Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234
Jeg skal gi deg en grunn: Språket har en estetisk verdi; jeg synes god nynorsk er vakkert, og jeg er langt ifra den eneste. Har du noen gang følt noe slikt om et språk? Fransk, for eksempel? Eller spansk? Hvor gammel er du? Leser du seriøs litteratur? En dag tror jeg du vil finne ut at nynorsk kan være et særdeles vellydende språk. Du trenger ikke å dømme hele kulturen nord og ned fordi du har lest en kjedelig bok på videregående. Som jeg sa tidligere, les "Bikubesong" av Frode Grytten. Den er fantastisk, og attpåtil lettlest. Om ikke denne boka omvender deg, da skal jeg la saken ligge.

Nynorsk må gjerne bestå blant de som vil skrive det, jeg ser bare ikke at estetiske verdier kan forsvare at undervisning i nynorsk er obligatorisk. Få bokmålsmennesker (-elever) bryr seg nok om sidemålet til å ønske det (verken levende eller) dødt, man vil bare ha nynorskundervisningen gjort frivillig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, skal vi se hva slags litteratur vi har liggende på nattbordet nå...

 

Dan Brown -engler og demoner

Ann Rice er nok i samme klasse som Tom Clancy

Donald Trump - The art of Deal

Patrick O'Brian - HMS Surprise

 

Vietnam-episode? Husker ikke hva som kan ha sjokkert deg jeg.. Samme kan det være. Kulturarven vår er jo faktisk dansk da. Vi snakket dansk med norsk aksent (det som utviklet seg til bokmål) en god stund FØR nynorsken.

 

Det ante meg. De tre første forbigår jeg i stillhet. O'Brian skal jeg ikke nevne med mange ord; jeg kan si såpass - han har ingen plass i verdenslitteraturen. Greit, så er han kanskje underholdene. Poenget er at mye god litteratur ville gått tapt dersom samfunnet går i den retningen du ønsker. Til slutt vil vi sitte igjen med et par-tre verdensspråk, og mangfoldet forsvinner totalt. Er det ikke slik du karakteriserer kommunismen - som fravær av individuelle forskjeller? Tenk på det.

 

Når det gjelder den episoden: Du presterte for et par dager siden å forsvare Lt. Willam Calley og hans menn som slaktet over 500 sivile vietnamesere i landsbyen My Lai. Gamle, kvinner, barn, spedbarn. De utgjorde halvparten av de bildene i posten. Det er i seg selv sjokkerende at det har gjort så lite inntrykk på deg at du allerede har glemt det. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det ante meg. De tre første forbigår jeg i stillhet. O'Brian skal jeg ikke nevne med mange ord; jeg kan si såpass - han har ingen plass i verdenslitteraturen. Greit, så er han kanskje underholdene. Poenget er at mye god litteratur ville gått tapt dersom samfunnet går i den retningen du ønsker. Til slutt vil vi sitte igjen med et par-tre verdensspråk, og mangfoldet forsvinner totalt. Er det ikke slik du karakteriserer kommunismen - som fravær av individuelle forskjeller? Tenk på det.

Hadde det vært bedre med boken "Ut å stjæle hester", fordi den har vunnet nordisk råds litteraturpris? :ermm:

 

Når det gjelder den episoden: Du presterte for et par dager siden å forsvare Lt. Willam Calley og hans menn som slaktet over 500 sivile vietnamesere i landsbyen My Lai. Gamle, kvinner, barn, spedbarn. De utgjorde halvparten av de bildene i posten. Det er i seg selv sjokkerende at det har gjort så lite inntrykk på deg at du allerede har glemt det.  :thumbdown:
Jeg har da vitterlig ikke direkte forsvart det der. Og det er lenge siden jeg har fokusert på Vietnam, ikke så sent som for noen dager siden. Nå tillegger du meg meninger her.
Lenke til kommentar
Vi som har nynorsk som hovudmål må lære bokmål.

Dykk som har bokmål som hovudmål må lære nynorsk.

Nynorsk er etter mi mening eit veldig fint språk, det er også ein del av vår kulturarv, ihvertfall i mykje større grad enn bokmål, sidan bokmål opprinneleg er frå dansk.

 

Eg ser ikkje problematikken.

 

*Ikkje skrive under*

Heilt einig med ”Earendil” nynorsk er basert på det norske språk, medan bokmål er noko som heng igjen etter at dansketida. Det at ungdom på austlandet skal få velja vekk nynorsk som sidemål burde føra til at ungdom på vestlandet (og generelt elles i landet) burde få velje vekk bokmål som sidemål. No er vel dette ei prøveordning, men i mine auge er denne heilt feil.

 

Ein artig tanke er om hovudstaden i landet hadde vore Bergen kunne nok situasjonen våre ein annan. I den forstand at nynorsk var dominerande i landet. At ungdomen synes at nynorsk er vanskeleg, er til dels naturleg sidan bokmål dominerar fullstendig i alle former for media og litteratur. Til og med NRK som har krav i konsesjonen til teksting på nynorsk bryt denne.

 

Skal nynorsk som sidemål vere frivillig må også bokmål som sidemål vere det!

 

For den som skulle vere i tvil, eg skrive nok ikkje under ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Skal nynorsk som sidemål vere frivillig må også bokmål som sidemål vere det!

Jeg tror mange er enige med deg i det. Ideelt sett bør nynorsk fases helt ut (og nei; jeg har ikke noe i mot at hele kloden en gang skal dele samme språk), men enn så lenge kan jeg nøye meg med at tvungen opplæring i sidemål avskaffes.

Lenke til kommentar
Heilt einig med ”Earendil” nynorsk er basert på det norske språk, medan bokmål er noko som heng igjen etter at dansketida. Det at ungdom på austlandet skal få velja vekk nynorsk som sidemål burde føra til at ungdom på vestlandet (og generelt elles i landet) burde få velje vekk bokmål som sidemål.

 

 

For de som har nynorsk som hovedmål så spiller det marginal rolle om man må ha det på skolen eller ikke. Siden 85% av befolkningen har det som hovedmål og alt av riksdekkende medier, mesteparten av litteraturen, blader osv er skrevet på bokmål så vil nynorskfolket lære seg bokmål enten de vil eller ei.

 

 

Ein artig tanke er om hovudstaden i landet hadde vore Bergen kunne nok situasjonen våre ein annan.

 

 

Fordi? Nynorsk er utbredt rundt Bergen, ikke _i_ Bergen.

 

 

 

Skal nynorsk som sidemål vere frivillig må også bokmål som sidemål vere det!

 

 

Enig.

Lenke til kommentar
Jeg tror mange er enige med deg i det. Ideelt sett bør nynorsk fases helt ut (og nei; jeg har ikke noe i mot at hele kloden en gang skal dele samme språk), men enn så lenge kan jeg nøye meg med at tvungen opplæring i sidemål avskaffes.

Uenig, for min del kan folk gjerne skrive nynorsk, men det er hinsides all fornuft frekt å kreve at resten av befolkningen skal tilpasse seg de ønskene.

Lenke til kommentar

Om Norge ikke hadde vært under Danmark i 400 år hadde språket vært annerledes, om Bergen hadde vært Norges hovedstad i denne perioden; altså der Danmark ikke regjerte over Norge - hadde språket vært annerledes. Dette er imidlertid ikke de historiske realitetene, og at enkelte forsøker å debattere på dette grunnlaget vitner kun om en latterlig fornektelse av historiske realiteter.

 

Ellers er det mye statistisk vrøvl som blir fremstilt her; det at antallet med nynorsk som hovedmål øker har ikke særlig stor relevans når en ser at antallet med bokmål som hovedmål øker med en høyere rate - andel vil alltid være en mer relevant målestokk, og her er tallene rimelig klare (de relative 11% kan øke så mye de orker i absolutte verdier, men så lenge de holder seg likt relativt til de med bokmål som hovedmål, er statistikken knekkende likegyldig). Dere får det til å høres ut som om det er en liten skokk med ungdom i området rundt Bogstadveien på lørdag formiddag som benytter seg av bokmål, mens resten av landet ivrig sitter hjemme, spiser sin grøt og skriver nynorsk. Dette er simpelthen ikke realiteten.

 

Hvorvidt det bør eksistere en automatikk i at det skal være mulig å velge bort sidemål som obligatorisk fag, uavhengig av hvilket hovedmål en har, er ikke nødvendigvis gitt. Argumentet fra nynorskleiren går i baner av 'språket vårt er mer norsk enn deres så, så det er helt uvesentlig hvor liten andel av nordmenn som egentlig snakker det, for det er vi som egentlig er norske, dere er bare kopier av dansker, dere.' Gammelnorsk har røtter som er 'mer norske' enn nynorske - skal jeg dermed kunne tvinge alle til å måtte lære seg et språk, fordi det er sært, isolerende og utgått nok?

Lenke til kommentar
Jeg tviler egentlig på at jeg kommer til å begynne å snakke nynorsk.

Folk lærer aldri og de færreste i denne tråden her har dee fjerneste anelse om hva ordet kulturarv betyr.

 

Det kommer til å bli akkurat den samme diskusjonen noen år frem i tid, men da vil det bli bokmål kontra engelsk...

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Folk lærer aldri og de færreste i denne tråden her har dee fjerneste anelse om hva ordet kulturarv betyr.

Hvordan er den 'nynorske kulturarven' du snakker om forskjellig fra det å skulle lære latin eller gammelnorsk? Samene var her først, så det er vel egentlig det norskeste av alt, bør vi ikke da også ha samisk som obligatorisk sidemål? Av og til tror jeg folk ikke evner å forstå håpløsheten i deres egne argumenter. Jeg vet utmerket godt hva som menes med kulturarv, og hva som påstås å skulle være 'min' kulturarv, men jeg ser fortsatt ikke hvordan livet mitt blir bedre om jeg kan skryte av å kjenne den norske kulturarven etter å ha lært at 'gyngestol' på nynorsk er 'rævgyngevipp' eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Nei, det er vel like greit å bare kutte ut norsk for godt, vi har jo rett og slett ikke noen nytte av det. I samme tid kan vi vel bare ødelegge alle de gamle vikingskipene og bygge parkeringsplass der hvor pyramidene står. Det er jo mye mer kostnadseffektivt og vi har jo ikke noe personlig nytte av noen av disse tingene :roll:

 

edit:

 

Å kutte ut nynorsk er det samme som å kutte ut historie, matte eller krl undervisning. Du trenger da ingen av delene til en dritt videre i livet, du klarer deg helt fint uten. Men vi har det alikevel... hvorfor?

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Språkutviklingen i Norge har pågått siden det kom mennesker hit, hvorfor skal det være naturlig å bruke politiske virkemidler for å stanse en naturlig prosess som har pågått i årtusener?

Å adoptere et annet språk (dansk) er ikke en naturlig språkutvikling... I allefall ikke når det ble tvunget på oss. Uansett kan jo det samme sies om anglifiseringen i det norske språk. Det er en naturlig utvikling og snart vil de fleste særnorske ord være borte for godt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...