Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Som sagt, er det et tankekors at Akersposten/Ullern Avis har höyere opplagg en Firda, "verdens" störste nynorske avis.

Den skjønte jeg ikke, hvordan er det et tankekors (unntatt for det at det på én måte viser forholdet mellom tallet på nn- og bmbrukere)? Betyr det noe for sidemålsdiskusjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt, er det et tankekors at Akersposten/Ullern Avis har höyere opplagg en Firda, "verdens" störste nynorske avis.

Den skjønte jeg ikke, hvordan er det et tankekors (unntatt for det at det på én måte viser forholdet mellom tallet på nn- og bmbrukere)? Betyr det noe for sidemålsdiskusjonen?

Ja, for Akersposten er ikke saa stor.. Er ganske tragisk naar man maser om alle nynorskbrukerne som finnes, og saa finner man ut at Firda har et opplag paa ca 11 000 eksemplarer...

 

Mest som et forhold ja. Men tenk litt da, Firda en slags lokalavis for hele "nynorge". Akersposten dekker Ullern og Vestre Aker bydeler..

Lenke til kommentar
Ja, for Akersposten er ikke saa stor.. Er ganske tragisk naar man maser om alle nynorskbrukerne som finnes, og saa finner man ut at Firda har et opplag paa ca 11 000 eksemplarer...

 

Mest som et forhold ja. Men tenk litt da, Firda en slags lokalavis for hele "nynorge". Akersposten dekker Ullern og Vestre Aker bydeler..

Firda er en lokalavis for Sogn og Fjordane, ikke for andre nynorskkommuner. Ålesund er vel en nynorskkommune, men vil tro at ingen har noen som helst interesse for å lese Firda der. Og langt fra alle som abonnerer på Akersposten har bokmål som hovedmål, vil jeg tro. Og omvendt med Firda.

 

Men over til noe litt annet - du selv som skoleelev og ikke som politiker, hva er din personlige grunn til å ville fjerne sidemålet?

Lenke til kommentar
Men over til noe litt annet - du selv som skoleelev og ikke som politiker, hva er din personlige grunn til å ville fjerne sidemålet?

1. Jeg kommer aldri til aa faa bruk for det spraaket.

 

2. Det medförer mye arbeid og frustrasjon.

 

3. Jeg har aldri, bortsett fra vaar norsklärerkandidat, truffet folk som snakker eller skriver nynorsk. Selvfölgelig har jeg truffet folk med dialekter, men jeg har forstaatt dem.

 

4. Mange skoler har svake elever i hovedmaalet, og det er langt viktigere aa kunne dette stödig.

 

Og langt fra alle som abonnerer på Akersposten har bokmål som hovedmål, vil jeg tro. Og omvendt med Firda.
Med Akersposten tror jeg det er SVÄRT FAA som har nynorsk som hovedmaal. Vet ikke om noen andre Akerspost-abonnenter vil stötte meg, (Bandidos Pelle kanskje?) men det er ytterst faa i omraadet til Akersposten som snakker eller skriver nynorsk. Kan ikke si jeg vet om noen jeg.
Lenke til kommentar

Hva er de _personlige_ argumentene mot obligatorisk sidemålsundervisning til dere som vil fjerne denne?

Personlig er min kontakt med nynorsk begrenset til 'Med hjartet på rette staden' og bøker jeg frivillig velger å lese, sånn sett har jeg ikke noe 'personlig problem' med nynorsk eller sidemål, og dermed sannsynligvis ikke noe 'personlig argument,' slik du velger å definere det, men som Arnulf Øverland i sin tid uttrykte det; 'du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.' Det dreier seg ikke om at jeg er lat, men at landet jeg bor i styres på en syk måte.

Drit i historien bak språkene, de blir skrevet NÅ og det er urelevant hvilket språk noen mener er "ekte norsk".

Det som ikke er urelevant, er at enkelte mennesker prøver å prakke på norske skoleelever et språk fordi de personlig føler at det er viktig for norsk kultur- og språkarv.

Virker som det for det meste bare er "in" å være mot nynorskundervisning

Hvor har jeg gitt uttrykk for dette? Jeg går selvfølgelig ikke god for det alle andre sidemålsmotstandere i tråden har skrevet.

Selv om det er færre nynorskbrukere enn bokmålsbrukere, mener jeg det burde være 50-50 med nynorsk/bokmål på NRK. Det er ikke hvor mange det er av hver type seer som er viktig, men at de som ser får rettferdige mengder.

'Rettferdige mengder'? Hvor i alle dager får du disse rettferdige mengdene dine fra? Hvor eksisterer enhver persons rettighet til å få sitt hovedmål kringkastet på TV, for andres uvel og ubehag?

Dette jeg har sagt nå eliminerer vel egentlig også argumentet "vi bokmålsbrukere er så mange flere enn dere".

Javel? Etter det jeg kan se, driver du ikke med stort annet enn synsing i posten din, jeg ser egentlig ikke noe særlig til argumentasjonen du snakker om, at du mener noe er rettferdig kan ikke kalles argumentasjon.

Lenke til kommentar
Hvor har jeg gitt uttrykk for dette? Jeg går selvfølgelig ikke god for det alle andre sidemålsmotstandere i tråden har skrevet.

Snakket ikke til deg spesielt. Det er mitt inntrykk. Skulle vel ha skrevet det.

 

'Rettferdige mengder'? Hvor i alle dager får du disse rettferdige mengdene dine fra? Hvor eksisterer enhver persons rettighet til å få sitt hovedmål kringkastet på TV, for andres uvel og ubehag?

Hvor eksisterer majoritetens rettighet til å få majoritetens hovedmål kringkastet på TV, for noens uvel og ubehag?

 

Ingen normer sier entydig at det er rett/etisk. Og der er tråden i den forrige posten min: MIN mening er; uavhengig av tallene, bør ting være likt når det gjelder bokmål og nynorsk.

 

Javel? Etter det jeg kan se, driver du ikke med stort annet enn synsing i posten din, jeg ser egentlig ikke noe særlig til argumentasjonen du snakker om, at du mener noe er rettferdig kan ikke kalles argumentasjon.

Ok, :blush: eliminere var litt sterkt. Men min personlige mening, det som står i den og.

 

[OT]

Det som ikke er urelevant, er at enkelte mennesker prøver å prakke på norske skoleelever et språk fordi de personlig føler at det er viktig for norsk kultur- og språkarv.

Ingen har sagt at alt man må lære er noe alle liker eller majoriteten får til. Ingen regel sier at alle må være enige om at pensum er viktig for at det skal være pensum.

[/OT]

 

_Tipper_ at JoachimR sine personlige argumenter mot obl. sidemålsundervisning er de samme for svært, svært mange av de som er mot. Da særlig det med arbeid og frustrasjon. Det vil _i så fall_ si at få av motstanderne egentlig bryr seg om hvor vidt nynorsk er kulturarv, viktig eller perifert i pensum og så videre, men at det er argumenter som blir brukt fordi de er generelle argumenter og ikke argumenter for "de personlige grunnene" til personen.

Lenke til kommentar

Hvor eksisterer majoritetens rettighet til å få majoritetens hovedmål kringkastet på TV, for noens uvel og ubehag?

I utgangspunktet er jeg ikke for sponsing av NRK gjennom lisens og skatter. Men, hvis ceteris paribus er antatt (altså at NRK vil finansieres gjennom kringastingslisens og skatter), er kringkastingen en allmennyttig kanal for informasjon, skapt for å skulle informere og underholde folk flest. Denne kanalen må benytte et språk for å kommunisere. Dette språket må være det som er mest effektivt for at målgruppen skal oppnå kanalens objektiver, altså å bli informert og underholdt. Her er det ganske klart at det store flertallet av befolkningen vil finne det mest effektivt å skulle bruke bokmål.

 

Hvis ditt synspunkt kan oppsumeres i 'min mening er ...' uten videre argumentasjon, er det selvfølgelig greit nok, men det får neppe overbevist meg.

 

_Tipper_ at JoachimR sine personlige argumenter mot obl. sidemålsundervisning er de samme for svært, svært mange av de som er mot. Da særlig det med arbeid og frustrasjon. Det vil _i så fall_ si at få av motstanderne egentlig bryr seg om hvor vidt nynorsk er kulturarv, viktig eller perifert i pensum og så videre, men at det er argumenter som blir brukt fordi de er generelle argumenter og ikke argumenter for "de personlige grunnene" til personen.

