Blippe Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 i begynnelsen av neste uke blir jeg stolte (forhåpentligvis) eier av canon eos 300d inkl 18-55mm linse og 1gb cf. Det jeg lurer på i den forbindelsen er oppgraderinger, hvilke lønner det seg og ha, hvilke skal man holde seg unna? Er helt fersk omtrent med kamera, og aldri brukt speilrefleks før, men jeg brenner etter å ta bilder som faktisk ser bra ut og ikke bare et fotopapir med blur på. Har stativ fra før som har blitt brukt til et dv camera. Etter å ha lest igjennom forumet ørten ganger har jeg funnet ut at objektivet som leveres med kanskje ikke er verdens beste, og fungerer muligens dårlig når man skal ta bilder på avstand. Jeg har lyst til å ta detaljerte bilder om natten/kvelden, gjerne litt dystre omgivelser, og kanskje tilogmed ifra avstander, men også close-ups.. Hvilke objektiver ville passet best til det? Ettersom jeg er en utålmodig sjel ( vil vel forbedre meg med et kamera mellom hendene ) så spørr jeg liksågodt nå istedet for etter at jeg har funnet ut selv. Kroner er selvfølgelig et hinder, så altfor dyrt utstyr utgår ( ihvertfall inntil videre ) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Standardobjektivet er greit nok, men f5.6 på 55mm gjør at du trenger en del lys/blits, oppjustert ISO, eller en stødig hånd/stativ og lengre lukketid. Du kommer heller ikke så voldsomt langt med 55mm. Det første objektivet jeg kjøpte, var Canons EF 50mm f1.8 II. Dette får du for tusenlappen, og jeg bruker det i 80-90% til vanlig bruk. Det lave f-nummeret gjør at objektivet slipper inn mer lys, noe som gjør det godt egnet til inne-bilder uten blits. Det kan også reverseres foran en annen linse, noe som gjør at du får et makro-objektiv i samme slengen. Les mer her. Du kan også sjekke bruktmarkedet enten her, eller på foto.no. Du kan finne mye finfin optikk til en billig penge. Selv kjøpte jeg nylig en Canon 75-300mm-linse for en tusenlapp. Men, først og fremt, bli kjent med kameraet og linsen som følger med. Finn ut hva du mener det mangler i første omgang. Lenke til kommentar
Leben Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Om du ikke bare må ha cam nå, så hadde jeg ventet til det nye kameraet kommer i butikkene. Dette skal være ganske mye bedre. Om ikke man vil bet noe mer, så vil uansett 300d falle mer i pris. Tror jeg da. Leben Lenke til kommentar
Blippe Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Som nevnt så er jeg utålmodig regner med at det faller i pris fremover, men fikk det ikke til å altfor gal pris. så f verdien på objektene er lysfølsomheten? Hvordan fungerer de om natten? Blir det mye støy på de? F.eks med f1.8 ? Endret 18. februar 2005 av Blippe Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Det finnes ikke dårlige objektiv på markedet i dag. Det finnes gode, og det finnes bedre. Det er en merkbar forskjell. Om du vil betale for denne forskjellen er et spørsmål om prioritering. Hvor lyssterkt objektivet er, er så vidt jeg kan bedømme, ikke så viktig når det gjelder nattfoto. Der trenger du uansett lang lukkertid og stativ. Det du bør kjøpe i den sammenhengen er en fjernutløser, ettersom en tung labb på kameraet fort skaper ristinger. Dette koster deg rundt 500. I ditt tilfelle ville jeg kjøpt en rimelig zoom-linse som dekker det området du skal fotografere (gjerne av merket Sigma eller Tamron), og i tillegg en fast 50mm. Canons F1.8 50 mm koster drøy tusenlapp. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 så f verdien på objektene er lysfølsomheten? Hvordan fungerer de om natten? Blir det mye støy på de? F.eks med f1.8 ? Tar du bilder om natten, blir det ofte til at du bruker lang lukkertid og stativ, eller justerer opp ISO-hastigheten. På 300D kan du velge mellom 100-200-400-800-1600 - jo høyere verdi, jo mer støy får du i bildet. http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page15.asp Her kan du se hvordan høyere ISO påvirker bildet. Lenke til kommentar
Blippe Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 ser at 300d har en slik 10 sek forsinkelse på utløseren. Man kan bruke denne med like godt resultat som med fjernkontrol? med unntak at man ikke får tatt bildet akkurat når man vil. Lang lukketid, mener dere da 1/125 eller er det snakk om flere sekunder ( rotasjon vil vel gjøre merkelige ting med bildet isåfall?) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Selvutløseren kan brukes som et alternativ til fjernkontroll, ja. Tror uansett ikke en fjernkontroll skal koste mer enn et par hundrelapper. Hva folk definérer som lang lukkertid, er ganske forskjellig. Tar du bilder når det er mørkt ute, bør du regne med lukkertider på rundt 1 sekund og oppover. Det er uansett ikke verre enn å prøve seg frem. Det er det som er så kjekt med digitale kamera.. du ser resultatet med en gang. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Du skriver at du er en utålmodig sjel, og det kan jo sikkert være bra av og til. Jeg har likevel lyst til å råde deg til bittelitt tålmodighet når du har skaffet deg kameraet ditt. Ta med deg kameraet ut på tur og knips i vei. Gjerne med all mulig automatikk på. Du vil ganske fort lære deg hvilke innstillinger kameraet selv bruker og se hvilke effekter dette har på bildene. Sakte men sikkert kan du deretter skru av mer og mer automatikk og selv ta kontroll over funskjonene. Digitalt kamera har bratt læringskurve... Hva skal du kjøpe deg av nye duppeditter ja. Tja, som allerede antydet, begynn å bruke det du skal kjøpe deg. Men kanskje det første du burde vurdere er en god, ekstern blitz. Denne bør først og fremst brukes utendørs, og da aller helst i skarpt solskinn for å lette opp skygger. Deretter kan du kjøpe deg nye objektiver, og følg gjerne rådet om et lyssterkt normalobjektiv. Sigma sin nylanserte 30mm f/1.4 ser jo spennende ut... Uansett, lykke til, det er en fin hobby. mvh Roger Endret 18. februar 2005 av rogkas Lenke til kommentar
Blippe Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Gleder meg til å sette igang. Tror tirsdagen blir en laang dag ettersom det er da jeg skal få det. Tvinne tomler og vente på lade batteri, så er det mørkt fordi jeg får det på ettermiddagen, så ut i skogen bak huset kanskje og se hvordan det funker med blitz i skogen om kveldingen ( håpe på skyfri himmel og kraftig måneskinn ) Kommer nok til å ta sykt mange bilder i begynnelsen ja. Kanskje jeg blir naturfreak etterhvert Uff.. bitt av basillen før jeg i det heletatt har begynt.. Lenke til kommentar
foton Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Det første objektivet jeg kjøpte, var Canons EF 50mm f1.8 II. Dette får du for tusenlappen, og jeg bruker det i 80-90% til vanlig bruk. Det lave f-nummeret gjør at objektivet slipper inn mer lys, noe som gjør det godt egnet til inne-bilder uten blits. Enig i dette rådet. Men vær klar over at det tar øvelse og erfaring å ta bra bilder med stor blenderåpning.(lite f-tall). Kjøp gjerne en bok om grunnlegende fotografi og lær deg effektene av å juster blenderåpning, lukkertid og iso verdi. I tillegg må du ta mange bilder, veldig mange bilder. Da lærer du fortere. Lenke til kommentar
Blippe Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Fått cam, tatt noen bilder, men ikek så mange Et par kveldsbilder av en opplyst bank ( uten tripod så litt uklart men ikek så mye) og endel av smeltet is på et vann så man ser sandbunnen og is og vannet hihi.. men til helgen blir det full fotodag for min del. Utrolig fornøyd med cam så langt, men skulle hatt en mer lysfølsom linse ja. Ser at den som fulgte med gir litt mørke bilder dersom man ikke bruker blitz Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Utrolig fornøyd med cam så langt, men skulle hatt en mer lysfølsom linse ja.Ser at den som fulgte med gir litt mørke bilder dersom man ikke bruker blitz Da kan du jo bare øke lukkertiden? Så vil du etterhvert oppdage at det er mange ting som styrer hvor lyst/mørkt bildet ditt blir. Det gjelder blenderåpning, lukkertid og ISO-verdi. Prøv å øke én av dem og se om bildet blir lysere.. Bonustips: Kjøp en fotobok, eller lån en gratis på biblioteket.. Endret 12. mars 2005 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå