Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Eg hatar nynorske. Eg har ein nynorsk lærarkandidat, og eg forstår farsken mæ ikkje ein dritt av ka ho seie. Eg må dunke sidemannen i ryggen heile tida når ho snakkar. Tel helvete mei nynorsken!

Hun snakker jo ikke nynorsk da din dott... Hun snakker dialekt og du snakker ikke bokmål heller når du snakker.

 

Bokmål og nynorsk er SKRIFTspråk, mens det du snakker kalles en _dialekt_. Trodde dette var noe som folk flest hadde fått inn i skallen allerede.

 

Uansett... Er for et sidemål, det er en del av kulturarven og 15% av befolkningen har nynorsk som hovedmål (nok til i seg selv å forsvare sidemålet).

 

Elever har godt av å ha et sidemål slik at de må jobbe mer, norske elever har det _alt_ for slapt i skolehverdagen og sitter bare å dasser på skolebenken. Høyere krav og lengre skoledager er det som trengs. Skikkelig undervisning i sidemål bidrar uansett til å øke språkforståelsen og man blir bedre til å skrive.

 

Ja til sidemål og ja til en lengre skoledag!

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"vedlagt fyljer svar på dokkers spyrsmål"

Det var ei ekstremt rar setning, er det sånn nynorsken dykk lærer på skulen er?

På "dagligdags" nynorsk hadde vel setninga vore slik:

"Vedlagt følgjer svar på dykkar spørsmål."

Godt mulig, pappa er ikke verdens beste i nynorsk han heller. Det var bare hans juridiske løsning av en slik regel, som jeg vidrebragte til min norsklærer.

 

Elever har godt av å ha et sidemål slik at de må jobbe mer, norske elever har det _alt_ for slapt i skolehverdagen og sitter bare å dasser på skolebenken. Høyere krav og lengre skoledager er det som trengs. Skikkelig undervisning i sidemål bidrar uansett til å øke språkforståelsen og man blir bedre til å skrive.

 

Ja til sidemål og ja til en lengre skoledag!

JA TIL HØYERE KRAV PÅ HOVEDMÅLET! Mange går visstnok ut av skolen uten å kunne lese og skrive skikkelig.

 

Uansett... Er for et sidemål, det er en del av kulturarven og 15% av befolkningen har nynorsk som hovedmål (nok til i seg selv å forsvare sidemålet).
11 % hadde det som hovedmål sist jeg sjekket. Og når så få har det, hvorfor skal vi ha 40 % teksting og prat på norsk TV på nynorsk? Det går ikke sammen. 11 %, OK.

 

Hun snakker jo ikke nynorsk da din dott... Hun snakker dialekt og du snakker ikke bokmål heller når du snakker.
Ho seie sjøl at ho snakkar nynorske. Eg forstår ikkje ein dritt. Ein slik lærarinne-kandidat orkje ikkje æ. Det berre går ikkje. NEI TAKK! Ho får vær så god vere kandidat på ein skule i sogn og fjordande, der ho høyrar hjemme.
Lenke til kommentar
Bare en liten parantes her; dersom man i arbeidslivet mottar et brev på nynorsk, ja så er det ren og skjær folkeskikk og også svare på nynorsk. Praksisen er den samme ved brev som er skrevet på bokmål.

 

Kanskje det ikke er så dumt å lære seg nynorsk likevel?

At det var god folkeskikk før i tiden, stemmer nok ganske bra. Men pr dags dato må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kjenner en eneste en som deler synet ditt på at er sånn det fremdeles fungerer. Unntakene vil selvfølgelig finnes der ute, de som fremdeles ser på det som "rett" å få ethvert svarbrev returnert i samme målform. Men jeg tror ærlig talt at den tilfeldige Ola Nordmann på gata, ikke ser på dette som noe viktig lengre.

 

Får en svar på nynorsk, så får en svar på nynorsk.

Får en svar på bokmål, så får en svar på bokmål.

 

Det forandrer ikke innholdet i brevet, og som nordmann bør du strengt tatt fint klare å lese begge målformene tilsynelatende uanstrengt.

Lenke til kommentar

@sumptrollet: Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg er enig i HVERT ENESTE punkt av det du sier.

