Gå til innhold

kjøpe socket 754 eller 939?

Qwert123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke idioti å kjøpe socket 754 system. Du må bare vær klar over hva du går glipp av.

På s939:

Dual channel på RAM (høyere minne overføringshastighet)

Enkel tilgang til PCIe.

SLI?

Bittelitt dyrere i innkjøp

Ytelsen på CPU er lik mellom s939 og s754 (tilnærmet) (Forskjeller vil jo dukke opp ettersom s939 får CPU'er med nyere stepping etterhvert). Det er også bekreftet at 754 skal fases ut og oppgradering til nyere CPU i fremtiden vil være meget meget laber.

Vi kan jo se på den du har og minimalisere oppgraderinga. Hva går treigt?

Lenke til kommentar
Det er ikke idioti å kjøpe socket 754 system. Du må bare vær klar over hva du går glipp av.

På s939:

Dual channel på RAM (høyere minne overføringshastighet)

Enkel tilgang til PCIe.

SLI?

Bittelitt dyrere i innkjøp

Ytelsen på CPU er lik mellom s939 og s754 (tilnærmet) (Forskjeller vil jo dukke opp ettersom s939 får CPU'er med nyere stepping etterhvert). Det er også bekreftet at 754 skal fases ut og oppgradering til nyere CPU i fremtiden vil være meget meget laber.

Vi kan jo se på den du har og minimalisere oppgraderinga. Hva går treigt?

hmm lurer på om jeg heller skal gå for 939 nå :hmm:

Lenke til kommentar

Så lenge du bruker AGP nå, så kommer du til å bytte både HK og CPU neste gang, og da har det lite å si om du velger 754 eller 939.

Og som noen andre sier er ytelsen ca. lik mellom de prosessorene med samme ytelsenummer.

Tror grunnen til å velge 939 er størst hvis du liker å overklokke, og hvis du bytter deler ofte.

Grunnen til å velge 754 er at den er litt billigere.

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at socket 754 er et gunstig alternativ. Dersom du går for f.eks MSI K8N Neo3 på Nforce4, er det vel hovedsakelig bare dual-DDR du går glipp av. Og det har ikke mye å si for ytelsen når AMD64 har integrert minnekontroller.

jeg kan ikke ha nforce4 har et agp skjermkort...

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at socket 754 er et gunstig alternativ. Dersom du går for f.eks MSI K8N Neo3 på Nforce4, er det vel hovedsakelig bare dual-DDR du går glipp av. Og det har ikke mye å si for ytelsen når AMD64 har integrert minnekontroller.

Enig her, dette hovedkortet er det mange som ikke tar opp. PCIe er mulig på s754. Godt alternativ til de som ikke oppgraderer 2 - 3 ganger i året.

EDIT: En slags AGP er jo på hovedkortet også.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13434

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
går det ann å bruke agp på alle nforce4 hk?

takker for svar :w00t:

jeg må gå så jeg svarer på andre spm/svar senere i dag :)

Stemmer, glemte meg ut og har redigert bort det jeg sa. Men Nforce 3 er jo et alternativ. Men det er jo ikke nødvendig for alle å velge Nforce hele tida heller (Har SiS selv :p). Hvilket skjermkort har du?

Lenke til kommentar
går det ann å bruke agp på alle nforce4 hk?

takker for svar :w00t:

jeg må gå så jeg svarer på andre spm/svar senere i dag :)

Stemmer, glemte meg ut og har redigert bort det jeg sa. Men Nforce 3 er jo et alternativ. Men det er jo ikke nødvendig for alle å velge Nforce hele tida heller (Har SiS selv :p). Hvilket skjermkort har du?

Er ikke nForce 4 PCI-E da?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg foreslo k8n neo3 er at det er basert på nForce 4, og dermed har alle nymotens saker som f.eks SATA II (dette er noe jeg ville prioritert om jeg skulle handle nå), samtidig som det støtter s754 og har en slags kvasi-agp-kort som støtter en del skjermkort. Liste finnes her.

Skal du ha s939, må du enten gå for "gamle" nforce 3 ultra uten SATA II etc, eller du må skaffe PCIe-skjermkort.

Hvilket skjermkort har du?

Lenke til kommentar

Syntes denne var artig lesing: http://www.behardware.com/art/imprimer/531/

For min del, er det ikke lenge siden jeg kjøpte 9800pro agp kort, og ikke vil jeg bytte den ut med pci-e kort enda, så ville jeg ut fra den testen heller valgt s754.

F.eks kjøper du AMD64 3000+ cpu med Asus k8n kort e.l.. Kan la den puttre å gå 2 år; oppgradere cpu, slenge på mer minne, og kanskje kjøpe 6600GT eller kanskje 6800 et eller annet om den har gått ned i pris på de 2 årene. Men litt avhengig at det finnes AGP kort av den typen om 2 år da :whistle:

Men å hoppe fra 3000+ til f.eks 3700+ på neste oppgradering, ha 2x512MB i utgangspunktet og kanskje kjøpe enda en 512MB eller 1GB for å utnytte den siste DIMM'en.

Glemte å nevne helt til slutt: om 5år++ kommer du til å bytte ut hovedkort og alt rukklet likevel.

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

Jada, socket 754 kommer til å fases ut.

Men det er jo kjempelenge til dette skjer!

Jeg kommer ihvertfall til å fortsette å anbefale folk Socket 754, fordi både hovedkortene og CPU'ene er såpass billige, men såpass god ytelse. En perfekt oppgradering hvis du tenker på kun HK + CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...