Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Vel, vi hadde 2 timer nynorsk i løpet av 3 år, så det har kanskje forandret seg litt (i tillegg kom da 1 heldag hvert halvår). Og det er nok litt større grammatiske forskjeller på nynorsk og bokmål enn det er på amerikansk og britisk-engelsk. Hvorfor tror du folk klager så mye hvis det er så likt som du sier? Da burde det jo ikke være noe problem å få akkurat samme karakter i de to fagene (mange som klager har dårlig karakter i nynorsk, snakker ikke om deg nå).

 

Hvorfor skal det være nødvendig å ta det seinere da? Hele poenget med allmenn er jo at du skal være "klar" for mange forskjellige typer utdannelse. Hadde vært vanvittig tåpelig om man måtte ta et forkurs for hver eneste lille utdannelse etter allmenn, da hadde jo hele poenget forsvunnet.

Vel det er fordi dine lærere ikke har fulgt fagplanen. Så du har således ikke opplevd selv hva det vil si å ha så mye sidemål som fagplanen krever. Er ikke rart du ikke klager ;)

 

Og det er nok litt større grammatiske forskjeller på nynorsk og bokmål enn det er på amerikansk og britisk-engelsk. Hvorfor tror du folk klager så mye hvis det er så likt som du sier?

 

Fordi de finner det meningsløst. Og det er markante forskjeller på amerikansk og britisk-engelsk. Men jeg tror ikke amerikanerene eller britene ville set poenget med å lære den andre skriftformen obligatorisk.

 

Da burde det jo ikke være noe problem å få akkurat samme karakter i de to fagene (mange som klager har dårlig karakter i nynorsk, snakker ikke om deg nå).

 

Dette har med motivasjon samt de grammatiske forskjellene i språket. Det sier seg selv at det er vanskelig å få opp motivasjonen i noe man finner meningsløst (og med god grunn).

 

Hvorfor skal det være nødvendig å ta det seinere da? Hele poenget med allmenn er jo at du skal være "klar" for mange forskjellige typer utdannelse. Hadde vært vanvittig tåpelig om man måtte ta et forkurs for hver eneste lille utdannelse etter allmenn, da hadde jo hele poenget forsvunnet.

 

Nå må du ikke dra alt ut av proporsjoner da. Poenget med gymnas/videregående er at man skal forberede seg på den retningen man ønsker å ta her i livet. Derfor man også har fordypningsfag og valgfag. Det er helt naturlig sak at den lille andelen mennesker som sitter som 25 åringer og funnet ut at de har valgt feil retning, vel de må ta visse fag som de mangler for å komme på rett vei igjen.

 

Alle som er i arbeidslivet vet at kursing er en vesentlig del av det, selv etter flere års utdannelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fordi du mener det er meningsløst så er det fakta?

 

Jeg er ikke enig og har blitt mer og mer for å ha nynorsk etter jeg så hvor mange som søt på skolen om alt mulig. De fleste jeg har møtt som høylytt gikk ut og sa at nynorsk er teit var folk som rett og slett var late. De gadd ikke arbeide. Dette gikk som regel over mange fag og ikke bare nynorsk.

 

Selvfølgelig var det er par unntak, men de andre slang seg bare på fordi det var "kult".

 

Jeg koste meg heller ikke med nynorsk på videregående, men det var bare fordi jeg også var ganske lat. Skolen trenger å bli strengere og mer krevende. Trenger ikke kutte noen fag, bare legge til flere timer.

Lenke til kommentar
Så fordi du mener det er meningsløst så er det fakta?

Jeg har allerede utdypet hvorfor det er meningsløst.

 

Jeg er ikke enig og har blitt mer og mer for å ha nynorsk etter jeg så hvor mange som søt på skolen om alt mulig.

 

Det er jo fordi du knapt har hatt nynorsk på skolen.... :roll:

 

Jeg koste meg heller ikke med nynorsk på videregående, men det var bare fordi jeg også var ganske lat. Skolen trenger å bli strengere og mer krevende. Trenger ikke kutte noen fag, bare legge til flere timer.

 

Antallet timer er ikke alene avgjørendes. Som du selv påpeket, har man ikke motivasjon så går det som oftest dårlig. Man må fokusere på å engasjere eleven og få dem til å skjønne at de får noe ut av undervisningen. Det hjelper lite med flere timer om motivasjonen mangler. Og der er det lærerene som har en jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi ha nynorsk? Er det virkelig nødvendig?

Er bokmål i det heile tatt nødvendig?

 

azzman: Seriøst, sånn whining er patetisk. Kor vanskelig kan det være å lære eit skriftspråk som er svært, svært likt hovudmålet ditt? Personleg ser eg ingen problem for meg å lære bokmål, kvifor skal alle andre klage sånn over å lære nynorsk?

 

Om nokon år trur eg nok dei fleste av dei yngre forumbrukerane her kan sjå verdien av nynorsk. Det er tross alt ein grunn til at me fortsatt har nynorsk i dag.

Lenke til kommentar

Grunnen er nok det at ein skal forstå skriftspråket, sjølv om det strengt tatt ikkje er nødvendig for å forstå det. Det er svært likt bokmål, men så er det også nokre enkelte ord og uttrykk som er ganske forskjellig frå bokmål. Hadde nynorsk vore meir synleg i media, så trur eg det hadde blitt overflødig å lære nynorsk for folk som har bokmål som morsmål. Slik er ihvertfall situasjonen i dag for folk som har nynorsk som morsmål.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi ha nynorsk? Er det virkelig nødvendig?

Er bokmål i det heile tatt nødvendig?

 

azzman: Seriøst, sånn whining er patetisk. Kor vanskelig kan det være å lære eit skriftspråk som er svært, svært likt hovudmålet ditt? Personleg ser eg ingen problem for meg å lære bokmål, kvifor skal alle andre klage sånn over å lære nynorsk?

 

Om nokon år trur eg nok dei fleste av dei yngre forumbrukerane her kan sjå verdien av nynorsk. Det er tross alt ein grunn til at me fortsatt har nynorsk i dag.

Man må jo ha et morsmål da. Hvem snakker nynorsk? (Man snakker vel dialekter) Hvem bryr seg om nynorsk når du søker jobb (spesielt i utlandet). Jeg syns det er bare waste of time. Bruk heller den tiden til matte eller andre viktige fag.

 

Selv har jeg heldigvis fritak, og det virker som INGEN i klassen min er interessert i nynorsk.

__

EDIT: Det høres helt for jævlig ut i tillegg.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Om nokon år trur eg nok dei fleste av dei yngre forumbrukerane her kan sjå verdien av nynorsk. Det er tross alt ein grunn til at me fortsatt har nynorsk i dag.

Og den grunnen er? Hvis du ser litt realistisk på det, så skjønner du at de aller fleste nordmenn gir en lang fis i nynorsk. Hvis noen var spesielt interessert i nynorsken, så kunne de jo bare tatt tilleggstimer.

 

I tillegg, så er nynorsk et utrolig demotiverende fag. Ingen gidder vel lære noe de aldri kommer til å få bruk for? Det er ikke rart at elevene klager.

Lenke til kommentar
Om nokon år trur eg nok dei fleste av dei yngre forumbrukerane her kan sjå verdien av nynorsk. Det er tross alt ein grunn til at me fortsatt har nynorsk i dag.

Og den grunnen er? Hvis du ser litt realistisk på det, så skjønner du at de aller fleste nordmenn gir en lang fis i nynorsk.

Vel, eg trur nok at når dei fleste blir vaksne, så kan dei sjå verdien av nynorsk. Modenheit kallast det. Språket har tross alt ein viss verdi.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si meninga mi her altså. Har det ikke vært genialt å fjerne både «bokmål» og nynorsk, til fordel for et radiakalt bokmål? Med andre ord å mixe inn fellesformer av et ord i nynorsk og bokmål som obligatorisk?

 

Fks:

Nynorsk:

vart/blei

verb-bøying: (i går) hoppa (jeg) (svake verb)

veit

 

Bokmål:

ble/blei

hoppet/hoppa

vet/veit

 

Felles «radikalt bokmål»:

blei

hoppa

veit

 

osv. Jeg synes det er rart at folk som har dialekter nærmere nynorsk, bruker konservative ord som ikke hører hjemme i verken deres dialekt, eller nynorsk- når de skriver bokmål.

 

Dette var bare et sidesprang; så lenge det finnes valgmuligheter i bokmål som ligger nærmere mi dialekt, skriver jeg slik.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...