Gå til innhold

Meningsløst å kjøpe lydkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt ny maskinvare, hvor hovedkortet er Asus sitt P5AD2-E Premium (hw.no sin test av kortet)

Jeg har noen planer med oppgradering etterhvert, blant annet med større strømforsyning, mer ram, masse mer harddiskplass, og diverse ting.

Det jeg egentlig lurer på, er om det vil være meningsløst å investere i et nytt lydkort til denne maskinen?

Kortet jeg har i tankene er Gainward Hollywood@Home 7.1.

Lyden i det integrerte hovedkortet oppgis som 7.1-kanals Intel HD lyd.

Fra komplett.no sin produktbeskrivelse:

Signalprosessor Intel HD Audio

Audio Codec CMI9880

Lydmodus 7.1 surround

Tilpassede standarder Dolby Digital Live

Endret av ezcey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge spesifikasjonen har dette kortet en envy24HT-chip. Dette er storebroren til chaintech-lydkortet som ble skrytt voldsomt av her i høst. Dette kortet koster under halvparten av det m-audio revolution 7.1 koster, og dette er et svært anerkjent kort, lydmessig.

Hadde du hatt en vanlig realtek-chip som følger med vanlige hovedkort hadde jeg ikke nølt med å kjøpe, men den intel-lyden er jeg usikker på. Noe som vet hva lydchip dette innebærer?

Lenke til kommentar

Spørs veldig på hvor kresen du er, hvor godt annlegg du har til å matche lydkortet, og om du føler at de par prosentene som går med til CPU-kalkulasjoner for lyden er verdt å spandere et par hundre ekstra på for å bli kvitt.

De aller fleste merker neppe forskjell på det som brukes integrert i hovedkortene nå til dags, til forskjell fra Soundblaster audigy 2, eller andre mer profesjonelle kort. og for de av oss som hører forskjell, så må du nesten ha relativt dyre høytalere for å kunne gjengi den forskjellen. Har du noen desktop speakers til 700Kr så har du ikke grunnlag for å få noe bedre lydopplevelse fra ett nytt kort.

En del CPUkraft kan bli oppspist av spill med 7.1 lyd, så det er et valid poeng. 20% som nevnt tidligere er dog litt ekstremt, men et par prosent må du regne med selv på sterke nye CPU'er. Skal du ellers ha maks ytelse, så er det en del å spare på å avlaste CPU'en for denne oppgaven.

Dette blir en vurderingssak som så mye annet, men om du er atypen som må telle pengene før du kjøper PC, så tror jeg du kan fint gå for den integrerte løsningen. Det er i mine øyne (eller ører?) egentlig lite forskjell til normaly bruk, og de ekstra kronene kommer godt med andre steder om du bygger en økonomisk PCløsning.

-Stigma

Lenke til kommentar

Selv er lydkortet en av de få tingene jeg kan ramse opp som jeg er fornøyd med på HK. Har Abit IC7-MAX3, som jo skal være det beste HK'et på S478, men har bae hatt problemer jeg (med vifter osv). Da bytter jeg ikke ut de få tingene som er vellykket ;)

Vel, enig med Thorsen: er du audiofil - kjøp nytt lydkort. Men er du audiofil, krever du et bedre kort enn det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...