Gå til innhold

Hvordan brennes tv-opptak til dvd?

pcp160

Anbefalte innlegg

Ja, jeg er litt grønn på dette, så flott om noen kan hjelpe meg litt på vei.

Jeg har altså et tv kort (ikke av de beste) som jeg tar opp tv programmer til enten avi, mpeg1, eller mpeg2. Jeg antar at det siste er beste kvaliteten jeg kan få hos meg. avi ser også tålelig greit ut, men blir enormt mange MB.

Det jeg gjerne vil gjøre er og brenne disse opptakene mine på en dvd, slik at jeg kan se opptakene på vanlig tv med vanlig dvd spiller. Dvd spilleren er ganske ny, men tv'n er eldgammel, så kvaliteten trenger ikke være så veldig bra egentlig.

Men hvordan skal jeg gjøre dette egentlig? Jeg har Nero6, XP, Power dvd, Win dvd osv, (de vanligste programmene) men hva gjør jeg for å brenne disse Mpeg2 filene så de blir lesbare i dvd spiller, og er det noe mulighet for komprimering på enkelt vis?

Ser jo at feks 2 timers opptak blir ganske stort, til tross for at kvaltiteten er rimelig mye dårligere enn dvd plater er vanligvis...

Takker for alle forslag, tips :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LgitechDInovo Skrevet 18/02/2005 : 15:11

aimone videoconverter og convertere avi, divx filene osv, til DVD, så brenner du de på en dvd med Nero e.l

Har ikke prøvd så kan ikke si at fungerer hlt sikkert, men det er absolut verdt et forsøk....?! 

Ok takk for tipset LgitechDInovo, jeg fant et annet gratis program som skal kunne gjøre dette nå, den står og konverterer her nå, så får vi se om jeg får til noe.

Men det ser ut til og ta sin tid, er det stor forskjell på forskjellige programmer hvor lang tid konverteringen tar tro?

Og hva med komprimering, blir det mindre bare av og konvertere, eller må jeg da bruke et spesielt program for det også?

Det viktigste er i grunn bare at jeg får sett det på tv'n min, er ingen krise om det blir litt stort, men hvis man med enkle grep kan få det mindre vil jeg gjerne høre om det da ;)

Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 18/02/2005 : 15:59

det har kanskje litt å si, men ike noe nevneverdig TROR jeg, det avhenger mer av cpu'en din! hva slags cpu har du? 

Ok, har ok maskinvare, ikke det aller heftigste men burde duge, se i profilen min. 3.0 P4, 1GB Ram, Raptor osv.

stigos3000 Skrevet 18/02/2005 : 16:08

hvis du har nero 6 pakken, så har du også et program som heter nero vision expres, den har en innebygget convertor.

det er veldig enkelt og greit også! 

Dette må jeg skjekke ut, så litt i Nero nå, og da så jeg at jeg måtte konvertere med Nero vision ellign, men viste ikke at jeg hadde det. Fikk nero 6.0 med Plextor brenneren, så er ikke sikker på hvor full version det egentlig er. Men takker for tipset :thumbup:

DArkwIng Skrevet 18/02/2005 : 16:13

Bruker DVD-Lab Pro, må dog ha opptaket i MV2 eller Mpeg2 for at det skal funke, Bruker Stream i fra Dreambox 

viss kortet ditt støtter Mpeg2 så bruker du bare det og da trenger du ikkje å konventere 

Dette høres jo enda bedre ut, Mpeg 2 er jo faktisk et av de få valgene jeg har ved lagring av tvopptak.

Takk for nyttig hjelp alle sammen :w00t:

Lenke til kommentar

Når du tar opp fra tv-kortet, så får du en ferdig komprimert mpeg2 fil, ikke sant?

Kan du ikke bare brenne denne rett på dvd plata med nero da?

En annen ting: Er det ikke litt tungvint å gå veien om dvd-plate da?

Hvis det ikke er alt for lang avstand mellom pc og tv kan du jo bare bruke tv-ut på skjermkortet :yes:

Endret av k-orm
Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 18/02/2005 : 16:57

Når du tar opp fra tv-kortet, så får du en ferdig komprimert mpeg2 fil, ikke sant?

Kan du ikke bare brenne denne rett på dvd plata med nero da?

Nja, virker ikke så veldig komprimert akkurat men... Men ja, det er i alle fall en Mpeg2 fil, jeg trodde bare at det ikke direkte kunne bli lesbart i dvd spilleren min? Hvis jeg tar feil ville jo det vært det enkleste ja.

Har skjekket ut Nero'n min, det er burnig rom 6.0 SE oem, og etter hva jeg ser må jeg kjøpe evnt plugin for og få Nero vison.

En annen ting: Er det ikke litt tungvint å gå veien om dvd-plate da?

Hvis det ikke er alt for lang avstand mellom pc og tv kan du jo bare bruke tv-ut på skjermkortet 

Dette er jo det jeg helst ville ha gjort ja, avstanden er ikke avskrekkende, men jeg har forsøkt litt på dette og det bildet jeg får er helt ubrukelig. Har da en sånn liten 4 pins plugg i skjermkortet, og ca 10 m kabel med overgang til schart i tv-enden.

Det ble bare flimrende "fargesprak", i sort/hvitt ble det noie bedre, men i bunn og grunn ubrukelig. Min konklusjon er at enten er den kabelen for lang/dårlig, eller som jeg frykter mest er tv'n for gammel. Det er en 28" stereo tv, fra den tiden stereo var helt nytt, når det nå var..?

Så jeg er redd utgangspunktet kanskje er litt for dårlig for den løsningen :blush:

Lenke til kommentar

Ja, nå prøvde jeg igjen og sette opp tv rett mot pc, og det viste seg at skrivebord/windows ble like elendig som forige gang, men prøvde nå og spille av noen tv opptak, og det ble faktisk ikke så værst. Tror jeg kommer til og bruke den løsningen inntil videre.

Men jeg prøvde da og konvertere med først et gratis prog som het Divx to dvd converter, det var et greit lite program som konverterte fra mpeg2 til dvd formatet som var riktig i Nero. MEN, det som skjedde var at 650MB ble til 2,3GB... Altså fryktelig stort.

Prøvde så og laste ned trial av Aimone converter, og prøvde på nytt på den filen på 650 MB, etter at den hadde holdt på over 1 time og fortsatt ikke var ferdig avbrøt jeg hele greiene.

Nå har jeg som sagt funnet en annen løsning for daglige tv opptak, men vil fortsatt gjerne ha greie på hvordan jeg lettest får laget dvd av mine mpeg2 filer?

Dette K-orm sier om og brenne mpeg direkte, går det an?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt NeroVision express, men du må ha siste ver. for at den skal takle Mpeg2 filer :D ganske sykt, det var lenge slik at den konverterte alle filer uansett om det va kompatible med DVD formatet (Mpeg2)

Så teoretisk skal du kunne ta opptak som er i mpeg2 og legge rett inn i NeroVision

så lenge opptaket har en oppløsning på 706x512 (tror jeg) eller 512x386 (tror jeg) må sjekkes :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...