Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Jeg ser det hypotetiske tilfellet du nevner, men hvorfor skal en som kan bokmål måtte benytte seg av sidemål/ny-norsk for å kunne utføre en jobb, som ikke er språkrelatert? Ville ikke det være diskriminering på arbeidsplassen, og av eventuelle søknader?

Jeg snakker om at hvis man velger en jobb man trenger å kunne nynorsk, de finnes de også ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte jobber i enkelte kommuner krever at du har hatt nynorsk (dvs Nord-Norge?) Man burde bruke tiden til å praktisere f.eks engelsk og andre språk som folk rundt i verden kan. Det eneste nynorsk gjør er at man kan kommunisere med en eller anne bonde ut på landet som er oppvokst med språket.

 

På vidregående kan man velge bort matte, men ikke nynorsk - noe som ikke stemmer her ?

Endret av Pels
Lenke til kommentar
På vidregående kan man velge bort matte, men ikke nynorsk - noe som ikke stemmer her ?

Du velger ikke bort matte engang, de gjør det for deg.. :p

 

du kan velge å ha det lenger hvis du vil...

 

men er enig i at når det kommer så langt og man har hatt nynorsk en stund kan det være valgfritt...

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
På vidregående kan man velge bort matte, men ikke nynorsk - noe som ikke stemmer her ?

Du velger ikke bort matte engang, de gjør det for deg.. :p

 

du kan velge å ha det lenger hvis du vil...

Hva tror du de fleste elevene på vidregående gjør? Det er 20% ferre som velger realfag som studieretning og mange bedrifter begynner å ansette utenlandsk arbeidskraft fordi det er ingen norske med kompetanse.

 

Men de kan jo sånn halvveis nynorsk da !

Lenke til kommentar
På vidregående kan man velge bort matte, men ikke nynorsk - noe som ikke stemmer her ?

Du velger ikke bort matte engang, de gjør det for deg.. :p

 

du kan velge å ha det lenger hvis du vil...

Hva tror du de fleste elevene på vidregående gjør? Det er 20% ferre som velger realfag som studieretning og mange bedrifter begynner å ansette utenlandsk arbeidskraft fordi det er ingen norske med kompetanse.

 

Men de kan jo sånn halvveis nynorsk da !

Jeg skal på begynne på GK allmen om to dager og jeg velger realfag :w00t::yes:

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
Jeg er utdannet lærer og mener at det tvungne sidemålet bør fjernes. De fleste elever har mer enn nok med å beherske hovedmålet.

Jeg ser ikke hvorfor man skal fjerne ett fag for å styrke ett annet fag. Tror heller debatten dreier seg om å legimitere behovet for ett fag man tydeligvis ikke ser nytten av. Vil heller ikke si at ny-norsk skulle være til noe hinder for å lære bokmål, da det er hovedmål for de fleste.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Det er ein ting eg har tenkt på litt: Har opprop.no slått igjennom med saker nokon gong?

8434079[/snapback]

For det første. Det er ingen grunn til å plutselig poste i to år gamle tråder.

 

Men for å svare på spørsmålet. Nei, opprop.no har aldri fått gjennomslag for noe og mye av grunnen for det er at når man stemme slik på internett er det veldig mye useriøst stemming. Selv gidder jeg aldri å skrive noe på slike sider. Det hjelper ingenting og er skaper nok mer problemer enn nytte senere i livet. Det er kjipt om man blir stortingspolitiker og noen finner at du har skrevet under på noe omdiskutert som du kanskje ikke er like enig i da.

Lenke til kommentar
Jeg er utdannet lærer og mener at det tvungne sidemålet bør fjernes. De fleste elever har mer enn nok med å beherske hovedmålet.

4693449[/snapback]

Bare fordi elevene synest det er vanskelig så bør vi fjerne det? Dårlig argument spør du meg. Problemet er at norske elever blir latere og latere...

 

EDIT: Beklager var ikke klar over at dette var en gammel tråd... :blush: Den lå på førstesiden. Tenkte ikke over det..

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

Synest At det skulle vere valgfritt med bokmål og nynorsk.

Selv foretrekker jeg Bokmål, der det ikke er sånne vanskelige ord som jeg må spørre læreren om hva det betyr hver gang.

Har merket forskjellen godt! Skrev stil på nynorsk: 4-

Skrev Stil på bokmål: 5

Nei til nynorsk!

Endret av Nellemann
Lenke til kommentar

Kultur smultur.

 

Det er noen ord som ivar Aasen samlet inn fra landets krinker og kroker hvor folk har glemt hvordan man snakker norsk; døle, dale og strile-slang er hva det er.

 

Ivar Aasen er kjent; men mannen som grunnla det offisielle norske skriftspråket -- les: Mannen som omskrev dansk skriftmål til norsk skriftmål het Knud Knudsen.

