Gå til innhold

Snus er like ufarlig som kaffe...

Anbefalte innlegg

Hehe, den greia med koffein sjønte jeg ikke helt. Har virkelig forskere rusa edderkopper på forskjellige stoff og sett på spindelvevene di lager? :!:

Forundrer meg ikke at en edderkopp blir rusa av en dose koffein nei, men det blir jo en litt håpløs sammenligning.. Jeg kan jo gi en spurv en dose salt, se at den dør, og konkludere med at salt er dødelig i små doser :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forundrer meg ikke at en edderkopp blir rusa av en dose koffein nei, men det blir jo en litt håpløs sammenligning.. Jeg kan jo gi en spurv en dose salt, se at den dør, og konkludere med at salt er dødelig i små doser :roll:

det der blir vel en dry konklusjon, tror ikke man konkluderer med små doser, men heller med dose i forhold til kroppsvekt

Lenke til kommentar
Forundrer meg ikke at en edderkopp blir rusa av en dose koffein nei, men det blir jo en litt håpløs sammenligning.. Jeg kan jo gi en spurv en dose salt, se at den dør, og konkludere med at salt er dødelig i små doser  :roll:

det der blir vel en dry konklusjon, tror ikke man konkluderer med små doser, men heller med dose i forhold til kroppsvekt

Stemmer nok det, men forskjellige dyr og mennesker reagerer forskjellig på ting som koffein og salt. Noen tåler det ikke i det hele tatt, og noen tåler det veldig bra. Min mening er at enten bomma de voldsomt på dosen i forhold til edderkoppen, eller så tåler edderkopper ekstremt dårlig koffein. Et menneske skal ha i seg ekstreme menger koffein før man bli ruset av det, en menge man umulig kan drikke som kaffi uten å kaste opp..

Lenke til kommentar

jepp:

"

* LD50 = dose which will kill 50% of the tested animals. It is estimated that fatal doses for humans are between 1 and 4 grams of caffeine, depending on body weight and tolerance.

Every individual reacts differently to every chemical.

Know your Body - Know your Mind - Know your Substance - Know your Source.

Erowid's dosage information is a summary of data gathered from users, research, and other resources and should not be construed as recommendations. Individuals can respond differently to the same dosage. What is safe for one can be deadly for another."

Lenke til kommentar

Det der med edderkopper og observering av spindelvevet blir litt dumt.

Forskere har jo også gjort forsøk med andre stoffer.

På hasj(THC) ble spindelvevet hullete og med masse feil.

På amfetamin ble spindelvevet veldig fint med dritsmå masker.

Selv om det gir en liten pekepinn på effekten blir det jo litt dumt allikevel.

Selv drikker jeg kaffe på jobb og merker egentlig ingenting av det.

I større doser blir jeg litt gira og kan få litt skjelvinger, men uansett så er snus skikkelig stygt. Spesielt på damer! :yucky:

Lenke til kommentar
Forskere har jo også gjort forsøk med andre stoffer.

På hasj(THC) ble spindelvevet hullete og med masse feil.

På amfetamin ble spindelvevet veldig fint med dritsmå masker.

det var da ment som en morsom sak ;)

ellers det som du skriver som jeg quoter er vel rett fra din fantasi? spesielt angående amfetamin.

:!:benzedrine-spider.jpg

Selv drikker jeg kaffe på jobb og merker egentlig ingenting av det.

det kan en garvet bruker si om å ta 1 g amfetamin også

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Det er kanskje en grunn til at snus er forbudt i EU folkens?! Og det er en dårlig grunn å påstå at snus ikke er skadelig bare pga. én undersøkelse som sier noe annet... bare det faktum at Dagbladet har skrevet om den viser at det kanskje ikke er så veldig seriøst? Det er fremdeles veldig mange som hevder det stikk motsatte, nemlig at det er kreftfremkallende. I en svensk undersøkelse fikk mange av snuserne kreft der de pleide å plassere snusen sin. Og forresten, så har Sverige som eneste EU-land dispensasjon fra forbudet mot snus fordi de mener så mange arbeidsplasser går tapt da. Kanskje snus ikke er så farlig som røyk, det er fremdeles ikke noen god grunn til å bruke det.

