Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg finn ei lita kortslutning i overskrifta, men vonaleg har nokon alt påpeika denne i laupet av dei atten sidene tråden har pågått. Til saka:

Eg tykkjer at sidemålet skal vera ein integrert del av norsk-faget. Gjerne også felleseksamen, med ei deloppgåve på sidemål og hovudoppgåve på hovudmål.

Eg likte alltid sidemålsstilar, sidan me då som regel fekk langt friare oppgåver. Bokmål er jo også kjempelett.

Lenke til kommentar

Eg likte alltid sidemålsstilar, sidan me då som regel fekk langt friare oppgåver. Bokmål er jo også kjempelett.

Så det at du liker et fag og synes det er lett rettferdiggjør at alle skal måtte ha faget, i tillegg til å ha skriftlig eksamen og karakter i faget? Jeg liker latin og synes latin er veldig lett.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar

Du greidde altså utmerka godt å lesa frå mitt innlegg at eg meiner "alle skal måtte ha faget, i tillegg til å ha skriftlig eksamen og karakter i faget"? Godt jobba, mann.

Les om att, sakte:

Eg tykkjer at sidemålet skal vera ein integrert del av norsk-faget. Gjerne også felleseksamen, med ei deloppgåve på sidemål og hovudoppgåve på hovudmål.

Argumentet mitt er at ein eigen sidemålseksamen er unaudsynt og tek opp tid som kunne vore brukt på viktigare ting.

Når eg framleis vil ha ei viss mengd sidemålsundervisning, er det nettopp fordi me faktisk har to offisielle skriftspråk i Noreg. Alle vil møta begge to, og det er då viktig å ha kunnskap om dei.

Endret av Subsqueeze
Lenke til kommentar
Du greidde altså utmerka godt å lesa frå mitt innlegg at eg meiner "alle skal måtte ha faget, i tillegg til å ha skriftlig eksamen og karakter i faget"? Godt jobba, mann.

Les om att, sakte:

Eg tykkjer at sidemålet skal vera ein integrert del av norsk-faget. Gjerne også felleseksamen, med ei deloppgåve på sidemål og hovudoppgåve på hovudmål.

Argumentet mitt er at ein eigen sidemålseksamen er unaudsynt og tek opp tid som kunne vore brukt på viktigare ting.

Når eg framleis vil ha ei viss mengd sidemålsundervisning, er det nettopp fordi me faktisk har to offisielle skriftspråk i Noreg. Alle vil møta begge to, og det er då viktig å ha kunnskap om dei.

Så sant, så sant :yes:

Lenke til kommentar

Takk for svar Subsqueeze.

Du greidde altså utmerka godt å lesa frå mitt innlegg at eg meiner "alle skal måtte ha faget, i tillegg til å ha skriftlig eksamen og karakter i faget"? Godt jobba, mann.

Korrekt! I hvilken del av mitt innlegg skrev jeg at jeg synes det var greit å skulle ha eksamen og opplæring i faget, så lenge det ikke var en egen eksamen eller en helt separat karakter?

Når eg framleis vil ha ei viss mengd sidemålsundervisning, er det nettopp fordi me faktisk har to offisielle skriftspråk i Noreg. Alle vil møta begge to, og det er då viktig å ha kunnskap om dei.

Vil det være tilrådelig å skulle ha obligatorisk opplæring og eksamen i alt som er offisielt, uansett hva som lå til grunn for at det en gang i tiden ble gjort offisielt? Nynorsk blir brukt av omtrent 11% av befolkningen, landet er knapt stort nok til å ha et eget skriftspråk og nynorsken nærmer seg stadig bokmålet. Det eksisterer faktisk ikke noe reelt praktisk behov for å ha en opplæring i nynorsk.

 

Det finnes imidlertid et unntak her, som for ordens skyld må nevnes. Nynorskens kunstige tilblivelse er en del av norsk språkhistorie, og bør således inkluderes som en del av denne.

Lenke til kommentar

Det at 11% av landets innbyggjarar, ein halv million menneske, nyttar nynorsk, er godt nok for min del. Nynorsk er også ein viktig del av vår kultur, nasjonalidentitet og historie.

I svært mange arbeidsplassar må ein kunna begge målformene, særlig i offentlig sektor.

 

No må me også hugsa på at dette ikkje fyrst og fremst er ein debatt om nynorsk, men om sidemål.

Lenke til kommentar
Bokmål er jo også kjempelett.

På den andre side så er ikke Nynorsk akuratt så enkelt.

nynorsk er et tungt språk ja. men det er somregel den physiske sperren som er værst! "ny norsk er gør" " nynorsk suger, hvorfor kan vi heller ikke ha fri!" o.s.v.