 

Kan noen nynorsktilhengere her fortelle meg om Knud Knudsen: Mannen som omskrev det danske språket til et norsk språk som 85% av den norske befolkningen skriver hver eneste dag og som er det offisielle skriftspråket i landet vårt?

 

Han gikk gjennom mange tumulter bare for å bli glemt på grunn av godeste Ivar hvis oppgave i livet var å finne de minst brukte og glemte ordene fra fordums tid, hvilke folk flest med noen som helst impulser fra resten av verden sluttet å snakke etter svartedauden.

 

Men dansk-norsk...

Det skulle det hete ja!

På tross av at en mann jobbet hele livet for å gjøre språket så likt som dagligtalen som overhode mulig.

 

NOREGS BANK står det på norske sedler.

 

Noreg.

Smak på navnet... Nåregh.

Det høres ut som en hårete grønn fisk som kan fly og som ingen vil ha i garnet.

En fisk som fuglene ikke spiser, men som i tur spiser katter og andre lodne dyr.

 

Personlig bryr jeg meg ikke det spøtt om vi har norsk (da bokmål er det offisielle norske språket så kaller jeg det for norsk), nynorsk, engelsk, spansk eller svensk -- da målformen vår betyr like mye for menneskeheten og Norge som en dråpe betyr for havet.

 

Men når barna mine, og jeg, og min dyslektiske kjæreste må lære de rare ordene Ivar Aasen klarte å skvise ut av kvisene på det norske lands rompe da blir jeg mektig irritert.

 

Hva er denne kulturarven alle snakker om?

Et konservativt konservert kasusspåk som ble stoppet midt i moderniseringsprosessen og stoppet ut slik at det aldri noen sinne kan bli et moderne eller funksjonelt språk?

 

Se på norrønt.

1.

Göndul ok Skögul

sendi Gautatýr

at kjósa of konunga,

hverr Yngva ættar

skyldi með Óðni fara

ok í Valhöll vesa.

 

2.

Bróður fundu Bjarnar

í brynju fara,

konung hinn kostsama,

kominn und gunnfana;

drúpðu dólgáar,

en darraðr hristisk,

upp vas þá hildr of hafin.

 

3.

Hét á Háleygi

sem á Holmrygi

jarla einbani,

fór til orrostu,

gótt hafði hinn gjöfli

gengi Norðmanna

œgir Eydana,

stóð und árhjalmi.

 

4.

Hrauzk ór herváðum,

hratt á völl brynju

vísi verðungar,

áðr til vígs tœki.

Lék við ljóðmögu,

skyldi land verja

gramr hinn glaðværi

stóð und gollhjalmi.

 

5.

Svá beit þá sverð

ór siklings hendi

váðir Váfaðar,

sem í vatn brygði.

Brökuðu broddar,

brotnuðu skildir,

glumruðu gylfringar

í gotna hausum.

 

6.

Tröddusk törgur

fyr Týs ok bauga

hjalta harðfótum

hausar Norðmanna.

Róma varð í eyju,

ruðu konungar

skírar skjaldborgir

í skatna blóði.

 

7.

Brunnu beneldar

í blóðgum undum,

lutu langbarðar

at lýða fjörvi,

svarraði sárgymir

á sverða nesi,

fell flóð fleina

í fjöru Storðar.

 

8.

Blendusk við roðnum

und randar himni

Sköglar veðr, léku

við ský of bauga;

umðu oddláar

í Óðins veðri,

hné mart manna

fyr mækis straumi.

 

9.

Sátu þá döglingar

með sverð of togin,

með skarða skjöldu

ok skotnar brynjur;

vasa sá herr

í hugum ok átti

til Valhallar vega.

 

10.

Göndul þat mælti,

studdisk geirs skapti:

"vex nú gengi goða,

es Hákoni hafa

með her mikinn

heim bönd of boðit."

 

11.

Vísi þat heyrði,

hvat valkyrjur mæltu

mærar af mars baki;

hyggiliga létu

ok hjalmaðar sátu

ok höfðusk hlífar fyrir.

 

12.

"Hví þú svá gunni

skiptir, Geirskögul?

órum þó verðir gagns frá goðum."

"Vér því völdum,

at þú velli helt,

en þínir fíendr flugu.

 

13.

Ríða vit skolum,

kvað hin ríkja Skögul,

grœnna heima goða,

Óðni at segja,

at nú mun allvaldr koma

á hann sjalfan at séa".

 

14.

"Hermóðr ok Bragi,

kvað Hroptatýr,

gangið í gögn grami,

alls konungr ferr,

sás kappi þykkir,

til hallar hinig".

 

15.

Ræsir þat mælti

vars frá rómu kominn,

- stóð allr í dreyra drifinn -:

"Illúðigr mjök

þykkir oss Óðinn vesa,

séumk vér hans of hugi".

 

16.

"Einherja grið

skalt þú allra hafa,

þigg þú at ásum öl.

