Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Jeg håper du ikke snakker om «Rettskrivningsendringer fra 1. juli 2005» av Kultur- og kirkedepartementet? Jeg sitter nemlig og ser igjennom dette pdf-dokumentet akkurat nå. I det, står det ingenting om at de radikale formene forsvinner, snarere at skillet mellom hovedformer og sideformer faller bort.

Skillet mellom hovedformer og sideformer faller bort. De gamle sideformene blir

enten omgjort til likestilte former ved siden av de gamle hovedformene, til nye

eneformer, eller de tas ut av rettskrivningen. Skråstreken mellom bokmålsformene

betyr valgfrihet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge budstikken eller Vårt Land, muligens Aftenposten, sa Finn Erik Vinje at samnorsken nå var helt ute av det norske sprog...

 

Samnorsk var jo nettopp et "radikalt bokmål" som mange, deriblandt Riksmålsforbundet, hvor min mor var aktiv, jobbet sterkt imot. Det visste seg å ikke fungere, det viser litt historieløshet når du sitter og foreslår samnorsk som et nytt språk.

 

Fra sitatet ditt. "De gamle sideformene blir enten omgjort til likestilte former ved siden av de gamle hovedformene, til nye eneformer, ELLER DE TAS UT AV RETTSKRIVNINGEN". Mulig det er der nøkkelen ligger?

Lenke til kommentar
Om nokon år trur eg nok dei fleste av dei yngre forumbrukerane her kan sjå verdien av nynorsk. Det er tross alt ein grunn til at me fortsatt har nynorsk i dag.

Og den grunnen er? Hvis du ser litt realistisk på det, så skjønner du at de aller fleste nordmenn gir en lang fis i nynorsk.

Vel, eg trur nok at når dei fleste blir vaksne, så kan dei sjå verdien av nynorsk. Modenheit kallast det. Språket har tross alt ein viss verdi.

Det er hvertfall BS!!!!

 

De fleste voksne (og det er ganske mange) jeg har snakket om ny-norsk med, er helt enige med meg... Ny-norsk er bare tull....

 

Til og med den forrige lærern min på u-skolen, og underviser i norsk og ny-norsk samt engelsk, var imot ny-norsk.....

 

En gang for alle: NY-NORSK MÅ UT AV SKOLEN!!!

Lenke til kommentar
Om nokon år trur eg nok dei fleste av dei yngre forumbrukerane her kan sjå verdien av nynorsk. Det er tross alt ein grunn til at me fortsatt har nynorsk i dag.

Og den grunnen er? Hvis du ser litt realistisk på det, så skjønner du at de aller fleste nordmenn gir en lang fis i nynorsk.

Vel, eg trur nok at når dei fleste blir vaksne, så kan dei sjå verdien av nynorsk. Modenheit kallast det. Språket har tross alt ein viss verdi.

Det er hvertfall BS!!!!

 

De fleste voksne (og det er ganske mange) jeg har snakket om ny-norsk med, er helt enige med meg... Ny-norsk er bare tull....

 

Til og med den forrige lærern min på u-skolen, og underviser i norsk og ny-norsk samt engelsk, var imot ny-norsk.....

 

En gang for alle: NY-NORSK MÅ UT AV SKOLEN!!!

Enig. Hva er vitsen med 2 språk i et lite land som Norge? Verdi av nynorsk ? Tror de fleste ikke bryr seg noe om det i det hele tatt. Finnes viktigere.

Lenke til kommentar
Om nokon år trur eg nok dei fleste av dei yngre forumbrukerane her kan sjå verdien av nynorsk. Det er tross alt ein grunn til at me fortsatt har nynorsk i dag.

Og den grunnen er? Hvis du ser litt realistisk på det, så skjønner du at de aller fleste nordmenn gir en lang fis i nynorsk.

Vel, eg trur nok at når dei fleste blir vaksne, så kan dei sjå verdien av nynorsk. Modenheit kallast det. Språket har tross alt ein viss verdi.

Det er hvertfall BS!!!!

 

De fleste voksne (og det er ganske mange) jeg har snakket om ny-norsk med, er helt enige med meg... Ny-norsk er bare tull....

 

Til og med den forrige lærern min på u-skolen, og underviser i norsk og ny-norsk samt engelsk, var imot ny-norsk.....

 

En gang for alle: NY-NORSK MÅ UT AV SKOLEN!!!

Enig. Hva er vitsen med 2 språk i et lite land som Norge? Verdi av nynorsk ? Tror de fleste ikke bryr seg noe om det i det hele tatt. Finnes viktigere.

Verdi av geografi hvis jeg aldri skal reise noe sted eller ha en jobb jeg må kunne det?

Verdi av naturfag hvis jeg aldri bruker det?

Det er på noen områder man må kunne nynorsk, som med alle andre fag du har.

Lenke til kommentar
Verdi av geografi hvis jeg aldri skal reise noe sted eller ha en jobb jeg må kunne det?

Verdi av naturfag hvis jeg aldri bruker det?

Det er på noen områder man må kunne nynorsk, som med alle andre fag du har.

Det må vel være ganske få områder du må kunne nynorsk, untatt å bli ny-norsk lærer selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Verdi av geografi hvis jeg aldri skal reise noe sted eller ha en jobb jeg må kunne det?

Verdi av naturfag hvis jeg aldri bruker det?

Det er på noen områder man må kunne nynorsk, som med alle andre fag du har.

Det må vel være ganske få områder du må kunne nynorsk, untatt å bli ny-norsk lærer selvfølgelig.

Hvis du jobber i en kommune hvor nynorsk er språket som gjelder så må du det. Det er også jobber som krever at deu behersker begge målene.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Verdi av geografi hvis jeg aldri skal reise noe sted eller ha en jobb jeg må kunne det?

Verdi av naturfag hvis jeg aldri bruker det?

Det er på noen områder man må kunne nynorsk, som med alle andre fag du har.

Det må vel være ganske få områder du må kunne nynorsk, untatt å bli ny-norsk lærer selvfølgelig.

Hvis du jobber i en kommune hvor nynorsk er språket som gjelder så må du det. Det er også jobber som krever at deu behersker begge målene.

Journalister, ei jeg kjenner som jobber på et bispekontor må svare på nynorsk hvis hun får brev på nynorsk... Sånn er det i alle offentlige etater, og noen private...

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da om det bør være sånn. Er det virkelig verdt å ha sidemålet i skolen slik at disse få yrkesgruppene kan svare på begge målformene? Det er jo norsk begge deler, og vi skjønner da hverandre. Er det ikke da lurere å benytte disse skoletimene på noe mer givene enn hva vi allerede mestrer så inderlig godt?

 

Nå er det riktig nok mange år siden jeg hadde nynorsk, men jeg synes det er a waste of the tax-payers money for å si det mildt. Sidemålet burde vært et valgfag slik at de som vil kan få muligheten til å velge det hvis de har lyst.

Lenke til kommentar
Nei til sidemål. Et ork å lære. I hvert fall la oss stakkars elever slippe.

 

Forresten: http://www.opprop.no/opprop.php?id=neitilnynorsk

 

La pennen fly.

Er så uenig som jeg kan bli!

har selv bokmål som hovedmål.pga det jeg har lært siden jeg var 7. men nynorsk har historisk betydnig; vi har altid snakkt som vi skreiv, men en dag kom vi i union med danmark! da skulle vi skrive dansk!

nei, nynorsk er vanskelig og lære, men dansk er bare bullshit!

 

Lenge leve nynorsk og Ivar Aasen!

Lenke til kommentar
men nynorsk har historisk betydnig; vi har altid snakkt som vi skreiv, men en dag kom vi i union med danmark! da skulle vi skrive dansk!

Der tar du helt feil. Innlegget ditt, derimot, vitner om historieløshet, og Ivar Aasens ytringer har ingenting med å knytte seg til norsk historie å gjøre -- nynorsken var et gedigent forsøk på å dekke over det faktum at den norske kulturen gjennom omtrent 400 år hadde svært tette bånd til den danske; skulle en opprette en nasjonalstat, måtte en ha en nasjonalfølelse sterkere enn det som var fornuftig og rasjonelt -- bokmålen har blitt formet naturlig, nynorsk er en hyklersk historisk løgn av monumentale dimensjoner.

 

Dette var mitt syn på nynorsk som en 'hyllest til Norges kultur' og bokmål som 'imperialistisk danskeskrot,' praktisk politisk i dag synes jeg det hadde vært best om skriftlig sidemål var valgfritt, det er galskap å bruke så mye tid og penger på å lære opp ungdom i to nesten like språk når én av fem går ut av grunnskolen uten elementære lese- og skrivekunnskaper. Dette vitner om intet annet enn en hyklersk holdning overfor den oppvoksende generasjon og dennes behov; enkelte menneskers arroganse kjenner ingen grenser!

Lenke til kommentar
Dialekter ifra hvilket språk? «Bokmål».

Seriøst. HAHAHA!!

Nynorsk stammar frå gamle norske dialektar. Visst du les litt Islandsk, så kan du sjå av mange fleire ord og uttrykk frå nynorsk enn bokmål er Islandske, og som vi alle veit er islandsk tilnærme norrønsk, altså gammalnorsk. Bokmål er ein fornorsking av dansk.

Lenke til kommentar
Nei til sidemål. Et ork å lære. I hvert fall la oss stakkars elever slippe.

 

Forresten: http://www.opprop.no/opprop.php?id=neitilnynorsk

 

La pennen fly.

Er så uenig som jeg kan bli!

har selv bokmål som hovedmål.pga det jeg har lært siden jeg var 7. men nynorsk har historisk betydnig; vi har altid snakkt som vi skreiv, men en dag kom vi i union med danmark! da skulle vi skrive dansk!

nei, nynorsk er vanskelig og lære, men dansk er bare bullshit!

 

Lenge leve nynorsk og Ivar Aasen!

Men trenger vi det? Trenger sidemålet (nynorsk for mitt vedkommende) å være obligatorisk. Som jeg nevnte tidligere, i en post lenger oppe, så blir spørsmålet her om vi virkelig trenger sidemålsundervisning. Er det virkelig verdt det når skolen allerede sliter med viktigere allmennlære. Begge målformene er av samme språket, uansett opphav, og det er da ikke som om vi ikke forstår hverandre. Tvert i mot så forstår vi hverandre utmerket, så det er ingen grunn for at sidemålsundervisningen i norsk grunnskole burde være obligatorisk. Vi har langt viktigere ting å bruke penger på enn å lære norske barn dobbelt opp om samme språket.

 

Sidemålet burde, og skulle alltid vært, et valgfag.

Lenke til kommentar
Seriøst. HAHAHA!!

Nynorsk stammar frå gamle norske dialektar.

Aasen gikk seg en tur på vestlandet, men han hoppa over alt nord for trøndelag og østnorge!! Derfor er ikke nynorsk et folkespråk. Som nordlending har jeg ikke mye til felles med dette språket, mens en vestlending ofte har det. Greit nok det, men da kan man ikke kalle det et språk for hele Norge! Juks og bedrageri!

Lenke til kommentar
Så du sei at nynorsk, som er basert på norske dialektar, ikkje har noko med norsk historie å gjere?

Ja, nynorsk stammer fra gamle norske dialekter. Om Ivar Aasen fikk velge mellom å benytte seg av en form som var brukt i dagligtalen i så godt som hele Norge, men som hadde vært innført fra Danmark, valgte han i mange tilfeller heller en sær form fra gammelnorsk, kun for å benekte den norske kulturens forbindelse med den danske. Du prøver å gjøre det samme når du skriver 'bokmål er en forsnorsking av dansk,' for selvfølgelig er bokmålet delvis det, men det skulle bare mangle at det ble slik, når en tar i betraktning hvilke historiske koblinger som finnes mellom de to landene!

 

Så, ja, jeg sier i praksis at nynorsk ikke har noe med en naturlig utvikling av historien å gjøre -- nynorsk er en røverhistorie laget for å skape litt blest rundt lille Norge. Bokmålet har blitt utviklet naturlig, nynorsk er en historisk løgn.

Lenke til kommentar
men nynorsk har historisk betydnig; vi har altid snakkt som vi skreiv, men en dag kom vi i union med danmark! da skulle vi skrive dansk!

Der tar du helt feil. Innlegget ditt, derimot, vitner om historieløshet, og Ivar Aasens ytringer har ingenting med å knytte seg til norsk historie å gjøre -- nynorsken var et gedigent forsøk på å dekke over det faktum at den norske kulturen gjennom omtrent 400 år hadde svært tette bånd til den danske; skulle en opprette en nasjonalstat, måtte en ha en nasjonalfølelse sterkere enn det som var fornuftig og rasjonelt -- bokmålen har blitt formet naturlig, nynorsk er en hyklersk historisk løgn av monumentale dimensjoner.

 

Dette var mitt syn på nynorsk som en 'hyllest til Norges kultur' og bokmål som 'imperialistisk danskeskrot,' praktisk politisk i dag synes jeg det hadde vært best om skriftlig sidemål var valgfritt, det er galskap å bruke så mye tid og penger på å lære opp ungdom i to nesten like språk når én av fem går ut av grunnskolen uten elementære lese- og skrivekunnskaper. Dette vitner om intet annet enn en hyklersk holdning overfor den oppvoksende generasjon og dennes behov; enkelte menneskers arroganse kjenner ingen grenser!

jeg er enig med deg at det er glalt og bruke så mye tid/penger på og lære 2 nesten like språk!

men jeg mener vi skulle ha skrevet nynorsk! og ikke bokmål!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...