Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

JoachimR: Regner med at en av grunnene til at noen vil ha frivillig sidemålsundervisning er at de som vet/tror at de får bruk for nynorsk senere skal kunne velge det?

Seff. De som har interresse eller behov, skal selvsagt faa disse dekket. Men det er, ihvertfall i Oslo, temmelig faa.

Men - om jeg nå hadde vært 100% sikker på at jeg ikke ville få bruk for engelsk senere - skulle jeg fått velge det bort da?

Og om jeg som 13-åring som begynte på ungdomsskolen var 100% sikker på at jeg ikke ville få bruk for matematikk - skulle jeg fått velge det bort da? Nei. For når man er 13 år kan man ikke vite alt om framtida, og derfor bør myndighetene etter min mening ta det valget for en, og bestemme at det og det skal du ha selv om du ikke har lyst.

Naar det gjelder nynorsk, vet man nok litt om fremtiden. Dette er jo selvsagt et valg som maa tas sammen med foreldre.

 

Alle har bruk for engelsk. Rett og slett. Alle har derimot ikke bruk for nynorsk, som er en blanding av bokmaal og en bonde.. Seriöst, norskläreren min gav meg beskjed om aa tenke meg en skikkelig bondeknöll naar jeg skriver nynorsk. Om det hjelper? Nei det vet jeg ikke...

 

Poenget er uansett at mens engelsk er nödvendig for ALLE i No. i dag, er slettes ikke nynorsk det, da man md litt flaks klarer aa forstaa hovedlinjene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig. Nynorsk er no dritt! Få det bort! Det er jo bare ca 1/8 av Norges befolkning som har nynorsk som hovedmål. Hvorfor fortsette med et skriftspråk som er så lite brukt? Det hadde vært enklere med bare ett felles skriftspråk for hele Norge... Bokmål!

Ditt innlegg er helt absurd. Du ødelegger inntrykket av de du har samme mening som. Samme gjelder Siemensboy.

Hvordan det? Jeg uttrykker jo bare mine egne meninger om saken. Og det er at nynorsken er en grov mishandling av det norske skriftspråk.

Lenke til kommentar
Nynorsk skulle vore obligatorisk hovudmål. Elevar med bokmål som hovudmål strevar gjerne med begge målføra, dei får hverken til bokmål eller nynorsk på ein tilfredsstillande måte.

Elevar som har hatt nynorsk som hovudmål opp gjennom heile grunnskulen får som regel like god karakter i både nynorsk og bokmål.

Dette kjem litt av at nynorsk kan forbetre språkforståinga,

Konklusjon: Ja til nynorsk som obligatorisk hovudmål.

Man kan jo kun ha et hovedmaal, eller hovudmaal som du skriver.

 

men også av at massemedia er overlessa med bokmål.

Nettopp. Ser jeg en artikkel paa nynorsk, hvilket er veldig sjeldent, selv med alle avisene som finnes i huset fast (Aftenposten, Finansavisen, Akersposten + DN, VG, og Dagbladet et par ganger i uken), saa hopper jeg over den. Men slik kan man ikke gjöre det hvis man bare vil lese paa nynorsk. Det er umulig, da det er saapass lite paa nynorsk. Og dermed, saa lärer nynorske elever seg bokmaal mye lettere enn vi lärer nynorsk.

 

Det er ikke nynorsken som forbedrer spraakforstaaelsen! Det er ökt "input" av sidemaalet.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg er en av de få bokmål-talende ungdommer som faktisk liker nynorsk best... Eller bare en av de få som tør innrømme det

 

Jeg syns det er mye mer interessant å lære å skrive/snakke på en annen måte enn den jeg har kunnet i 15 år....

 

Så jeg vil heller ha bort bokmål, for det er driiiitkjedelig....

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
Hvordan det? Jeg uttrykker jo bare mine egne meninger om saken. Og det er at nynorsken er en grov mishandling av det norske skriftspråk.

Både nynorsk og bokmål ER det norske skriftspråk.

Det jeg mente var at Ivar Aasens innføring av nynorsk var en grov mishandling av det norske skriftspråket. Hadde klart oss fint foruten.

Lenke til kommentar
Hvordan det? Jeg uttrykker jo bare mine egne meninger om saken. Og det er at nynorsken er en grov mishandling av det norske skriftspråk.

Både nynorsk og bokmål ER det norske skriftspråk.

Det jeg mente var at Ivar Aasens innføring av nynorsk var en grov mishandling av det norske skriftspråket. Hadde klart oss fint foruten.

Hadde det ikke vert for nettopp Ivar Aasen og hans grove misshandling så hadde "det norske skriftspråk(/sprog?)" vert mykje nærare Dansk enn kva det er idag.

Viss du har et litt større perspektiv så er det Danskene og ikke Ivar Aasen som har "misshandla" det norske skriftspråket. Ivar Aasen gjorde faktisk sitt for å få et NORSKT skriftspråk.

Lenke til kommentar

Jeg blir direkte kvalm av mangelen på nasjonalisme her..

 

Det vi i oslo, medregnet meg, snakker nå er bare en ikke fult så myk eller bløt utgave av dansk.

 

Jeg synes vi burde gå tilbake til Norrøn, eller det som er nærmest det, nemlig islandsk. Etter 50 år kan det være det eneste språket i norge.....

 

Det er bare å kutte ut alt annet språk i skolene, og innportere noen islendinger som lærere..

 

Og vi snakker det som er NORSK..

 

Nei til danmark, de okkuperte oss i 300-400år, nei til sverige den billige brusen har gjort oss feite...

 

:p men islandsk hadde vært kult, lets face it

Lenke til kommentar
Nei til danmark, de okkuperte oss i 300-400år, nei til sverige den billige brusen har gjort oss feite...

 

Norsk blir ødelagt av at engelske låneord i større og større grad kommer inn....

Akkurat som alle andre språk gjennom verdenshistorien har - og vil bli - 'ødelagt' gjennom påvirkning. Det nytter ikke å gnåle over at verden går fremover, den vil gjøre det uansett.

 

Ser heller ikke poenget med å skulle finne på egne ord for nye begrepere ut av intet heller enn å basere det på noe som har en viss form for rot i virkeligheten, det er ikke noe poeng i å skulle gjøre språket så meningsløst og vanskelig som mulig - det er der for å løse kommunikasjonsproblemer, ikke for å skape de.

Var vi noe mindre i union med Danmark dersom vi i dag finner på å late som om vi ikke var det?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...