Gå til innhold

Nei til sidemål (Nynorsk) ?


Anbefalte innlegg

guardianpegasus:

 

Det er vel et par uker med dialektlære i pensum for 3. klasse videregående...

 

Uansett så tror jeg det er viktig at barn og ungdom på norske skoler får litt mer å gjøre. Samma om det ekstra faget heter nynorsk eller matter, de har det rett og slett for slappt og syter som faen.

 

Hvorfor er folk så keen på å bli kvitt nynorsk? Hvorfor ikke matte, naturfag, sosialkunnskap eller gym?

 

Du har faktisk godt av å ha litt nynorsk, og med litt innsats så bedrer det nok språkforståelsen kraftig. Dette kan også føre til at vi slipper hinsides feil som orddeling og hvem/hvilken.

 

Har deltatt i denne diskusjonen noen sider tidligere og det endte bare med at anti-nynorskfolk mente at nynorsk bare skulle fjernes og at det bare var bønder som snakket nynorsk :roll:

 

Er så vanvittig tåpelig at Oslofolk påstår at de snakker bokmål og at de tror folk som kommer fra de mer rurale delene av Norge snakker nynorsk. Begge deler er lagde skriftspråk, det ene har utviklet seg i danmark gjennom dansk og det andre ble laget av Ivar Aasen med utgangspunkt i dialektene i midt- og sørnorge. Håper for guds skyld at folk nå slutter å refere til enten bokmål eller nynorsk som et talespråk.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidemål er alt for mye representert i den obligatoriske skoledelen. For de som ønsker å ta en jobb hvor sidemål er nødvendig så er det bare til å ta et kurs eller ta det som valgfag.

 

Det finnes viktigere ting å prioritere med det obligatoriske innen skolen.

 

Man kan lære seg et fremmedspråk ved å ta noen ukers kurs, sidemål vil være enda lettere. Det er bortkastede ressurser å bruke så mye på noe så lite relevant.

Lenke til kommentar
Sidemål er alt for mye representert i den obligatoriske skoledelen. For de som ønsker å ta en jobb hvor sidemål er nødvendig så er det bare til å ta et kurs eller ta det som valgfag.

Fortell meg hvor mange som kan si hva de blir i 9. klasse og faktisk tar seg jobb som det.

Lenke til kommentar

Fortell meg hvor mange som kan si hva de blir i 9. klasse og faktisk tar seg jobb som det.

Ikke mange skal jeg tro. Men hva har det med poenget å gjøre? Finner man ut om man trenger dette senere så lærer man seg det senere. Er behovet der så er det valgfag, er det ikke så tilbyr man det ikke.

Lenke til kommentar

 

Sidemål er med på å senke kunnskapsnivået i Norge.

Hvorfor det?

 

Er det fordi late drittunger på skolen heller vil kaste papirfly enn lære noe eller er det fordi det er noe rart med nynorsk som får folk til å bli dum?

 

Akkurat det samme kan sies om mange fag, men faktum er at norske barn er late og bortskjemte. De burde ha flere skoletimer og mer jobbing.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

 

Hvorfor det?

 

Er det fordi late drittunger på skolen heller vil kaste papirfly enn lære noe eller er det fordi det er noe rart med nynorsk som får folk til å bli dum?

 

Akkurat det samme kan sies om mange fag, men faktum er at norske barn er late og bortskjemte. De burde ha flere skoletimer og mer jobbing.

Det der er fryktelig genrealiserende. Late skolebarn vil det altid være.

 

Poenget er at med den "potten" av obligatoriske fag man har, så legges det alt for mye vekt på nynorsk. Er en del år siden jeg gikk på Gymnas f.eks. /7-8 år), men der hadde vi eksamen hvert år i Nynorsk. Med dagens nivå på vanlig norsk og matte bl.a. så bør man prioritere annerledes. På den tiden man bruker på nynorsk gjennom ungdomsskole, gymnas og barneskol(siste er jeg ikke sikker på), så kunne man lært et helt fremmed språk som tysk, spansk eller forbedret seg kraftig i engelsk. Eller man kunne bedret mattekunnskapene.

 

I matte og naturfag ligger norske elever på 23. plass av 34 land i OECD undersøkelsen.

