fingerprints Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 heisann, jeg er helt fersk på dv-kamera, men har i forbindelse med at jeg blir pappa snart fått en donasjon fra den vordende bestefar på kr 10.000 som er øremerket dv-kamera. så er altså mitt spørsmål hva som er det beste kjøpet i denne prisklassen. det sier seg selv at familiefilming kommer til å bli et naturlig bruksområde, så det vil vel bli mye blandete (og ofte ikke helt ideelle?) opptaksforhold. til dette formålet vil det antagelig være bra med god automatikk og brukervennlighet i kameraet, kanskje rask oppstartstid er bra også, for å kunne fange "øyeblikkene" før de er borte. (må vel regne med at mor også kommer til å filme litt, og hun er ikke så tålmodig med knapper og menyer...) men ut over det vil jeg gjerne ha et kamera som har gode muligheter til manuelle instillinger. jeg holder på med musikk, så det vil vel bli aktuelt med en del konsertfilming (som jo også ofte skjer under dårlige lysforhold...). jeg har også lyst til å drive med litt "kreativ" filming, dvs. mulighet til å kunne lage litt enkle kortfilmer/musikkvideoer. det aller viktigste er selvsagt billedkvaliteten: lyssterkt objektiv, riktig fargegjengivelse, høy oppløsning. regner med at 16:9 er en kommende standard, så det bør være mulig å gjøre med full oppløsning. ellers er jeg litt usikker på hva jeg bør se etter? lydkvaliteten er selvsagt viktig med tanke på musikkopptak. innebygde mikrofoner kan jo aldri bli helt optimalt, men de bør jo være brukbare. gode tilkoblingsmuligheter for ekstern mikk er selvsagt et must. (gjerne manuell innstilling av opptaksvolum, liker ikke sånn overkomprimert radiolyd så veldig godt...) hva slags lagringsmedium bør man satse på? jeg kommer uansett til å overføre råfilm til pc for redigering, og har også dvd-brenner, men hva slags lagring er best i drift? tekniske finesser når det gjelder redigering på selve kameraet er ikke så veldig viktig tror jeg, skal jo uansett dumpe filmen inn på pc. (hva er den beste måten å gjøre det på forresten? her er jeg ganske grønn...) når det gjelder programvare for redigering, så regner jeg med at det følger noe bundled software med kameraet? er det noe av dette som er all right, eller bør man satse på å skaffe separat programvare, og i så fall hvilken? (har så vidt vært borti premiere, det virket jo veldig bra, men ikke så intuitivt akkurat...) jeg driver med semiproff lydproduksjon og har et coolpix 4500 digitalkamera som jeg har noenlunde kontroll på (bruker photoshop), så jeg regner med at jeg skal kunne sette meg inn i videoproduksjonsteknikk også etter hvert. hva er forventet levetid for et slikt kamera? puh... dette ble litt mye kanskje, men... er SÆRDELES takknemlig for alle innspill... vennlig hilsen per, www.fingerprintsweb.net Lenke til kommentar
Mikmik Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Jeg tror jeg ville sjekket ut Sony dcr-pc350. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå