Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Det er en vesentlig forskjell mellom nynorsk og andre fag. Nynorsk og bokmål er så lik. Det er som å ha Matte og Algebra som to seperate fag.

 

Om dykk ikkje klarer og lære det ganske fort så kan dere bare pakke sammen ute i den store verden.

Nynorsk er ubrukelig utenfor lille Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Nynorsk er ikke et fag.

2. Sidemål er heller ikke et fag.

 

*sigh*

 

Jeg ser hvor du vil, men det burde fremdeles ikke vært prioritert på lik linje med matematikk.

 

Sidemålsundervisningen burde vært et valgfag!

 

edit: tasteleif.

Endret av kag
Lenke til kommentar

Jeg kan lett forstå at folk som bor i nynorskdistriktene ikke vil at sidemålet skal bli et valgfag rundt om på landets skoler, ettersom nynorsk er den "svake" målformen av de to. Men norske skoler sliter allerede nok som det er med realfagene. Å ha påtvunget sidemålsundervisning er ikke bare lite effektivt, med tanke på å heve kunnskapsnivået til norske barn opp på samme nivå som resten av Europa, men det er også urettferdig overfor skattebetalerne som har barna sine i norske skoler, og som ønsker de det aller beste av kompetanse.

 

Hva er galt med å ha et land der innbyggerne praktiserer to målformer? Nynorskdistriktene kan jo fortsette å bruke målformen sin. Er ingen som har tenkt å ta fra dem det. Resten av landet kan fortsette med målformen sin. Jeg vil anta at nynorskbrukerne ikke har tenkt å ta fra oss vår målform heller. Så jeg spør igjen: Hva er galt med å ha et land der innbyggerne praktiserer to målformer?

Lenke til kommentar
Jeg er også enig med deg, men det er jo også mange andre land som har flere språkformer, bare så det er sagt. Spania har f.eks castellano, catalan, baskisk, valenciano og et par til...

Det er vel bare galisisk du mangler.

Valenciano regnes vel ikke som et av de offisielle språkene det er vel en form av catalan? som blir snakket i Valenciaregionen., der det bare regnes som et offisielt språk i denne regionen

Lenke til kommentar
Eg har Nynorsk som hovedmål, og begynte ikkje å lære bokmål før i niende klasse, men

eg meiner likevel at å ha to skriftspråk i Norge er idiotisk. Bryr meg egentlig ikkje så mykkje om at Nynorksen forsvinner, for en dag vil den gjøre det uansett.

Med den haldninga så vil den vel forsvinne... Nynorsken framtid vil nok staten avgjera, dersom dei kuttar sidemålsundervisinga utan å kompensera med noko anna så ser det nok svart ut vil eg påstå.

 

Meld dykk inn i Norsk Målungdom og kjemp! :w00t:

Lenke til kommentar
Det er vel bare galisisk du mangler.

Valenciano regnes vel ikke som et av de offisielle språkene det er vel en form av catalan? som blir snakket i Valenciaregionen., der det bare regnes som et offisielt språk i denne regionen

Korrekt... men det var flere språk som var poenget :)

 

Men uansett, hva er vitsen med et stygt språk bare en liten minoritet på sørvestlandet vil bruke, mens resten må slite seg gjennom det? Det handler ikke om effektivitet, men om fornuft!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...