Jarla bági,

þú átt inni hér

átta brœðr" kvað Bragi.

 

17.

"Gerðar órar,

kvað hinn góði konungr,

viljum vér sjalfir hafa;

hjalm ok brynju

skal hirða vel,

gótt es til görs at taka".

 

18.

Þá þat kyndisk,

hvé sá konungr hafði

vel of þyrmt véum,

es Hákon

báðu heilan koma

ráð öll ok regin.

 

19.

Góðu dœgri

verðr sá garmr of borinn,

es sér getr slíkan sefa,

hans aldar

mun æ vesa

at góðu getit.

 

20.

Mun óbundinn

á ýta sjöt

Fenrisulfr of fara,

áðr jafngóðr

á auða tröð

konungmaðr komi.

 

21.

Deyr fé,

deyja frændr,

eyðisk land ok láð;

síts Hákon

fór með heiðin goð,

mörg es þjóð of þéuð.

 

Det først som slår meg er hvor likt det er nynorsk!

Vi har jo hele det norrøne språket; det umoderniserte språket som kan få oss til å miste tungen og ørene mye raskere enn nynorsk?!

 

Når vi skal være så norske som overhode mulig, uten å bry oss om hva det koster eller om det har noen som helst positiv funksjon for samfunnet eller om det vil bli ansett som negativt av de fleste -- så er jo nørrønt så norsk som vi får det?

 

Vi kan jo til og med gå enda lengre tilbake; helt tilbake til da språket bare hadde 500 ord.

 

Vi vil jo være så historisk kulturelle som overhode mulig, så hvorfor ikke snakke et stamspråk hvor vi har 20 ord for avføring og ikke ett ord for statsminister eller sjef og hvor ordet for penger og kone og banan er akkurat det samme ordet?

 

Jeg fatter det ikke.

I Norge skriver vi offisielt på norsk, og ikke på nynorsk -- da bare 15% bruker nynorsk.

Og fiffen av disse 15% har mentaliteten:

"Skal vi lære oss det norske skriftspåket som er basert på det norske språket så skal sannelig de 85% andre få lære seg det språket som Ivar Aasen stuet sammen av gamle rester!"

 

Knud Knudsen ønsket å modernisere språket.

Ivar Aasen ønsket å kvele og konservere det, og hindre en naturlig utvikling i prosessen.

 

Språk utvikler seg.

 

Helt naturlig.

Ikke fordi ungdommen gjør opprør eller fordi kulturen dør en sakte og smertefull død -- men fordi språket UTVIKLER seg.

Vi snakket en gang slik som dette.

9.

Sátu þá döglingar

með sverð of togin,

með skarða skjöldu

ok skotnar brynjur;

vasa sá herr

í hugum ok átti

til Valhallar vega.

 

Nå snakker vi slik som dette.

 

Det blir for dumt å kneble et språk mens det er uutviklet og ungt -- da nynorsk er ett nylig oppfunnet språk som trenger en god del utvikling -- og vi har allerede et ett annet språk som kan forbedres bare *litt* for at det skal passe perfekt.

 

Det språket tvinger oss ikke til å ha trykkfeil på alle pengesedler.

 

Det er ingenting som heter NOREGS.

Nynorsk har ikke utviklet seg nok enda til å tillate Noregs, som er veien utviklingen går i alle moderne språk (Norway's, Norges, Norge's) -- på nynorsk heter det "Noreg sin" -- omtrent som tilbake i norrønt.

 

Dersom jeg var engelskspråklig og kom til Norge ville jeg lært meg norsk, og ikke nynorsk -- og ei heller forventet at en klasse på 8 skal snakke god engelsk med meg og ei heller forventet at skolen skulle gi meg bøker på engelsk -- da jeg ville vært en minoritet på under 17%.

 

Haukeland Sykehus måtte bruke millioner på å skifte alle skiltene fra norsk til nynorsk fordi mange av kommunene i Hordaland er nynorske (selv om de fleste inbyggerene og ansatte bruker bokmål).

 

Der går grensen min.

Etter den saken har utryddelse av obligatorisk nynorsk og innføring av ett felles norsk språk med valgfritt sidemål vært på min agenda, da det har blitt bevist at nynorsktilhengere er villig til å kaste millioner av kroner ut av vinduet for å skifte ut skilt i en kommune hvor man skriver norsk og ikke nynorsk på en arbeidsplass hvor de fleste arbeiderene skriver og leser norsk og ikke nynorsk og hvor de fleste pasienetene skriver og leser norsk og ikke nynorsk.

 

De kunne like godt skiftet skiltene ut med nørrønt eller skrevet hvitt på svart i stedet for svart på hvitt.

 

Lesning om Ivar Aasen og Knud Knudsen.

http://www.sprakrad.no/Skole/Nynorsk.nett....Spraakhistorie/

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...