 

Til tross for at Norge er blant landene som bruker mest penger på skole, rykker Norge ned fra en 17. til en 19. plass. I naturfag er fallet enda større: I 2001 lå Norge på en 13. plass, men har i årets undersøkelse falt ut av lista over de 20 beste, viser tall offentliggjort i det østerrikske ukemagasinet Profil

 

Matematikk:

1. Finland

2. Sør-Korea

3. Nederland

4. Japan

5. Canada

6. Belgia

7. Sveits

8. Australia

9. New Zealand

10. Tsjekkia

11. Island

12. Danmark

13. Frankrike

14. Sverige

15. Østerrike

16. Tyskland

17. Irland

18. Slovakia

19. Norge

20. Luxembourg

Naturfag:

1. Finland

2. Japan

3. Sør-Korea

4. Australia

5. Nederland

6. Tsjekkia

7. New Zealand

8. Canada

9. Sveits

10. Frankrike

11. Belgia

12. Sverige

13. Irland

14. Ungarn

15. Tyskland

16. Polen

17. Slovakia

18. Island

19. USA

20. Østerrike

Finner du ikke Norge i siste listen? Nei det er fordi de er falt ut av liste :no:

 

Det er alt for dårlig med dagens ordning. Å prioritere matte og naturfag f.eks. er langt viktigere enn sidemål. La de som snakker og skriver nynorsk få gjøre det og de som snakker/skriver bokmål få gjøre det.

 

Å bruke så mye ressurser for at f.eks. bokmål elever skal lære å skrive som 15% av befolkningen er vås. Det bør være frivillig.

 

Jeg lar tallene tale for seg, så kan du få lov til å finne andre grunner enn at du mener norske elever er late som argument til at man skal bruke så mye resurser til sidemål. Informasjon om det, ja. Men å lære det til punkt og prikke er tåpelig. Og det skal ikke telle så mye som det gjør når man går på f.eks. gymnas. Det er latterlig.

Lenke til kommentar

Og du tror at det bare er nynorsken sin feil at Norge gjør det så ufattelig dårlig i realfag internasjonalt?

 

Jeg har et par andre grunner:

 

*For dårlige lærere

*For lite antall timer

*For lett nivå

*For lite obligatorisk matte og naturfag (blir helt frivillig etter 1. år på vgs)

 

 

Jeg ser ingen problemer med å øke det ukentlige antall timer i vgs fra 30 til 35 obligatoriske. Norske elever jobber, etter min mening, for lite med skolen og det de får av oppgaver er for lette og for lite utfordrende.

 

Jobbet personlig også ekstremt lite på videregående... fant tidlig ut at jeg ikke trengte å jobbe noe særlig, fordi nivået på oppgavene var latterlig lavt.

Lenke til kommentar
Og du tror at det bare er nynorsken sin feil at Norge gjør det så ufattelig dårlig i realfag internasjonalt?

 

Jeg har et par andre grunner:

 

*For dårlige lærere

*For lite antall timer

*For lett nivå

*For lite obligatorisk matte og naturfag (blir helt frivillig etter 1. år på vgs)

 

 

Jeg ser ingen problemer med å øke det ukentlige antall timer i vgs fra 30 til 35 obligatoriske. Norske elever jobber, etter min mening, for lite med skolen og det de får av oppgaver er for lette og for lite utfordrende.

 

Jobbet personlig også ekstremt lite på videregående... fant tidlig ut at jeg ikke trengte å jobbe noe særlig, fordi nivået på oppgavene var latterlig lavt.

Nei, jeg tror ikke sidempl er grunnen, men den spiller inn. Tar man timer som går til nynorsk (det er en god del) og bruker den på å lære kunnskap som er langt mer essensiell og relevant, så vil man kunne bedre resultatene. Det er logisk.

 

Sidemål er også en stor torn i siden for flere elever. Uten motivasjon så fungerer ikke undervisningen, slik er det bare. Å bli tvunget til å lære noe de fleste føler er totalt uinteressant og irrrelevant er ikke motvierende og skaper en dårligere holdning.

 

Forresten, så er jeg helt enig i de punktene du nevner. Det første punktet ser jeg på som den største grunnen. Men offentlige lærere er en beskyttet rase som så mange andre offentlige ansatte. Rettighetene lærerene har som arbeidstaker kommer dessverre foran elevenes rettigheter til å ha en som faktisk kan jobben sin :nei:

Lenke til kommentar
1/3 av min norsk på gymnaset var satt av til sidemål. Det var pensum. Hadde 3 tentamener og 3 eksamener.

Hadde 1 eksamen og det var i 3. klasse... Hadde skriftlige tentamener 2 ganger i året.

 

Så det blir da tilsammen 4 dager og 2 timer med nynorsk i løpet av 2 år

¨

edit:

 

Så det er godt mulig pensum (eller praksis) forandret seg litt på 6 år... Uansett så varierer det sikkert fra skole til skole og fra lærer til lærer.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
[...] Når befolkningen per i dag består av 86-89 % bokmålsnakkende og skrivende folk, så burde resten av landet følge etter. [...]

Det her viser bare hvor lite peiling du har på dette. Ute i store deler av Norge er talespråket mye nærmere nynorsk enn bokmål, likevel skriver vi bokmål ja som du sier. Dette gjeler spesielt Sør- og Vestlandet ettter hva jeg erfarer, så over 35% som snakker dialekt som likner mer på nynorsk er jeg ganske sikker på det er.

 

 

Og en gang for alle: folk snakker hverken nynorsk eller bokmål, likevel tror 70%+ av Oslo det, spesielt på vestkanten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...