Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Nei til sidemål. Et ork å lære. I hvert fall la oss stakkars elever slippe.

 

Forresten: http://www.opprop.no/opprop.php?id=neitilnynorsk

 

La pennen fly.

Er så uenig som jeg kan bli!

har selv bokmål som hovedmål.pga det jeg har lært siden jeg var 7. men nynorsk har historisk betydnig; vi har altid snakkt som vi skreiv, men en dag kom vi i union med danmark! da skulle vi skrive dansk!

nei, nynorsk er vanskelig og lære, men dansk er bare bullshit!

 

Lenge leve nynorsk og Ivar Aasen!

Men trenger vi det? Trenger sidemålet (nynorsk for mitt vedkommende) å være obligatorisk. Som jeg nevnte tidligere, i en post lenger oppe, så blir spørsmålet her om vi virkelig trenger sidemålsundervisning. Er det virkelig verdt det når skolen allerede sliter med viktigere allmennlære. Begge målformene er av samme språket, uansett opphav, og det er da ikke som om vi ikke forstår hverandre. Tvert i mot så forstår vi hverandre utmerket, så det er ingen grunn for at sidemålsundervisningen i norsk grunnskole burde være obligatorisk. Vi har langt viktigere ting å bruke penger på enn å lære norske barn dobbelt opp om samme språket.

 

Sidemålet burde, og skulle alltid vært, et valgfag.

men derfor skal vi skrive bokmål??? hvorfor kan ikke alle ha nynorsk som hovedmål`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er enig med deg at det er glalt og bruke så mye tid/penger på og lære 2 nesten like språk!

men jeg mener vi skulle ha skrevet nynorsk! og ikke bokmål!

Hvorfor det, om jeg tør spørre? Bokmål har utviklet seg naturlig, nynorsk er en historisk løgn, fattige 11% av befolkningen skriver nynorsk. Nynorsk er hverken et naturlig språk lingvistisk sett, eller for det norske folk.

Lenke til kommentar
Nei til sidemål. Et ork å lære. I hvert fall la oss stakkars elever slippe.

 

Forresten: http://www.opprop.no/opprop.php?id=neitilnynorsk

 

La pennen fly.

Er så uenig som jeg kan bli!

har selv bokmål som hovedmål.pga det jeg har lært siden jeg var 7. men nynorsk har historisk betydnig; vi har altid snakkt som vi skreiv, men en dag kom vi i union med danmark! da skulle vi skrive dansk!

nei, nynorsk er vanskelig og lære, men dansk er bare bullshit!

 

Lenge leve nynorsk og Ivar Aasen!

Men trenger vi det? Trenger sidemålet (nynorsk for mitt vedkommende) å være obligatorisk. Som jeg nevnte tidligere, i en post lenger oppe, så blir spørsmålet her om vi virkelig trenger sidemålsundervisning. Er det virkelig verdt det når skolen allerede sliter med viktigere allmennlære. Begge målformene er av samme språket, uansett opphav, og det er da ikke som om vi ikke forstår hverandre. Tvert i mot så forstår vi hverandre utmerket, så det er ingen grunn for at sidemålsundervisningen i norsk grunnskole burde være obligatorisk. Vi har langt viktigere ting å bruke penger på enn å lære norske barn dobbelt opp om samme språket.

 

Sidemålet burde, og skulle alltid vært, et valgfag.

men derfor skal vi skrive bokmål??? hvorfor kan ikke alle ha nynorsk som hovedmål`?

Men herregud da mannen! Trenger hele landet å ha samme målformen?! Ærlig talt så handler dette om hvorvidt sidemålsundervisningen skal være obligatorisk eller ikke. Ikke om hvilken målform som er best!

 

Jeg er bedre enn deg fordi jeg har i B-klassen og du går i A-klassen. "A" står for ape. Æddabædda. Herregud. :roll:

 

Sidemålsundervisningen burde vært et valgfag!

Endret av kag
Lenke til kommentar
Sidemålsundervisningen burde vært et valgfag!

Personleg meinar eg at dei fleste elevar på skulen syt altfor mykje. Ein skal ikkje kunne velje vekk fag. Skule skal ikkje være lett.

Nei! FØRST OG FREMST skal skolen være DYKTIG. Og i en skole som allerede sliter med realfagene, er det bare tull å tviholde på sidemålet. Det er et udiskutabelt faktum at vi til tjene mer på å bringe disse skoletimene som i dag går med på sidemålsundervisning, over til matematikk, engelsk, naturfag eller noe annet.

 

Jeg skjønner det er lett å hoppe i forsvar, de av dere som har nynorsk som hovedmål, siden nynorsk er den "svake" målformen her i landet, men prøv nå en gang å se dette objektivt og uttal dere ut fra hva dere norske barn vil TJENE mest på ved videreutdanning og jobb.

 

Sidemålsundervisningen burde vært et valgfag!

Lenke til kommentar
Sidemålsundervisningen burde vært et valgfag!

Personleg meinar eg at dei fleste elevar på skulen syt altfor mykje. Ein skal ikkje kunne velje vekk fag.

Hva er poenget med å undervise og bruke masse ressurser på et språk som er nesten identisk. Hvilket annet land har vel det? Og Norge er langt ned på listen når det gjelder kunnskap blant elever. Det burde vært valgfag, hvertfall her i Oslo, der folk bor.

Skule skal ikkje være lett.

Skole er for å lære. Når man lærer seg et ubrukelig språk, som det er for de meste mister man respekt for det. Du har vel kanskje ikke merket holdningen her i "sør".

Lenke til kommentar
Det burde vært valgfag, hvertfall her i Oslo, der folk bor.

Kva i all verda? Så det bur ikkje nokon andre her i Noreg enn i Oslo?

Det bor flest mennesker per km^2. Nynorsk er heller ikke særlig populær her. Men det er en annen diskusjon.

Som sakt så burde nynorsk være et valgfag, da kan de som vil lære seg det, lære seg det.

Lenke til kommentar

Jeg har kommet med argumenter for nynorsk tidligere i denne tråden. Så når folk argumenterer mot nynorsk med at nynorsk ikke er nyttig i den forstand at man tjener på å lære seg nynorsk, så må da jeg kunne påpeke at det er ikke alt man tjener på i kroner og ører.

Lenke til kommentar

Kan man ikke tjene seg opp annet enn kroner og ører? Hva med kunnskap eller mestring? Er ikke det noe man kan tjene seg opp? Eller tjene på å ha/kunne? Matematikk er ærlig talt et mer praktisk fag enn nynorsk, og slik det står til med norske skoler, bør de fagene som gir mest avkastning, er av størst nytte og er praktisk å kunne senere, de fagene som bør prioriteres. Det er et udiskutabelt faktum at sidemålet kommer langt ned på prioriteringslisten over ferdigheter norske barn bør utrustes med i dagens Norge.

 

Sidemålsundervisningen burde definitivt vært et valgfag!

Lenke til kommentar

Hvorfor skal barn "utrustes" med kunnskap? Er det så ille å ha mindre "nyttig" kunnskap da?

 

Og uansett... det er obligatorisk matte frem til 1. klasse på videregående og ingen trenger kunnskaper utover dette seinere i livet (er ikke så veldig vanskelig å beregne skatt akkurat).

 

Man trenger å kunne nynorsk akkurat som man trenger alle andre fag. For å skaffe seg kunnskap og lærdom.

 

Man kan klare seg fint gjennom livet uten å ha det meste av undervisningen etter barneskolen. Av fag du ikke kommer til å "trenge" er vel samfunnlære, religion, gym, fransk/tysk.

 

Det at relevansen til et fag måles i hvor "nyttig" det er i arbeidsliv osv synes jeg er synd, da man burde lære for å lære noe og ikke for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal barn "utrustes" med kunnskap?

 

Fordi verden i dag krever det.

 

Er det så ille å ha mindre "nyttig" kunnskap da?

 

Ja. Man bringer ikke verden videre men unytting kunnskap.

 

Og uansett... det er obligatorisk matte frem til 1. klasse på videregående og ingen trenger kunnskaper utover dette seinere i livet (er ikke så veldig vanskelig å beregne skatt akkurat).

