Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De som har nynorsk som hovedmål vil jo ikke slutte å skrive nynorsk... Like lite som du vil slutte å skrive bokmål.

Nei, men hva har så det med saken å gjøre? Poenget er at man ikke skal bruke tiden på at de som har bokmål som skriftmål skal lære seg nynorsk, og de som har nynorsk skriftmål ikke skal kaste bort tiden på å skrive bokmål.

 

Det er underlig dette her. Flertallet er for, men jeg har enda ikke sett et eneste saklig argument for hvorfor man skal ha tvungen sidemål på skolen. Det er så underlig at det rett og slett blir frustrerendes.

Jeg kommenterte bare det siste avsnittet til Turgon.. Redigerer innlegget så det skal bli lettere å forstå.

Lenke til kommentar

 

 

 

- skal vi ha gammelnorsk i skolen også slik at det ikke blir glemt?

Jeg måtte lære gammelnorsk på gymnaset.... Ble vel brukt en 20-30timer på det iløpet av et skoleår, og særlig mye lærte jeg ikke. Men det var for ordens skyld langt mer interessant enn nynorsk.

 

Læreren, en nynorsk fanatiker, nektet å ta en diskusjon rundt nynorsk og gav klar melding om at de som ikke maktet å holde munn om emnet, de kunne bare forlate klasserommet. Personlig gikk jeg og satt meg på biblioteket og leste litt historie...

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvilken negativ effekt nynorsk gir. At faget spiser av andre skoletimer, anser jeg ikke som et godt nok argument. Så innfør flere timer i stedet da. Etter min mening, er nynorsk en berikelse til språket.

Selvfølgelig er det et godt argument at det "spiser" av fellespotten med timer. Når norske elever sliter med vanlig norsk grammatikk, mattematikk og har en dalendes helse, så bør ting prioriteres annerledes.

 

JEg vet ikke hvordan det er nå, men i min tid på Gymnaset så var over 1/4 av norsktimene forbeholdt nynorskundervisning. Det er intet annet enn latterlig.

 

Om man finner nynorsk som en berikelse til språket, vel nynorsk forsvinner jo ikke. De som har nynorsk som skriftspråket sitt kan jo fortsette med det. Det er ikke behov for obligatorisk nynorsk på skolen, ihvertfall ikke i så stor grad. La det være et valgfag for de spesielt interesserte.

 

Jeg likte aldri gym eller KRL, naturfag eller geografi heller.

 

Geografi, naturfag og gym er faktisk fag som man har behov for. Det handler ikke om man liker fagene eller ikke, det handler om hva som det er nødvendig å ha som obligatorisk fag.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvilken negativ effekt nynorsk gir. At faget spiser av andre skoletimer, anser jeg ikke som et godt nok argument. Så innfør flere timer i stedet da. Etter min mening, er nynorsk en berikelse til språket.

Forsåvidt ganske enig. Spesielt videregående er alt for lett og det hadde ikke gjort noe med flere timer. Nå kan du jo sove i 3 år og likevel få gode nok karakterer til så godt som alle utdannelser (noe jeg selv har vært gjennom og mener (og mente) at er helt tåpelig).

 

Videregående bør kreve en ganske stor mengde arbeid, det er jo ikke 3 år med bare fyll og fri heller.

 

Istedenfor å kreve mer av skolen, så krev mer av elevene heh

 

Sånn litt mer OT:

Nynorsk er helt ok, det er ikke noe vanskelig og det hjelper for å utvikle språkforståelsen til den enkelte. De som ikke liker nynorsk var de som ikke jobbet, og er på lik linje med å drite i matte eller samfunnsfag (altså like tåpelig, videregående er ikke obligatorisk, flere burde bare startet karrieren sin på McDonalds etter ungdomsskolen).

Lenke til kommentar
Geografi, naturfag og gym er faktisk fag som man har behov for. Det handler ikke om man liker fagene eller ikke, det handler om hva som det er nødvendig å ha som obligatorisk fag.

Man kommer seg fint gjennom livet uten å kunne geografi, naturfag, samfunnsfag, matte, gym osv osv. Man _trenger_ det ikke.

 

Og du har rett i en ting, det handler ikke om man liker fagene eller ikke og det handler faktisk heller ikke om faget er nødvendig. Når du velger for eksempel allmenn, så velger du en totalpakke med fag pluss litt valgfritt. Det er en allmenn utdannelse som skal heve ditt allmenne kunnskapsnivå, om det er nyttig eller ei er ikke så viktig.

 

Det er ikke videre nyttig for verdenssamfunnet å være arkeolog, eller de fleste yrker for den saks skyld. Det er ikke _nyttig_ å sitte på et lite kontor å regne matte i flere år.

 

Hvis man skal tenke slik så har man ingen fag igjen, da det _uansett_ kommer annpå folks personlige preferanser.

 

La nå ikke allmennutdannelsen bli smalere enn den allerede er.

Lenke til kommentar

 

 

De som ikke liker nynorsk var de som ikke jobbet, og er på lik linje med å drite i matte eller samfunnsfag

Det der ble temmelig usaklig.

 

Selv fikk jeg 5 i nynorsk og 4 i bokmål....

 

Mislikte allikevel nynorsk for faget fant jeg temmelig irrelevant. Noe som også stemmer med hva jeg har opplevd etter skoletiden er slutt og jeg er kommet meg inn i arbeidslivet. De timene i nynorsk ville hjulpet meg mye mer i fag som fransk og 3MX, som var langt viktigere, relevant og krevendes.

Lenke til kommentar

Og hvorfor er de andre fagene mer relevant?

 

Det lengste "folk flest" kommer i mattebruk er å sjekke skatten og du trenger verken å være rakettforsker eller ha 3mx for å fikse dette.

 

Så jeg spør igjen, hvor er relevansen? Personlig så likte jeg så godt som alle fagene jeg hadde på skolen og likte å lære i de. Men jeg greier da uansett å se at de ikke har en umiddelbar relevans i seg selv. Det har å gjøre med preferanser... noen syntes gym er helt tåpelig og uten relevans, noen syntes religion og livssyn er helt irrevelevant, noen synes det samme om matte osv osv.

 

Det er ikke objektive greier og den allmenne utdannelsen er der for å lage en så bred kunnskapsplatform som mulig.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Og hvorfor er de andre fagene mer relevant?

 

Det lengste "folk flest" kommer i mattebruk er å sjekke skatten og du trenger verken å være rakettforsker eller ha 3mx for å fikse dette.

Om du ikke vet det så er 3MX et fordypningsfag man selv velger, det er ikke obligatorisk. Grunnleggende mattematikk er selvfølgelig høyst relevant og noe man har bruk for i hverdagslivet. Ønsker du virkelig at jeg skal gå inn på hvert enkelt obligatoriske fag? Såfremt jeg kan redergjøre for hvorfor det ikke er nødvendig å ha sidemål som obligatorisk fag, så bør da det holde.

 

Så jeg spør igjen, hvor er relevansen? Personlig så likte jeg så godt som alle fagene jeg hadde på skolen og likte å lære i de. Men jeg greier da uansett å se at de ikke har en umiddelbar relevans i seg selv. Det har å gjøre med preferanser... noen syntes gym er helt tåpelig og uten relevans, noen syntes religion og livssyn er helt irrevelevant, noen synes det samme om matte osv osv.

 

Angående gym så er det høyst relevant ettersom folk tydeligvis ikke makter å trene godt nok på egenhånd. Den fallende helsekurven til nordmenn og ellers i vestlige verden er skremmendes. Så kan man jo ta og ofre sidemål til fordel for å lære ungdommen godt kosthold. Dette er jo tydeligvis ikke noe foreldrene makter. Og religionsundervisning er i aller høyeste grad relevant i disse tider. Men da snakker jeg om å lære om religion, ikke forkynnelse, slik jeg opplevde KRL faget i min tid. Det handler ikke om hva folk syntes, men hva som i praksis er det. 7 år etter at Gymnastiden er over så finner jeg sidemål som totalt bortkastet på skolen, mens jeg anser undervisningen som manglendes på endel andre områder. Det er ikke behov for obligatorisk sidemål, ikke i den grad som er nå.

 

Mine to barn vil om noen år begynne på skolen. Jeg anser det ikke relevant for dem å lære sidemål, de trenger nok av kunnskaper på andre viktigere områder. Om de ønsker å lære seg sidemål, så værsågod, men jeg ser ingenting som tilsier at det skal være obligatorisk.

 

Det er ikke objektive greier og den allmenne utdannelsen er der for å lage en så bred kunnskapsplatform som mulig.

 

Akkurat det anser jeg som et irrelevant argument. Skal man avfeie alle diskusjoner rund timefordeling av fag og hva som skal være obligatorisk med et slikt argument, så kommer man ikke langt.

Lenke til kommentar

Og hvorfor er det irrelevant? Videregående skole er ikke noen spesialisering, så jeg skjønner ikke hvorfor du vil gjøre det til dette?

 

For mange er også matematikk i 1. klasse helt irrelevant, på samme måte som at det er mange som er flink til å trene på egen hånd som synes gym er helt irrelevant. Hva hvis noen plutselig bestemmer seg for å studere det norske språk på et seinere tidspunkt og da har helt blanke ark i nynorsk fordi det ikke var obligatorik?

 

Poenget med allmenn-"linjen" er at det skal ikke være noen blanke ark eller gigantiske kunnskapshull, det er hele poenget, du skal kunne litt om alt (litt utopisk men dog...).

Lenke til kommentar

For mange er også matematikk i 1. klasse helt irrelevant, på samme måte som at det er mange som er flink til å trene på egen hånd som synes gym er helt irrelevant. Hva hvis noen plutselig bestemmer seg for å studere det norske språk på et seinere tidspunkt og da har helt blanke ark i nynorsk fordi det ikke var obligatorik?

 

 

Ingen som snakker norsk er blank i nynorsk, det blir en selvmotsigelse. Og det er en liten sak og ta kurs i nynorsk om det plustelig skal bli relevant når man er blitt voksen. Akkurat som noen kan ta 2MX og 3MX kurs om det plutselig blir relevant senere.

 

Poenget med allmenn-"linjen" er at det skal ikke være noen blanke ark eller gigantiske kunnskapshull, det er hele poenget, du skal kunne litt om alt (litt utopisk men dog...).

 

Jeg har aldri hevdet at man skal fjerne nynorsk helt, jeg sier at det er for mye slik det er. Selv gikk 1/4 del av norsken på gymnaset med til nynorsk. Med 5 timer uken norsk så blir det en del. Ingen som snakker norsk har blanke hull i nynorsk. Blir som å si at en amerikaner er blank i britisk-engelsk.

Lenke til kommentar

Vel, vi hadde 2 timer nynorsk i løpet av 3 år, så det har kanskje forandret seg litt (i tillegg kom da 1 heldag hvert halvår). Og det er nok litt større grammatiske forskjeller på nynorsk og bokmål enn det er på amerikansk og britisk-engelsk. Hvorfor tror du folk klager så mye hvis det er så likt som du sier? Da burde det jo ikke være noe problem å få akkurat samme karakter i de to fagene (mange som klager har dårlig karakter i nynorsk, snakker ikke om deg nå).

 

Hvorfor skal det være nødvendig å ta det seinere da? Hele poenget med allmenn er jo at du skal være "klar" for mange forskjellige typer utdannelse. Hadde vært vanvittig tåpelig om man måtte ta et forkurs for hver eneste lille utdannelse etter allmenn, da hadde jo hele poenget forsvunnet.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Og hvorfor er det irrelevant? Videregående skole er ikke noen spesialisering, så jeg skjønner ikke hvorfor du vil gjøre det til dette?

 

For mange er også matematikk i 1. klasse helt irrelevant, på samme måte som at det er mange som er flink til å trene på egen hånd som synes gym er helt irrelevant. Hva hvis noen plutselig bestemmer seg for å studere det norske språk på et seinere tidspunkt og da har helt blanke ark i nynorsk fordi det ikke var obligatorik?

Spørsmålet er hvorvidt man bør fokusere på allmennyttige fag eller pugge et kunstig språk som en eller annen dude har laget.

For mange er også matematikk i 1. klasse helt irrelevant

Matematikk er et langt nyttigere fag enn folk har en tendens til å tro. Jeg sier ikke at alle må kunne integrere, men grunnleggende ferdigheter er et must.

 

Det er altså ikke bare ingeniører og "matematikere som sitter på et rom i årevis" som trenger grunnleggende matte. Faget er også nyttig innen samfunnsfag, medisin, journalistikk (de vet jo faen ikke forskjell på prosent og prosentpoeng engang :wallbash: ) osv. Kort og godt får man bruk for matte på et eller annet nivå i de fleste høyere utdanninger, og allmennfag er jo nettopp en forberedelse på høyere utdanning.

 

Hva med de som ikke vil ta vgs eller gå yrkesfag? Mange av disse får også bruk for matte. Elektrikere er jo en selvfølge, men yrker som frisør og annet som i utgangspunktet høres "matte-frie" ut kan det også straffe seg å ikke ha snøring på et såpass viktig fag. Man trenger det til selvangivelse, og i enda større grad om man vil starte eget firma.

Hva hvis noen plutselig bestemmer seg for å studere det norske språk på et seinere tidspunkt og da har helt blanke ark i nynorsk fordi det ikke var obligatorik?

Big deal! Jeg syns mer synd på de som skal studere russisk eller japansk. Det lærer vi nemlig ikke i skolen, og i motsetning til nynorsk er disse språkene helt forskjellige fra norsk og dermed langt mer krevende å lære for en nordmann.

 

Skal vi ha litt russisk, kinesisk, japansk ++ i skolen også for å tette hullene i allmennutdanningen?

 

Nynorsk er såpass likt at jeg ikke ser nytteverdien. Jeg har diskutert dette med turister og andre folk fra utlandet, og de fleste har ristet på hodet når jeg forteller at vi har 2 obligatoriske og nærmest identiske skriftspråk. Ærlig talt, det er mange flotte dialekter rundt om i landet, og jeg ønsker ikke å utrydde disse, men vi burde da pinadø kunne klare oss med ett skriftspråk i dette lille landet.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvorvidt man bør fokusere på allmennyttige fag eller pugge et kunstig språk som en eller annen dude har laget.

Tror du ikke at bokmål også har regler og ord lagd og modifisert av en eller flere dudes? Jo. Den eneste relevante forskjellen mellom bokmål og nynorsk i dag er vel den grammatiske. (Dette er min mening; om bokmål er dansk eller nynorsk er ekte norsk bryr meg egentlig midt bak ;) )

 

Ærlig talt, det er mange flotte dialekter rundt om i landet, og jeg ønsker ikke å utrydde disse, men vi burde da pinadø kunne klare oss med ett skriftspråk i dette lille landet.

Det kan vi ikke nå, de som skriver nynorsk og liker det vil nok nekte å gi det opp.

Men det er vel ikke dette diskusjonen handler om, men sidemålsundervisning, hvilket ikke har noe med hvor vidt vi skal ha ett eller to skriftspråk i Norge.

 

EDIT: Glemte ut noe.

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...