Skal ikke være uenig i at JoachimRs argumenter er de vanligste. Grunnen til at jeg ikke har slike personlige argumenter er at min skole er fritatt for sidemålsundervisning. Med det sagt, hvis en person motbeviser teorien om at nynorsk er en viktig del av norsk kulturarv og blir bevart gjennom obligatorisk opplæring, mens en annen person viser hvordan andre fag lider under opplæring i sidemålet, eksisterer det da vitterlig kun et sterkere grunnlag for å fjerne undervisningen? At undervisning både er meningsløs og slitsom gjør den da ikke noe bedre? Hvordan kan det faktum at det eksisterer flere argumenter mot en sak støtte saken?

Lenke til kommentar

Litt av meningen med det siste avsnittet i forrige innlegg er, for å ta et eksempel, at man ikke egentlig kan si at 10 000 underskrifter har kommet inn for å avskaffe obl. sidemålsundervisning fordi det ikke er en del av norsk kulturarv og dermed ikke er fornuftig å ha i pensum, fordi sannsynligvis veldig mange av underskriftene er skrevet av folk som tenkte "Æsj, den elendige nynorsken, det er så mye ekstra jobbing, og det drar ned snittet" uten å i det hele tatt bry seg om det man lærer er viktig eller ikke.

 

edit:

I utgangspunktet er jeg ikke for sponsing av NRK gjennom lisens og skatter. Men, hvis ceteris paribus er antatt (altså at NRK vil finansieres gjennom kringastingslisens og skatter), er kringkastingen en allmennyttig kanal for informasjon, skapt for å skulle informere og underholde folk flest. Denne kanalen må benytte et språk for å kommunisere. Dette språket må være det som er mest effektivt for at målgruppen skal oppnå kanalens objektiver, altså å bli informert og underholdt. Her er det ganske klart at det store flertallet av befolkningen vil finne det mest effektivt å skulle bruke bokmål.

 

Men du kan ikke si at "bokmålssiden" betaler mest, og dermed skal ha størst innvirkning på språket på NRK, fordi det ikke er bokmålssiden og nynorsksiden, men den enkelte person som betaler. Norges folk betaler for å holde oppe kanalen, og norges folk er delt inn i i underkant av 5 millioner forskjellige individer der ikke alle som er på "den ene siden" mener det samme som de andre på "den siden".

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Jeg blir så jævlig sur når jeg hører ordet nynorsk! Fy faen, hvorfor i hellvette skal vi lære det drittet? Er det ikke nok med bokmål? Jeg blir så **********************************************************************************sur!

Slåande argument.

Vi som pratar nynorsk må lære bokmål. Likt for alle.

Lenke til kommentar

svamp: Jeg er i utgangspunktet mot NRKs eksistens slik den er i dag, så det blir litt håpløst for meg å skulle argumentere for hvilken målform som skal benyttes på kanalen. Folk må gjerne lage en kanal som kun sender programmer på Swahili til Norges befolkning for min del, så lenge jeg slipper å betale for den.

Lenke til kommentar
Med Akersposten tror jeg det er SVÄRT FAA som har nynorsk som hovedmaal. Vet ikke om noen andre Akerspost-abonnenter vil stötte meg, (Bandidos Pelle kanskje?) men det er ytterst faa i omraadet til Akersposten som snakker eller skriver nynorsk. Kan ikke si jeg vet om noen jeg.

Bekreftet. Kjenner eller vet ikke om NOEN, og jeg mener INGEN, som prater eller skriver nynorsk her.

 

For aa svare "svamp", selv om ikke spörsmaalet ble rettet direkte mot meg, saa er jeg en skoleelev, og "laerer" nynorsk paa skolen.

 

1. Jeg har aldri, og vil etter all sannsynlighet, ikke faa bruk for nynorsken. Jeg forstaar helt utmerket alle dialekter i Norge (sikkert med visse unntak), og har derfor ikke noe behov for kunne skrive denne maalformen.

 

2. Det gaar utover ordenskarakteren min at jeg ikke gjoer lekser som jeg ikke egentlig behöver aa gjoere. Nynorskleksene gir jeg pur f*** i, og i og med at jeg heller vil bruke tiden paa andre, verdifulle og nyttige fag, saa lider jeg av nynorskkarakteren.

 

3. Det er idioti i seg selv aa laere seg et skriftspraak som dröyt en tiendedel av befolkningen prater/skriver naar jeg forstaar dem uansett. Jeg kommer ikke til aa bruke nynorsken naar jeg bli eldre.

