Gå til innhold

Kortslutning på 200 GB HD

Anbefalte innlegg

Hei, har ein Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB ATA/133 HDD.

Denne har fått en kortslutning på den koblingsbrikken (motherboard) som alt loddingen og "kontaktnettverket" befinner seg på. Den ene firekanta plastikk-delen som ligger der er svidd/smelta. Så derfor fungerer ikke disken i det hele tatt. Utrolig kjipt! Men det ser ut som det går an å bytte hele motherboardet (henger til og med sammen med tilkoblingen for strøm og datatilkobling).

Er det muligheter for å bytte denne platen (notherboarden), eller evnt. få redda det som er lagret ved å få noen til å hente ut data'n på disken? Dvs, noen som kan koble seg til ødelagte disker.

Tror forøverig ikke selve lagringsplatene på disken er ødelagt.

Vær så snill å hjelp meg noen! :(

Mvh

Tarjei (utrolig frustrert!!) :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av det jeg skjønte av denne tråden, så har du ødelagt det ytre, dvs. plast og tilkoblinger på disken, og du lurer på om du kan redde selve lagringsplatene?

Nei, det kan du nok ikke... Er uansett antagelig billigere å kjøpe nytt...

BTW: Motherboard heter på Norsk "Hovedkort" og er det harddisken din er koblet til med enten IDE eller S-ATA ledninger... Motherboard ligger ikke på harddisken din, med andre ord

Edit: alltid nr 2 :hmm:

Endret av Arnulf Hitchler
Lenke til kommentar
du kan det, jeg gjorde det selv på mine wd 200 gb disker. du skrur bare av plata under og monterer den på får tak i en lik disk der du skrur av plata og skrur den på din egen disk.

Hørtes ut som den løsningen jeg var ute etter.

Men er det mulig å få kjøpt slik plate, eller må man bruke plate fra annen (helt lik)disk?

I tilfelle, er det noen der ute som har en slik plate (står hvilke disk det er snakk om i mitt hovedinnlegg)

Mvh

Tarjei

Lenke til kommentar
http://www.ibas.no/ og

http://www.vogon-international.no/index.php

Er to bedrifter som er spesialister på å redde data.

Ja, dyrt. Fikk noen priser. For private kostet det over 9 000 kr. Men kunne være billigere om de slapp å rekonstruere hele disken. Dvs, om de da fant ut at selve disken var i orden, men at de måtte bytte fyskiske dele på den eller noe sånt.

Mvh

Tarjei

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøp ein identisk disk, skru av kretskorta, sett det fungerende kretskortet på den "defekte" disken, og kopier i veg.

Er visstnok ofte det fungerer, men for all del. Du kan risikerer å bli sitjande med to øydelagde disker...!

Lenke til kommentar

Vet om flere som har skrudd ut plata fra harddisken og satt den inn i en IDENTISK hd. (vel og merka fjerna plata som allerede satt der fra før). Dette må gjøres i et så støvfritt rom som mulig. Men funker fint. Eneste er at det vil koste deg innkjøp av en disk da, men det er det vel verdt.

Lenke til kommentar

Er bare kretskortet jeg har planer om å bytte, og det sitter fast med bare 5 skruer. Så det er veldig enkelt å bytter. Åpner ikke disken i det hele tatt. Men duverden så vanskelig det skal være å få ein identisk disk. Har søkt over alt, men ikke funnet det. Går visst an å bruke kretskort fra et fåtall andre disker der GTLA-nummeret (under serienummeret) skal ha noen bestemte siffer like.

Dvs.: Eks: GTLA-NUMBER: 1Y222J2223322. 1, 2 and 3 stand for numbers, Y and J for letters. The numbers 1 and 3 as well as the letter Y need to be identical to be able to replace the PCB on these drives.

Forstår det slik at Y, alle 1-tall og alle 3-tall skal ha samme plassering. Med andre ord er det vel som å lete etter en nål i en høystakk å finne en annen disk med disse kriteriene.... :ermm:

Lenke til kommentar
Hei, har ein Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB ATA/133 HDD.

Denne har fått en kortslutning på den koblingsbrikken (motherboard) som alt loddingen og "kontaktnettverket" befinner seg på. Den ene firekanta plastikk-delen som ligger der er svidd/smelta. Så derfor fungerer ikke disken i det hele tatt. Utrolig kjipt! Men det ser ut som det går an å bytte hele motherboardet (henger til og med sammen med tilkoblingen for strøm og datatilkobling).

Er det muligheter for å bytte denne platen (notherboarden), eller evnt. få redda det som er lagret ved å få noen til å hente ut data'n på disken? Dvs, noen som kan koble seg til ødelagte disker.

Tror forøverig ikke selve lagringsplatene på disken er ødelagt.

Vær så snill å hjelp meg noen! :(

Mvh

Tarjei (utrolig frustrert!!) :cry:

Jeg forsto det første gang jeg leste dette at det var noe på harddisken som hadde kortslutta, men når jeg leser det igjen ser det jo ut som det bare er hovedkortet ditt som er gåen... da er det jo bare å bytte hovedkort ja.. antageligvis har psuen gått også (virka som den hadde smelta fast)... Hardisken er uansett i orden om jeg forsto det rett denne gangen

Lenke til kommentar
Jeg forsto det første gang jeg leste dette at det var noe på harddisken som hadde kortslutta, men når jeg leser det igjen ser det jo ut som det bare er hovedkortet ditt som er gåen... da er det jo bare å bytte hovedkort ja.. antageligvis har psuen gått også (virka som den hadde smelta fast)... Hardisken er uansett i orden om jeg forsto det rett denne gangen

Det er en ekstern harddisk det er snakk om. Dvs, alt jeg snakker om har bare med selve harddisken å gjøre. Ikke kabinett eller noe annet. Dvs, kretskortet på selve disken gikk opp i røyk. Dermed får jeg heller ikke koblet den til andre enheter i det hele tatt, siden alt fra harddisken går gjennom dette kretskortet.

Takker uansett for hjelpen fra alle som har vært innom!

Men det som gjenstår for meg nå er å finne et identisk kretskort. Så si ifra om noen vet om en slik disk. Hvis noen f.eks. har planer om å kjøpe ny disk eller noe, så kan jeg jo kjøpe den gamle hvis den er identisk med min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...