Skribenten_ Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) #Bruk en emnetittel som beskriver tråden best mulig!# er det mulig og legge hele winowdsen på en flash disk.. så man liksom booter/starter windows på PC'en på bare noen sekunder??? Endret 18. februar 2005 av It's me Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) syns du skal være forsiktig med og si bastand nei.. med all teknologi i dag, så er det for og si det sånn.. jævla mye man kan gjøre med alt fra små dingser til ultra moderne hifhi... og starte om en windows fra flashdisken kan jo ikke være altfor stort problem vis man virkelig vil prøve det!! Endret 18. februar 2005 av janern21 Lenke til kommentar
Noobtube Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Tror faktisk det går an med en kontroller for Flashdrives internt i PCen, har iallefall hørt om det, men så er det sinnsykt dyrt da Lenke til kommentar
jorlille Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Er vel det de har gjort i denne artikkelen. Win98 vel og merke. Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Så er slike flashdisker rådyre også da. Ville da heller kjøpt to raptor 76gb i raid 0 eller scsi disk. Men tror det er mulig å boote fra flashdisker også, det var jo en reportasje om disse diskene her på hardware.no for litt siden. Prisen blir vel litt drøy da hele disken er basert på minnebrikker koblet sammen. Endret 18. februar 2005 av a_sondre Lenke til kommentar
slettet Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Ja, det går. Har du eit hovudkort som støtter boot frå USB kan du f.eks. installere Windows på ein minnepenn... .. men kor kjapt det vil boote vil eg ikkje begynne å gjette på... Anbefaler deg forresten å endre overskrifta på topicen til noko som fortel om kva du faktisk lurer på.. [edit] Du kan også bruke ein sånn, som lar deg bruke eit CF-kort som ein harddisk.. F.eks. for OS... 300kr for kortleseren/adapteren og 730kr for eit 1GB kort, så har du ein fin disk til OS... Endret 18. februar 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Altså, han snakker om flashdisker og boote windows på sekunder, såvidt jeg vet er "Flashdisker" disse minnebrikkene som benyttes i digitale kamerar osv, den høyeste overføringshastigheten jeg har funnet disse i er 10MB/s read/write.. og det er jo f.eks 6-7 ganger tregere enn en Raptor S-ata disk, det jeg tror han snakker om her må jo være RAM-disk, er jo det eneste jeg kan komme på som kan være lynkjapt.. men med ramdisker så forsvinner jo innholdet idet strømmen taes, så det vil jo være et heller dårlig alternativ Lenke til kommentar
slettet Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) RAM-disker har vel etter kva eg hukser eit backupbatteri som holder liv i minnet, så innholdet ikkje forsvinner... [edit] Link til artikkel om RAM-disk: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7223 [/edit] Endret 18. februar 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Man kan enkelt boote fra en flashdisk ved å ha en flash til ide konverter, ikke er det rådyrt heller. Men det er nok ikke så raskt som du ser for deg og dyrere en en vanlig harddisk. Men flashdiskene blir jo raskere og raskere, Se på hvilken flashdisk du vil ha og overføringhastighet i forhold til en harddisk. Den største fordelen med flashdisk er vel egentlig at den er lydløs, ulemper er pris og at man har begrenset antall read/writes, men er ikke sikkert det er noe problem, du må bare sjekke hvor mange ganger du kan bruke den evt. fjerne swapfila eller legge den til en annen harddisk slik at du ikke skriver til flashdisken hele tiden. Med andre ord tweake windows litt. Edit: Ser at man kan få 2 gig flashdisk på 20/20 MB/sek men det koster 2000kr På en raptor er det max 150 MB/sek så den har jo muligheten til å være vesenlig raskere da. Endret 18. februar 2005 av SmoPe Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) RAM-disker har vel etter kva eg hukser eit backupbatteri som holder liv i minnet, så innholdet ikkje forsvinner...[edit] Link til artikkel om RAM-disk: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7223 [/edit] Joda, men det jeg snakket om var om man lager en ramdisk på sin egen maskin av det system-minnet man allerede har, den saken i artikkelen du linker til koster jo noe vanvittig med penger Endret 18. februar 2005 av J0lle Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) nei huff, der leste jeg feil gitt.... *glem det* Endret 18. februar 2005 av Ulkesh Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Det er jo fullt mulig, men skal du bruke flash minne så vil det vel sannsynligvis bli treigere enn vanlig harddisk. Men det blir jo lite støy da Lenke til kommentar
JV0 Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 http://www.kgs.no/Produkter/Tilleggsutstyr.../win2000_XP.htm Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Spennende spørsmål egentlig, men jeg tror du med hell kan endre topic Lenke til kommentar
slettet Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Denne DRAM-disken er også eit alternativ; men det koster nok også (for) mykje.. [edit] Rundt 5000,- for disken, og rundt 3200,- for 2GB minne.. 8000,- for eit kjapp, heilt lydlaus disk er ikkje så ille... [/edit] Endret 18. februar 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Hos LinITX finner du IDE-to-CF konvertere for 150,- og de virker utmerket. Komplett har 2GB CF-kort til rundt 1400,- og vips så har du et søtt og lydløst system Sjekk linken for mer info: http://linitx.com/index.php?cPath=39 Lenke til kommentar
It's me Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Flyttet til Windows. Spørsmål om windows passer ikke under "annet om hardware". Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Vet det er en smule "off-topic", men jeg innstallerte en gang XP på en USB minne penn. Dette fungerte kjempefint, men med dog en begrenset fart... Uansett, hvis formålet er å skape et lydløst system (forutsetter at du skal bruke litt penger) ville nok en flytende disk vært en grei løsning. Disse er per-i-dag ikke så lett tilgjengelig for det vanlige forbrukermarkedet, men du skal få tak i en om du vil. Mvh Stikk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 nei Jo. Det går. Testet i natt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå