk. Tross alt et ENORMT overtall i Norge snakker/skriver det.

 

Fakta.

Unnskyld at jeg sier det, og er ikke rettet noe negativt mot deg, men:

Egoistisk drittprat.

Mulig, men er ikke dette en debatt hvor folk sier sine egne meninger? Jeg står for mine meninger, jeg synes nynorsk er et forferdelig skriftspråk, og når folk sier "FJERN BOKMÅL" så mener jeg bare at de ikke helt har hodet sitt på rett plass. En av grunnene til det, er fordi det aldri vil bli et tema om vi skal fjerne bokmålen i dette landet, det er bare ønsketenkning. Majoriteten av nordmenn snakker nettopp dette skriftsspråket.

 

Uansett, hold fast på nynorsken, jeg bare teller ned til den er vekk.

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke nynorskfolkene gi slipp på nynorsken? Den vil ikke overleve stort, uansett. Samme om et par kommuner absolutt vil ha det - det burde ikke være sånn. Bokmål burde være obligatorisk. Tross alt et ENORMT overtall i Norge snakker/skriver det.

 

Fakta.

Kan ikke bare buddhistene gi slipp på religionen sin, det er tross alt et ENORMT overtall i Norge som er medlem av statskirken.

 

Kan ikke bare folk som går med røde gummistøvler bare kaste dem, det er jo tross alt et ENORMT overtall i Norge som foretrekker grønne.

 

Kan ikke... you catch my drift.

Lenke til kommentar

Du har rett i det du sier om å fjerne bokmål, og det syns jeg ikke er noe lurt heller, bokmål er jo også norsk og dermed et skriftspråk vi bør beholde.

Og jeg regnet med at dine meninger har grunn i at du "syns nynorsk er et forferdelig skriftspråk".

 

Men du skjønner vel at en som foreslår å vedta å fjerne nynorsk, heller ikke har hodet på rett plass? (Regner med vi ikke snakker om sidemål nå, siden du nevner kommuner). Det er mer enn to nynorskkommuner, det er mange som liker nynorsk bedre enn bokmål.

 

Skal ikke asiatere bare utrydde oss?? Er jo tross alt mange flere asiatere...

Og alle kommer jo til å dø uansett...

Dette er en god illustrasjon på din uttalelse. Ingen forskjell, bortsett fra at det er snakk om menneskeliv, som er mer alvorlig, her.

 

Verken det at noen tror nynorsk vil forsvinne, eller at majoriteten skriver bokmål er jo på noen måte argumenter for å fjerne nynorsk fra de som bruker det.

Snakker vi om sidemålsundervisning blir saken en annen som kan diskuteres, men når det gjelder det over, er det min mening at saken er avgjort allerede :)

 

EDIT: Elendig formulering i siste avsnitt :wee:

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke nynorskfolkene gi slipp på nynorsken? Den vil ikke overleve stort, uansett. Samme om et par kommuner absolutt vil ha det - det burde ikke være sånn. Bokmål burde være obligatorisk. Tross alt et ENORMT overtall i Norge snakker/skriver det.

 

Fakta.

Skal ikke asiatere bare utrydde oss?? Er jo tross alt mange flere asiatere...

Og alle kommer jo til å dø uansett... :roll:

HAHAHAH - FOR ET ARGUMENT! :nei:

 

Det er ikke snakk om MILLIARDVIS AV ÅR før nynorsken går bort, det greier tilogmed DU å innse, gjør du ikke? Når befolkningen per i dag består av 86-89 % bokmålsnakkende og skrivende folk, så burde resten av landet følge etter. Enkel logikk for å gjøre det enklere i Norge - nynorsken vil ikke overleve - hvorfor utsette det?

 

EDIT:

Earendil: Du har helt rett, nynorsk er stadig økende, problemet er bare at bokmål øker ENDA mer.

Ikke vær frekk.

Poenget mitt er at noen faktisk bruker det nå og liker det óg...

 

Hvordan hadde du tenkt å stoppe folk som snakker det å snakke det??

Kan du svare??

Jeg er spent hvordan du skal klare dette...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor videregående elever skal lære sidemål...de fleste kan jo ikke hovedmålet sitt ordentlig engang.

Det er sant, men de gjør masse feil i bokmålundervisningen..

 

Mine 15-årige venner skriver så mye feil at det er fælt, og orddeling er et stort problem her i landet

Lenke til kommentar
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor videregående elever skal lære sidemål...de fleste kan jo ikke hovedmålet sitt ordentlig engang.

For de som har nynorsk som hovedmål er sidemål nokså viktig. Nesten alt i aviser, tv osv står jo på bokmål. Det er derfor viktig at de lærer seg bokmål. Det er også viktig for de som har bokmål som hovedmål å ha sidemål. Nynorsk blir jo mer og mer tatt i bruk. Det er kanskje fordi mange dialekter ligner mer på nynorsk enn på bokmål, og fordi de vil ha et skriftspråk som "representerer" andre enn bare de stedene på Østlandet. Likevel synes jeg det er litt rart at folk foretrekker nynorsk, pga at det blir så lite brukt, og man lærer mye fortere bokmål i barndommen akkurat pga at mediene bruker mye mer bokmål enn nynorsk.

Lenke til kommentar

Dei som har nynorsk som houvdmål har ingen problem med å lære seg bokmål, sidan du ser så mykje av det i media.

Eg trengte ihvertfall ikkje å lære meg det på skulen. :)

Personleg tykkjer eg det er viktig å synleggjer nynorsk i media, også i aviser. Dette fører jo også til at det blir enklare for dei som har bokmål som hovudmål å lære nynorsk, noko som blir ein situasjon som begge partar tenar på.

Lenke til kommentar

Jeg ser problemet med nynorsk og er selv imot den obligatoriske opplæringen. Et mindretall burde ikke få styre så mye som i denne saken. Den nynorske tekstingen på tv er også latterlig.

Det beste hadde vært om nynorsk ikke hadde vært fag, med mindre man spesifikt valgte det selv. Ettersom det faktisk er en del kulturell verdi i nynorsk kunne man eventuelt hatt det som valgfag og kanskje tilogmed gitt ekstra studiepoeng for de som valgte det. En 5-timers nynorsk-modul eller noe lignende som ga uttelling på linje med realfag. Dette ville nesten vært å strekke seg litt langt, men man kan heller ikke eliminere tilbudet om å lære landets sekundære skriftform i områdene utenfor "nynorsk territorium".

Endret av Knut.ea
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...