 

Jeg vil gjerne ha svar på et par spørsmaal fra nynorske-elskende folk:

 

1. Gi meg en god grunn til å fortsette å ha et skriftspråk som under 15 % av Norges befolkning snakker.

 

2. Gi meg EN god grunn til å fjerne bokmål, som en av dere skrev.

 

Det å fjerne nynorsken er faktisk et diskuterbart tema, men å fjerne bokmål har aldri, og vil aldri, være et tema. Det er det mest utbredte skriftspråket, og om vi skal bli påtvunget et skriftspråk som ødelegger både karakterersnitt og lese- og skriveforståelsen for enkelte, blir nynorsk bare et banalt skriftspråk.

 

Og en ting til; kutt ut det "bokmål er så likt dansk"-crappet. Kan noen av dere som prater bokmål vennligst bekrefte for vedkommende som kom med det utsagnet hvor lite forstående vi er for dansker? I Danmark snakker jeg engelsk - de forstår meg ikke.

 

Hadde det ikke vært lettere å holde orden på ETT skriftspråk som ALLE snakket og skrev, enn at et svært lite prosenttall av Norges befolkning tviholdt på sitt?

 

Jeg sier bare en ting: Hadde jeg fått kloa i Ivar Aasen, så skulle jeg personlig sørget for at det ble med bokmålen.

Lenke til kommentar
Eg hatar nynorske. Eg har ein nynorsk lærarkandidat, og eg forstår farsken mæ ikkje ein dritt av ka ho seie. Eg må dunke sidemannen i ryggen heile tida når ho snakkar. Tel helvete mei nynorsken!

"Eg" som du skriv, er forresten nynorsk. Det samme er "ein", "ikkje", "ho", "heile", "tida" og "snakkar".

Catch my point? ;)

Jeg forsøkte å skrive på nynorsk... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Og en ting til; kutt ut det "bokmål er så likt dansk"-crappet. Kan noen av dere som prater bokmål vennligst bekrefte for vedkommende som kom med det utsagnet hvor lite forstående vi er for dansker? I Danmark snakker jeg engelsk - de forstår meg ikke.

Jeg forstår faktisk DE FLESTE dansker, men de forstår ikke meg. Tatt pointet her? Han har helt rett, det er ikke likt dansk. Skriftlig, kanskje, men dansk som sprøk ligner ikke bokmål i det hele tatt.

 

Hadde det ikke vært lettere å holde orden på ETT skriftspråk som ALLE snakket og skrev, enn at et svært lite prosenttall av Norges befolkning tviholdt på sitt?
Jo seff! Og hvorfor skal de femten prosentene ha 40 % nynorsk på NRK?
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor vi skla lære å skrive nynorsk? kommer aldri til å gjøre det, forstår ny norsk uansett.

NY NORSK  :thumbdown:  :thumbdown:

 

*skriver under*

For ditt vedkommende kan jeg være enig. Konsentrer deg om bokmålet du. :whistle:

Ta en titt her.

 

Jeg vil gjerne ha svar på et par spørsmaal fra nynorske-elskende folk: Gi meg en god grunn til å fortsette å ha et skriftspråk som under 15 % av Norges befolkning snakker.

Jeg skal gi deg en grunn: Språket har en estetisk verdi; jeg synes god nynorsk er vakkert, og jeg er langt ifra den eneste. Har du noen gang følt noe slikt om et språk? Fransk, for eksempel? Eller spansk? Hvor gammel er du? Leser du seriøs litteratur? En dag tror jeg du vil finne ut at nynorsk kan være et særdeles vellydende språk. Du trenger ikke å dømme hele kulturen nord og ned fordi du har lest en kjedelig bok på videregående. Som jeg sa tidligere, les "Bikubesong" av Frode Grytten. Den er fantastisk, og attpåtil lettlest. Om ikke denne boka omvender deg, da skal jeg la saken ligge.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar

Herregud. ESTETISK verdi. Så få det på museum da! Skal jeg kose meg med noe estetisk (hvilket jeg ikke gjør frivillig) så finner jeg det på et museum eller et galleri. Tyder bare på at nynorsk er klar for pensjon, og fast museumsplass den begrunnelsen din.

 

Jeg ihvertfall, leser div. romaner. Ikke så mye nå lenger, har dårlig med tid, men leser nok 26 bøker +, i året. Relativt seriøs litteratur.

 

Jeg har kjøpt en fin nynorsk lærebok, forsåvidt moderne nok, "Nynorsk.no". Men tekstene der er jo grusomme. Mange ville nok gitt mang ett nummer på rettearket til læreren for feil. Men det er fordi nynorsk er så fritt det. Ja, for all del, gjør det fritt, og ENDA VANSKLIGERE å lære og forstå.

