Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3com OfficeConnect konfigurering - hjelp!


Anbefalte innlegg

Gikk for noen uker siden til anskaffelse av en 3com OfficeConnect https://komplett.no/k/ki.asp?sku=302154 i forbindelse med at det kom bærbar pc i huset.

 

Regnet med at konfigureringen skulle gå smertefritt, men nei. Ble drittlei og la hele prosjektet på is, og dro på ferie istedet. hehe ...

 

Men tenkte nå at jeg skulle gjøre et alvorlig forsøk igjen på å få det til, men har ikke kommet noe særlig videre i løpet av kvelden. Har lest meg gjennom artikkelen http://www.win-xp.no/index.php?name=Forums...t=officeconnect men ikke klart å få det til ved hjelp av det som er omtalt der.

 

Her er oppsettet:

* Ut mot nettet har jeg en Zyxel Prestige 650R-33 - ftp://ftp.zyxel.com/P650_series/document/..._UsersGuide.pdf

* Deretter har jeg 3com'en koblet inn, og så pc'ene, 1 trådløs og to med kabel.

 

Har til nå ikveld bare prøvd å komme på nett via nettverkskabel koblet til 3com'en, men uansett hvilke innstillinger jeg gjør er det ikke snakk om å komme ut på nettet. Jeg har fulgt "wizarden" i konfigureringen av 3com, og gjort følgende:

* Siden jeg har fast ip-adresse fra internettleverandøren (underleverandør av ADSL.NO), og har derfor haket av for dette valget.

* Så logget jeg med på Zyxel Prestige 650R-33, og fant tak i følgende informasjon:

 

- IP-adresse 193.xx.xxx.21 (x'ene erstatter tallene jeg har)

- Subnetmask 255.255.255.0

- Gateway 193.xx.xxx.1 (x'ene erstatter tallene jeg har)

- DNS 213.184.200.1 og 213.184.200.2

 

Disse opplysningene tastet jeg inn i 3com'en

 

I neste vindu i "wizarden" til 3com'en forandret jeg dens egen ip-adresse fra 192.168.1.1 til 192.168.1.2, siden Zyxel allerede har 192.168.1.1. Subnetmask beholdt jeg det som stod der 255.255.255.0.

 

I neste vindu etter dette haket jeg av for "Enable the DHCP server with the following settings"

- ip pool start adress: 192.168.1.3

- ip pool end adress: 192.168.1.254

 

Så sjekket jeg at jeg har sørget for at pc'ene motar ip-adresse osv automatisk, og restartet...

 

Men akk nei, ikke snakk om å komme seg på nett!

 

Men det er en ting jeg har en mistanke til, for nå jeg logger meg inn på ADSL-modemet (Zyxel), så ser det ut til ut ifra min ringe forståelse at DHCP er aktivert der også. Synes å erindre noe om at det ikke går med to steder med DHCP???

 

Noen som kan prøve å hjelpe videre? Hadde vært fint

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den faste internett IP'en fra leverandøren skal vel kun stå i den ruteren/modemet du har ut mot nettet.

 

Internt har du lokal IP'er...så hvis modemet ditt står først og kjører DHCP innover lokalt setter du 3com'en til å motta lokal IP og ikke fast inet IP.

 

(eventuelt kan du jo prøve forwarde den faste internett IP'en gjennom modemet til ruteren og deretter gjøre som du har prøvd med DHCP videre)

 

Også konfigurerer du ruteren videre innover i lokalnettet med enten DHCP eller faste lokale IP'er osv...

 

 

*EDIT*

uff...ble mye rot her..men men

 

Hva jeg mener er:

Hvis modemet ditt kjører lokal ip innover kan du ikke sette ruteren til å motta inet IP ;)

Endret av CrazyD
Lenke til kommentar
Den faste internett IP'en fra leverandøren skal vel kun stå i den ruteren/modemet du har ut mot nettet.

 

Internt har du lokal IP'er...så hvis modemet ditt står først og kjører DHCP innover lokalt setter du 3com'en til å motta lokal IP og ikke fast inet IP.

 

(eventuelt kan du jo prøve forwarde den faste internett IP'en gjennom modemet til ruteren og deretter gjøre som du har prøvd med DHCP videre)

 

Også konfigurerer du ruteren videre innover i lokalnettet med enten DHCP eller faste lokale IP'er osv...

 

 

*EDIT*

uff...ble mye rot her..men men

 

Hva jeg mener er:

Hvis modemet ditt kjører lokal ip innover kan du ikke sette ruteren til å motta inet IP  ;)

 

Hm, det er vel snakk om her hvorvidt man velger å kjøre DHCP i ADSL-modem eller i routeren?

 

Men 3com'en har intern ip 192.168.1.2 og ADSL-modem har 192.168.1.1.

 

"setter du 3com'en til å motta lokal IP " - mener du å disable DHCP i 3com'en her? (Og enable DHCP i Zyxel?)

Endret av popztarr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...