Lenke til kommentar
Det er kanskje en grunn til at snus er forbudt i EU folkens?!

Det ligger ikke akkurat mye fornuft bak de fleste EU-vedtakene, så akkurat det var et grusomt dårlig poeng :!:

Jo, bak de fleste EU-vedtakene ligger det fornuft, men enkelte skiller seg ut, det skal jeg innrømme (bøyde bananer/agurker og denslags). Men jeg er av den oppfatning at dette ikke er et av dem.

Lenke til kommentar

Jeg synes heller de bør fokusere på røyk som er bevist helseskadelig, som folk i lang tid har fått kreft av (lungekreft bl.a), og som flere har dødd av. Ut ifra artikkelen som jeg mener er noe overdrevet, men som sier i en viss grad hvor farlig det er å bruke snus med en del forskere som er helt enige, bør man heller innføre snus å heller ta vekk røyken som er en pest og en plage for deg selv og de omkring deg. Forskere kommer ikke med påstander, men med fakta, og når man sier at det er ikke er så helseskadelig som folk får inntrykk av, synes jeg man skal bare la det være. En del mer forskning trengs såklart, men det er et spm om tid...

Dette er da bare min mening, og det er klart at andre mener noe helt annet

:)

Lenke til kommentar
I en svensk undersøkelse fikk mange av snuserne kreft der de pleide å plassere snusen sin.

Aldri hørt noen få kreft av å bruke snus eller om noen dødsfall ved bruk av det :hmm: Har du en link?

http://www.helsenytt.no/artikler/snus.htm - avsnittet om skader i munnen ("Disse forandringene kan være forstadiet til munnhulekreft. ")

http://www.tobakksfritt.no/snus.html - slutten av nest siste avsnitt

http://kreftforeningen.no/dt_subpage.asp?g...832&amid=911700 (Undersøkelse på 10 000 norske menn)

Og selv dagbladet har bidratt: http://www.dagbladet.no/kultur/2004/11/17/414786.html

Dette kunne du funnet svært lett selv ved et søk på google med søkeordene kreft og snus. En krefttype som snus mistenkes å gi, er kreft i bukspyttkjertelen. Dette er visstnok en av de vanskeligste typene å helbrede, og bare to prosent av pasientene lever etter 5 år. www.snusbutiken.se (de har fjernet linken til sin elendige artikkel, men den finnes ved å søke på google med: kreft snus snusbutiken) påstår jo selvfølgelig at det ikke finnes noen undersøkelser som påviser sammenheng mellom snus og kreft, men det sier seg selv at man ikke kan stole på dem siden de selger snus! Ifølge en helt ny undersøkelse utført på 10 000 norske menn, øker kreftfaren med 67% ved bruk av snus.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Med tanke på at en gjennomsnittlig fastrøyker av det mannlige kjønn mister 3 år av livet sitt på grunn av røyken, vil jeg påstå at å "røyke seg til døde" er et litt for oppbrukt begrep. Jeg akter ikke å forsvare noen, men 3 år, det er ikke mye. For kvinner er det 11 år.

Lenke til kommentar
Eg synes at det dumt at vi oppdaga det for nå kommer flere til å snuse og snus er ekkelt og lukter dritt... :p

WORD! Om snus er skadelig eller ikke, noe ekkelt svineri er det hvertfall, det lukter dritt, ser ekkelt ut, og folk som bruker det har aldri respekt nok til å kaste det i søppelkassen! de skal alltid slenge det rundt overalt på gata, på veggen etc...

Synes du røyk lukter godt da? Røyklukten henger mye lenger igjen i et rom et hvis man baker en pris.

Hva med alle de som spytter en tyggis på bakken? Eller de som bare slenger sigarett-sneipen vekk? Greit nok at det er respektløst å kaste det på vegger og lignende men det må da være tillat å spytte den på bakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...