Gå til innhold

kjøpe socket 754 eller 939?

Qwert123

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på noe. I 2001 kjøpte jeg en Asus A7M266, 1.33GHz T-Bird, Gforce2 kort, 256MB minne (PC2100). Jeg bruker den pc'en enda :p og løpet av dens levetid har jeg oppgradert minne med ytterligere 256MB, byttet skjermkort med gf4 og nå en r9800pro. CPU er den samme enda!

Poenget mitt er; kjøper du en PC hvor du egentlig bare trenger å oppgradere skjermkort og minne og hvor bonus er å kunne oppgradere CPU til en raskere i en senere tid, så ser jeg ikke noe galt i å kjøpe s754.

Eneste minus er vel at det er nevnt at max cpu som vil eksistere er 3700+ og at 90nm CPU ikke vil dukke opp for 754. Men jeg for min del er ingen overklokker.

Det med at 939 er mer fremtidsrettet. Jo, er vel kanskje det. Da har du mulighet til å oppgradere CPU langt forbi 3700+. Du vil ha mulighet til å få tak på PCIE kort når det blir mer av dem (tenker på X1 kort).

Et dilemma er hvor lenge vil produsenten supportere hovedkortet du har valgt idag. BIOS oppgradering er viktig å ha muligheten til for å støtte nyere CPU'er. Men ikke minst så er vel spenninger på hovedkortet kanskje noe å si på cpu?

Enda et dilemma er jo hvor lenge AGP kort produseres. Og om de nyeste kortene kommer til AGP eller om ATI/Nvidia velger å bare gå for PCIE.

Jeg ville tro at en 3000+ CPU på s754 vil holde en stund (hvis budsjettet ikke tillatere mer å begynne med). Og hvis man har mulighet til å kjøpe 3700+ e.l. senere, ville det vært mer så nok å leve med en stund fremover.

Nå tok jeg bare erfaringer fra mitt nåværende TBird oppsett og overførte scenarioet over på s754. Vil selvfølgelig gjelde om jeg hadde valgt s939 også. Men s754 har litt mer risiko, slik som; vil AGP kort eksistere? Vil den 3700+ CPU kunne kjøpes om 2 år?

Phew.. ble masse dette :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...