 

Mildt sagt det verste jeg har hørt! Hva med de som vil ta høyere utdanning?

 

Man trenger å kunne nynorsk akkurat som man trenger alle andre fag. For å skaffe seg kunnskap og lærdom.

 

Mulig det. Men som jeg nevnte er man nødt til å prioritere.

 

Man kan klare seg fint gjennom livet uten å ha det meste av undervisningen etter barneskolen.

 

Strengt tatt trenger man bare oksygen, mat, tak over hue og kjærlighet.

 

Men vil man bli noe, bør man være utrustet med nåtidens beste.

 

Av fag du ikke kommer til å "trenge" er vel samfunnlære, religion, gym, fransk/tysk.

 

Trenger ikke samfunnslære? Så sosiologi, sosialantropologi og statsvitenskap er bare tull? Også det verste jeg har hørt. Nytten av religion kan sikkert diskuteres, men gym er absolutt noe vi trenger. Norske skoler har alt for lite fysisk aktivitet som det er, noe som er sjokkerende siden trim bedrer læringsevnen.

 

Tysk og fransk er allerede valgfag, akkurat som sidemål burde være.

 

Det at relevansen til et fag måles i hvor "nyttig" det er i arbeidsliv osv synes jeg er synd, da man burde lære for å lære noe og ikke for å tjene penger.

 

Tough luck 'n' welcome to the real world.

Lenke til kommentar
Sidemålsundervisningen burde vært et valgfag!

Personleg meinar eg at dei fleste elevar på skulen syt altfor mykje. Ein skal ikkje kunne velje vekk fag. Skule skal ikkje være lett.

Nei! FØRST OG FREMST skal skolen være DYKTIG. Og i en skole som allerede sliter med realfagene, er det bare tull å tviholde på sidemålet. Det er et udiskutabelt faktum at vi til tjene mer på å bringe disse skoletimene som i dag går med på sidemålsundervisning, over til matematikk, engelsk, naturfag eller noe annet.

 

Jeg skjønner det er lett å hoppe i forsvar, de av dere som har nynorsk som hovedmål, siden nynorsk er den "svake" målformen her i landet, men prøv nå en gang å se dette objektivt og uttal dere ut fra hva dere norske barn vil TJENE mest på ved videreutdanning og jobb.

 

Sidemålsundervisningen burde vært et valgfag!

Hallo.

Nynorsk er ikkje så vanskleg.

Om dykk ikkje klarer og lære det ganske fort så kan dere bare pakke sammen ute i den store verden.

 

Hyler og skriker om det minste motgang.

 

Smårollinger!

Lenke til kommentar
Sidemålsundervisningen burde vært et valgfag!

Personleg meinar eg at dei fleste elevar på skulen syt altfor mykje. Ein skal ikkje kunne velje vekk fag. Skule skal ikkje være lett.

Nei! FØRST OG FREMST skal skolen være DYKTIG. Og i en skole som allerede sliter med realfagene, er det bare tull å tviholde på sidemålet. Det er et udiskutabelt faktum at vi til tjene mer på å bringe disse skoletimene som i dag går med på sidemålsundervisning, over til matematikk, engelsk, naturfag eller noe annet.

 

Jeg skjønner det er lett å hoppe i forsvar, de av dere som har nynorsk som hovedmål, siden nynorsk er den "svake" målformen her i landet, men prøv nå en gang å se dette objektivt og uttal dere ut fra hva dere norske barn vil TJENE mest på ved videreutdanning og jobb.

 

Sidemålsundervisningen burde vært et valgfag!

Hallo.

Nynorsk er ikkje så vanskleg.

Om dykk ikkje klarer og lære det ganske fort så kan dere bare pakke sammen ute i den store verden.

 

Hyler og skriker om det minste motgang.

 

Smårollinger!

Har ikke sagt at nynorsk er vanskelig. Tvert i mot har jeg sagt det motsatte.

 

MEN JEG HAR MANGE GANGER STILT SPM TIL OM HVORVIDT VI TRENGER DET!!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...