 

Jeg har aldri vært noe flink på skolen, men jeg fikk gode karakterer i nynorsk. noe jeg tror skyldes mye positiv tenknig.

Så slutt å whine, finn heller på noe fornuftig :thumbup:

Lenke til kommentar
Når eg framleis vil ha ei viss mengd sidemålsundervisning, er det nettopp fordi me faktisk har to offisielle skriftspråk i Noreg. Alle vil møta begge to, og det er då viktig å ha kunnskap om dei.

Offesiellt er det gjerne to skriftsspråk i Norge, men i praksis er det tre, og det er ingen som krever at noen må ha kjenskap til det tredje språket fordi vi kanskje kan møte på det. Ny-norsk og bokmål -brukere kan forstå hva den andre sier, men det har ingenting med hva vi lærer på skolen å gjøre (noe jeg husker ingenting av), men vi forstår utav språkenes likhet. Så hvis vi allerede har kjenskap til hverandres språk og forstår hverandre kan jeg ikke skjønne at det er noe å utdype i grunnskole utdanningen. Jeg trenger ikke vite noe om ny-norsk grammatikk for å lese ett brev skrevet på ny-norsk.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri vært noe flink på skolen, men jeg fikk gode karakterer i nynorsk. noe jeg tror skyldes mye positiv tenknig.

Så slutt å whine, finn heller på noe fornuftig  :thumbup:

Jeg gled smertefritt gjennom Matematikk-undervisningen under min skolegang og fikk glimrende karakterer. Tok og 3mn som valgfag to timer i uken, som endte med en 3 på eksamen. Skal jeg be folk slutte å "whine" når de beretter om problemer med å 'fatte matte' ?

Endret av Samene
Lenke til kommentar
Bokmål er jo også kjempelett.

På den andre side så er ikke Nynorsk akuratt så enkelt.

nynorsk er et tungt språk ja. men det er somregel den physiske sperren som er værst! "ny norsk er gør" " nynorsk suger, hvorfor kan vi heller ikke ha fri!" o.s.v.

 

Jeg har aldri vært noe flink på skolen, men jeg fikk gode karakterer i nynorsk. noe jeg tror skyldes mye positiv tenknig.

Så slutt å whine, finn heller på noe fornuftig :thumbup:

Dette er jo også snakk om prioritering. Men hvem gidder vel å lære to skriftspråk som nesten er helt like. Det bor bare 4 millioner mennesker her. Jeg vil heller ha bra karakter i realfag enn nynorsk. Du kommer ikke langt med 6 i nynorsk og 1 i matte. Når norske elever verken kan tysk eller fransk og har dårlig allmenn kunnskap så burde man heller satse på å få lært elevene disse fagene til å få kompetanse.

 

Bare fordi man kan faget, rettferdiggjør ikke at alle skal ha eksam i faget. Det er lett å si det.

Lenke til kommentar
Nei til påtvungen sidemåls undervisining, gjør det valgfritt. :)

Enig her.

Hypotetisk tilfelle:

En generell norsk ungdom begynner i 9. klasse. Han/hun er 13/14 år og har ikke peiling på hva han/hun skal jobbe som...

Han/hun velger bort nynorsken og har derfor ikke mulighet til å velge seg til nynorsk i tiende, siden en ikke rekker to års lære i løpet av et år...

I løpet av videregående, la oss si midten av VK1, finner denne personen ut at han/hun skal i jobb der man trenger å kunne begge skriftspråkene våre... Nå er det alt for sent å velge nynorsk, i og med at han/hun har gått glipp av 3 1/2 års lære og klarer ikke ta igjen dette.. Videre utdanning til yrket er etter videregående 5 år og personen har ikke tid til å ta masse nynorsk ved siden av.

--

 

Jeg kan tenke meg at 80% av norsk ungdom med bokmål som hovedmål ville valgt bort nynorsk, siden man ikke er i stand til å se 5-6 år frem i tid...

Hvordan holdningen er hos folk som har nynorsk som hovedmål vet jeg ikke..

Men man er ikke i stand til å velge riktig for resten av livet på noe sånt i så ung alder, og man kan ødelegge masse for seg selv ved å velge feil..

Og man må ta i betraktning at det som gjør at en velger feil kan være så mangt; mobbing, gruppepress, foreldre, voksne "idoler" osv...

 

EDIT: Trykkleif :p

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar

Jeg ser det hypotetiske tilfellet du nevner, men hvorfor skal en som kan bokmål måtte benytte seg av sidemål/ny-norsk for å kunne utføre en jobb, som ikke er språkrelatert? Ville ikke det være diskriminering på arbeidsplassen, og av eventuelle søknader?

Endret av Samene
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...