Gå til innhold

Snus er like ufarlig som kaffe...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er kaffe like farlig som snus?? Jammen, innfør en attenårsgrense og skyhøye avgifter snarest før vi får en helt ny generasjon med kaffemisbrukere! En naturlig følge av dette er jo advarsler på alle kaffeposer, gjerne av typen "Kaffe kan føre til søvnløshet" og "Kaffe kan føre til at et stevnemøte går ad undas hvis daten din kun drikker te". Synes også vi burde sidestille kaffetraktere med hjemmebrennings-apparater. Er litt i tvil om vannkokeren bør forbys, varmt vann kan jo tross alt brukes til mer enn kun kaffe..

Lenke til kommentar
Viser til linken: Her

Hva syns folk om dette? Any comments?

Hva med -->

...men snusen har sin pris

En stor svensk studie viser at snusbrukere har økt risiko for å få hjerte- og karsykdommer.

Hjertespesialisten Stefan Agewall ved Karolinska Universitetssykehus i Sverige, viser til en svensk studie som sier at snus slett ikke er ufarlig.

- Den største studien som er foretatt, der 135 000 svenske arbeidere er undersøkt og fulgt opp over en lengre periode, viser at røyk er klart farligst. Men snus gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Blant personer i alderen 30-45 år, hvor risikoen for slike sykdommer er svært lav, økte risikoen med 50 til 100 prosent, sier hjertespesialisten.

Stefan Agewall har selv gjennomført en studie som viser at blodårenes elastisitet blir dårligere når du legger en snus under leppa.

(fra den samme artikkelen på Dagbladet)

:?

Lenke til kommentar
Naturfagslærern min sier at nyeste forskning sier at du kan dø etter bare 2 uker med snusing eller kan snuse hele livet, det kommer an på personen.

Jeg for min del tar ikke sjangsen på å dø om 2 uker. ;)

Har du noe link på nettet ut ifra hva lærern din sier? Virker litt for utrolig at man kan dø etter å snuse i 2 uker, hvis man da ikke har noen form for sykdom o.l fra før av, altså.

Snus er selvsagt skadelig, og en artikkel er nok ikke nok til overbevise folk om å bruke det. Men forskere mener i alle fall for øyeblikket at det er 98% mindre skadelig enn å røyke. Når de kommer med slike tall, tror jeg de har undersøkt godt nok. De fleste forskere og leger tør vel ikke komme med slike påstander uten grundige undersøkelser? Det er hvertfall det jeg mener...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Naturfagslærern min sier at nyeste forskning sier at du kan dø etter bare 2 uker med snusing

Det er fullstendig umulig.

Snusing er farlig, er ikke vits å diskutere det en gang. Blodårene mister fleksibilitet, hjertet blir overbelastet og kroppen slutter å produsere nikotin naturlig og forårsaker derfor abstinenser.

Hvem sa at kaffe var ufarlig?

Lenke til kommentar
Eg synes at det dumt at vi oppdaga det for nå kommer flere til å snuse og snus er ekkelt og lukter dritt... :p

WORD! Om snus er skadelig eller ikke, noe ekkelt svineri er det hvertfall, det lukter dritt, ser ekkelt ut, og folk som bruker det har aldri respekt nok til å kaste det i søppelkassen! de skal alltid slenge det rundt overalt på gata, på veggen etc...

Lenke til kommentar
tobakk i sin naturlige form, eller i sigaretter/snus/whatever er jo egentlig ikke skadelig... det er tilsetningsstoffene som skaper avhengighet og sykdommer, såvidt jeg har forstått?

Det er skadelig å røyke tobakk, men jeg regner med det er like farlig å røyke bringebær. Det sier derimot ikke at bringebær ikke er sunt..

Tobakk i sin naturlige form har aldri vært sunt å røyke, men tilsetningsstoffer (spesielt i amerikanske sigaretter) gjør vondt verre. De hiver parfyme, smaksstoffer og alt mulig dritt inn i tobakken.. Bare lukt hvordan en marlboro sigarett lukter.

Lenke til kommentar
Naturfagslærern min sier at nyeste forskning sier at du kan dø etter bare 2 uker med snusing eller kan snuse hele livet, det kommer an på personen.

Jeg for min del tar ikke sjangsen på å dø om 2 uker. ;)

Naturfaglæreren din vil nok bare skremme ungdommen til ikke å starte med snus.

Hans påstand er latterlig siden det ikke er noen som har dødd av snus enda.

Lenke til kommentar

komisk og trolig veldig missvisende artikkel:

"Caffeine, one of the most common drugs consumed by Britons in soft drinks, tea and coffee, makes spiders incapable of spinning anything better than a few threads strung together at random."

se nederst på siden:

http://www.missblackwidow.com/drugs.html

ellers:

http://www.erowid.org/chemicals/caffeine/caffeine.shtml

nikotin er vel ikke avhengighetskapende heller i følge dagbladet?

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...