Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

noen som jobber i en bedrift/offentlig forvaltning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber på it-avd på et sykehus. Der er datanettverket veldig kritisk for nedetid. Alt er på data, røntgen bilder, pasient journaler etc. Om nettet går ned er dette VELDIG kritisk, og må utbedres med en gang. Vi har for øvrig døgnvakt der vi blir oppringt om noe hender. Gadd ikke skrive noe mer nå, om du vil vite noe mer, ta kontakt:)

-Trond

Lenke til kommentar

slike ting som er perfekt. skal begynne å skrive i helgen, så sender deg pm.

her er oppgaven jeg fikk godkjent:

datamaskinen sin fortid

hvordan kan samfunnet vårt overleve i dag? er data blitt for kritisk for vårt daglige liv?

fant ikke arket i farten, men fikk beskjed av læreren "greier du dette, er du god"

så det betyr bare; fult kjør for meg :cool:

Lenke til kommentar

Hehe, interessant oppgave du har valgt der!

"er data blitt for kritisk for vårt daglige liv?"

For å virkelig kunne svare på det må du først stille deg selv spørsmålet: "Hva ville skjedd hvis alle datamaskiner/systemer sluttet å fungere samtidig, og ikke var mulig å reparere?

1. Veldig sannsynlig at strømmen vil forsvinne - hvertfall for en stund.

2. Ikke umulig at renseanlegg for drikkevann er 100% datastyrte, men heldigvis har vi relativt rent vann i Norge uansett..

3. Penger? Glem det, og har du cash så er det tvilsomt om folk er interessert i det(et lager med gull er kanskje tingen :)

4. Kjøpe mat? se pkt 3.

5. Telefon? Niks - dieselaggregat og kortbølgeradio blir vel det eneste alternativet (evt. hermetikkbokser med tråd i mellom)

6. ..Men mulig diesel raskt blir vanskelig å få tak i ettersom alle bensinstasjonpumper er datastyrte.

7. Sykehus, som skille nevnte så er de ganske så avhengig av data, hvertfall for innviklede diagnoser - et benbrudd skal de nok klare å fikse

8. osv

Kan nok komme på mange ting her, og det ene følger det andre!

Men ta meningene mine med en klype salt, det er bare eksempler på hvor integrert data er i samfunnet i dag, og det er mulig jeg har lest for mye science-fiction og dommedagsvisjoner :)

Uansett har nok staten/militæret kriseplaner for å dekke de mest nødvendige behovene..

Lenke til kommentar

foreløpig skal jeg kontakte:

første person som svarte her

politiets data/materiell tjeneste

netcom ASA

Telenor ASA

noen forslag?

noen med forslag på sider med info?

den siste del oppaven, vil basere seg på artikler, egen erfaring, og mulige intervjuer.

Første delen er fotografier, og stoff fra produsentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...