Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om nynorsk er påkrevd for å få jobb i staten og de arbeidsdyktige i framtiden ikke vil lære nynorsk..er det da arbeidsplassen eller arbeidere som må føye seg?

 

Nynorsk eller bokmål?

Skriftlig burde det ha vært bokmål som standard. Like greit å ha en standard.

 

Men om man vil ha sidemål så må man såklart ha tilbudet på skoler.

Lenke til kommentar
Skriftlig burde det ha vært bokmål som standard. Like greit å ha en standard.

 

Men om man vil ha sidemål så må man såklart ha tilbudet på skoler.

Selvsagt kan ikke bokmål være "standard" i nynorskkommuner. Ingen kommune i Sogn og Fjordane, for eksempel, kan ha bokmål som "standard". Det ville bare blitt tull.

Lenke til kommentar
Skriftlig burde det ha vært bokmål som standard.  Like greit å ha en standard.

 

Men om man vil ha sidemål så må man såklart ha tilbudet på skoler.

Selvsagt kan ikke bokmål være "standard" i nynorskkommuner. Ingen kommune i Sogn og Fjordane, for eksempel, kan ha bokmål som "standard". Det ville bare blitt tull.

Veldig godt poeng :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvorfor skal kommunene være nynorsk? Hva om folket ikke vil ha nynorsk?

Folket i S&FJ vil ha nynorsk. De fleste som bor der snakker jo dialekter som er like nynorsk :)

 

Jeg har lest om en undersøkelse som ble foretatt på skoler rundt i Sogn og Fjordane, og resultatet av den var at en stor del, mesteparten, av elevene hadde nynorsk som hovedmål, og ville fortsette med det.

Lenke til kommentar
Alle har bruk for engelsk. Rett og slett. Alle har derimot ikke bruk for nynorsk, som er en blanding av bokmaal og en bonde.. Seriöst, norskläreren min gav meg beskjed om aa tenke meg en skikkelig bondeknöll naar jeg skriver nynorsk. Om det hjelper? Nei det vet jeg ikke...

 

Blanding av bokmål og en bonde??? Hva mente du med det?

Nynorsk er et språk som er satt sammen av dialekter fra hele landet. Derfor er nynorsk et språk som ligner mye mer på slik folk i det meste av landet snakker. Det er vel omtrent bare på Østlandet at det er bokmål som ligner mest på slik folk snakker.

Bokmålet har sitt utspring i dansk og ikke i dialekter.

 

Som dere ser skriver jeg selv bokmål, men nynorsk ligner mye mer på dialekten min. Grunnen til at jeg skriver bokmål er at jeg har skrevet det helt siden barneskolen. Hadde jeg fått velge på barneskolen hadde jeg valgt nynorsk.

 

Jeg mener det er viktig å kunne lese og forstå begge skriftspråkene, to / ett og et halvt år på ungdomsskolen med sidemål er da ikke skadelig for noen det!

Lenke til kommentar

Blanding av bokmål og en bonde??? Hva mente du med det?

Nynorsk er et språk som er satt sammen av dialekter fra hele landet. Derfor er nynorsk et språk som ligner mye mer på slik folk i det meste av landet snakker. Det er vel omtrent bare på Østlandet at det er bokmål som ligner mest på slik folk snakker.

Bokmålet har sitt utspring i dansk og ikke i dialekter.

Dette har du selvsagt helt rett i, og det var bare usaklig av JoachimR å si at nynorsk er en blanding av bokmål og en bonde. Jeg kommer fra Sør-Trøndelag (bor nå på Sunmøre). Min dialekt er vel mer lik nynorsk enn bokmål. Jeg foretrekker likevel bokmål, og har det som hovedmål. Nesten alt som står i media ("populære" aviser som VG, dagbladet osv, TV...) står på bokmål. Derfor lærer vi automatisk bokmål, uten at vi trenger å omgå oss med østlendinger, eller øve på bokmål-grammatikk. Jeg ser egentlig ikke poenget i å ha et skriftspråk som ligner mer på "vår" dialekt enn de på østlandet sin. Jeg vet at bokmål er helt likt de på østlandet sin dialekt, og bare den, men likevel; Jeg bryr meg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...