 

Jeg gjentar meg selv sikkert paa et par av disse punktene, jeg pröver bare aa belyse mine meninger ved aa fortelle det paa forskjellige maater.

Lenke til kommentar
2. Det gaar utover ordenskarakteren min at jeg ikke gjoer lekser som jeg ikke egentlig behöver aa gjoere. Nynorskleksene gir jeg pur f*** i, og i og med at jeg heller vil bruke tiden paa andre, verdifulle og nyttige fag, saa lider jeg av nynorskkarakteren.

Akkurat det der er ditt ansvar.

Skal eg seie at me skal avskaffe matematikk på skulen sidan eg ikkje gjer leksene der?

Lenke til kommentar
2. Det gaar utover ordenskarakteren min at jeg ikke gjoer lekser som jeg ikke egentlig behöver aa gjoere. Nynorskleksene gir jeg pur f*** i, og i og med at jeg heller vil bruke tiden paa andre, verdifulle og nyttige fag, saa lider jeg av nynorskkarakteren.

Akkurat det der er ditt ansvar.

Skal eg seie at me skal avskaffe matematikk på skulen sidan eg ikkje gjer leksene der?

Du er klar over at de fantastiske nynorskbökene kalt "nynorsk.no" BAADE har oppgaver hverken jeg eller min mor forstaar, i tillegg til andre oppgaver som bare er tövete. Jeg gjör heller ikke nynorsklekser, men er muligens flinkere til aa skjule det.. Faar sjeldent anmerkning for det.

 

Nynorsklekser er tövete, all den tid jeg aldri kommer til aa faa bruk for spraaket.

 

EDIT: Matte faar jeg mye mer sannsynlig bruk for!

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Helt enig. Nynorsk er no dritt! Få det bort! Det er jo bare ca 1/8 av Norges befolkning som har nynorsk som hovedmål. Hvorfor fortsette med et skriftspråk som er så lite brukt? Det hadde vært enklere med bare ett felles skriftspråk for hele Norge... Bokmål!

Ditt innlegg er helt absurd. Du ødelegger inntrykket av de du har samme mening som. Samme gjelder Siemensboy.

Lenke til kommentar
JoachimR: Regner med at en av grunnene til at noen vil ha frivillig sidemålsundervisning er at de som vet/tror at de får bruk for nynorsk senere skal kunne velge det?

Seff. De som har interresse eller behov, skal selvsagt faa disse dekket. Men det er, ihvertfall i Oslo, temmelig faa.

 

Ditt innlegg er helt absurd. Du ødelegger inntrykket av de du har samme mening som. Samme gjelder Siemensboy.
Stötter Svamp her.
Lenke til kommentar
JoachimR: Regner med at en av grunnene til at noen vil ha frivillig sidemålsundervisning er at de som vet/tror at de får bruk for nynorsk senere skal kunne velge det?

Seff. De som har interresse eller behov, skal selvsagt faa disse dekket. Men det er, ihvertfall i Oslo, temmelig faa.

Men - om jeg nå hadde vært 100% sikker på at jeg ikke ville få bruk for engelsk senere - skulle jeg fått velge det bort da?

Og om jeg som 13-åring som begynte på ungdomsskolen var 100% sikker på at jeg ikke ville få bruk for matematikk - skulle jeg fått velge det bort da? Nei. For når man er 13 år kan man ikke vite alt om framtida, og derfor bør myndighetene etter min mening ta det valget for en, og bestemme at det og det skal du ha selv om du ikke har lyst.

edit: matematikk var et litt dårlig eksempel, siden det er et så viktig fag uansett hva man skal gjøre senere - men tenk deg at det står et ikke fullt så viktig fag der da.

Endret av svamp
Lenke til kommentar

Nynorsk skulle vore obligatorisk hovudmål. Elevar med bokmål som hovudmål strevar gjerne med begge målføra, dei får hverken til bokmål eller nynorsk på ein tilfredsstillande måte.

Elevar som har hatt nynorsk som hovudmål opp gjennom heile grunnskulen får som regel like god karakter i både nynorsk og bokmål.

Dette kjem litt av at nynorsk kan forbetre språkforståinga, men også av at massemedia er overlessa med bokmål.

 

Konklusjon: Ja til nynorsk som obligatorisk hovudmål.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...