Lenke til kommentar

Ja til sidemål for de som ønsker det - nei til obligatorisk sidemål-undervisning. Dessuten, slik rettskrivingssituasjonen for mange er på hovedmålet sitt, tror jeg at mer undervisning i hovedmålet bør prioriteres fremfor sidemål.

 

Ellers, så mener jeg at hvis jeg må lese sidemålet mitt - nynorsk - i et brev, så kan brevsender motta svar på mitt hovedmål. Det er vel bare riktig?

 

Edit: Formulering.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Og en ting til; kutt ut det "bokmål er så likt dansk"-crappet. Kan noen av dere som prater bokmål vennligst bekrefte for vedkommende som kom med det utsagnet hvor lite forstående vi er for dansker? I Danmark snakker jeg engelsk - de forstår meg ikke.

Sjå på likheita mellom skriftspråka, dei er nesten identiske.

Det er ikkje det muntlege det kjem an på.

Lenke til kommentar
Herregud. ESTETISK verdi. Så få det på museum da! Skal jeg kose meg med noe estetisk (hvilket jeg ikke gjør frivillig) så finner jeg det på et museum eller et galleri. Tyder bare på at nynorsk er klar for pensjon, og fast museumsplass den begrunnelsen din. Jeg ihvertfall, leser div. romaner. Ikke så mye nå lenger, har dårlig med tid, men leser nok 26 bøker +, i året. Relativt seriøs litteratur. Jeg har kjøpt en fin nynorsk lærebok, forsåvidt moderne nok, "Nynorsk.no". Men tekstene der er jo grusomme. Mange ville nok gitt mang ett nummer på rettearket til læreren for feil. Men det er fordi nynorsk er så fritt det. Ja, for all del, gjør det fritt, og ENDA VANSKLIGERE å lære og forstå.

Jeg klarer ikke å ta deg seriøst etter den Vietnamepisoden du sjokkerte meg med for litt siden. Beklager. Tom Clancy er forresten ikke seriøs litteratur. Hver gang et språk går til grunne går også en viktig del av kulturarven tapt. Dette er en global prosess som allerede er godt igang. For deg er dette godt nytt: Du kan jo trøste deg med at de verdiene du representerer omsider vil vinne den kampen. Dessverre.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Herregud. ESTETISK verdi. Så få det på museum da! Skal jeg kose meg med noe estetisk (hvilket jeg ikke gjør frivillig) så finner jeg det på et museum eller et galleri. Tyder bare på at nynorsk er klar for pensjon, og fast museumsplass den begrunnelsen din. Jeg ihvertfall, leser div. romaner. Ikke så mye nå lenger, har dårlig med tid, men leser nok 26 bøker +, i året. Relativt seriøs litteratur. Jeg har kjøpt en fin nynorsk lærebok, forsåvidt moderne nok, "Nynorsk.no". Men tekstene der er jo grusomme. Mange ville nok gitt mang ett nummer på rettearket til læreren for feil. Men det er fordi nynorsk er så fritt det. Ja, for all del, gjør det fritt, og ENDA VANSKLIGERE å lære og forstå.

Jeg klarer ikke å ta deg seriøst etter den Vietnamepisoden du sjokkerte meg med for litt siden. Beklager. Tom Clancy er forresten ikke seriøs litteratur. Hver gang et språk går til grunne går også en viktig del av kulturarven tapt. Dette er en global prosess som allerede er godt igang. For deg er dette godt nytt: Du kan jo trøste deg med at de verdiene du representerer omsider vil vinne den kampen.

Hmm, skal vi se hva slags litteratur vi har liggende på nattbordet nå...

 

Dan Brown -engler og demoner (Joachim glemte å avbestille bokklubbok som vanlig, sikkert ikke veldig seriøs..)

 

Ann Rice er nok i samme klasse som Tom Clancy

 

Donald Trump - The art of Deal må vel betegnes som skikkelig god-litteratur..

 

Patrick O'Brian - HMS Surprise derimot, den kan du neppe utsette noe på. Det er jo en ordentlig god historisk bok...

 

EDIT: Andre bøkerjeg har kost meg med i det siste er Wilbur Smiths Egypt-serie. De er faktisk mer historisk riktige enn man kan tro. EDIT SLUTT

 

Vietnam-episode? Husker ikke hva som kan ha sjokkert deg jeg.. Samme kan det være.

 

Kulturarven vår er jo faktisk dansk da. Vi snakket dansk med norsk aksent (det som utviklet seg til bokmål) en god stund FØR nynorsken.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...