bzzlink Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 melder meg på jeg og Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Helt enig i dette. Elendig av Telenor og Netcom at de ikke har implementert dette. Mulig det ikke hjelper med opprop her, men vil oppfordre alle til å ringe kundeservice og klage på dette. Gjør alle det et par ganger i uka så vil de ihvertfall snart forstå at dette er noe vi brukere er misfornøyde med. Tar en telefon til Telenor med en gang jeg... Lenke til kommentar
zharchy Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 seff såg digg ud det der Lenke til kommentar
kingleh Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Etter hva jeg har hørt så er vel ikke samtlige telenors basestasjoner kompatible med dette systemet.. Har hørt at ikke alle stasjonene er satt opp etter RFC.. men.. det er bare ting som har flydd forbi mitt hode. Vet ikke om det ligger noe i det. Men celleinfo er gøyalt ja Lenke til kommentar
hemo Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Eg har sendt epost og brukt eit sånt kontaktskjema på telenormobil sine sider, men ikkje fått svar... Ikkje bra... Lenke til kommentar
hemo Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Telenor Mobil AS svarer: Telenor Mobil har ikke prioritert utvikling av denne tjenesten. Lenke til kommentar
viking_s Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Telenor Mobil AS svarer: Telenor Mobil har ikke prioritert utvikling av denne tjenesten. Nå er vi i 2009. Og fremdeles uten CELL INFO i Norge. Men det er overalt i utlandet! Skam for Telenor/Netcom! Lenke til kommentar
atif12 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det er skamm! Telenor har aktivert dette i Pakistan. Men jeg er med på et opprop. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Med mål om å få mobiloperatørane (Telenormobil, Netcom og andre?) til å ta i bruk celleinfo. Dette fungerer stort sett i utlandet, men ikkje her heime :-( Operatøren må gje namn (etter geografi) til alle basestasjonar dei set opp. Dette namnet kjem då opp i skjermen på dei mobiltelefonane som har aktivert "vis celleinfo"-funksjonen. Er folk her med på eit opprop? Er det nøyaktig nok? Jeg brukte NetComs posisjoneringstjeneste en gang (det er/var betalutgaven av celleinfo). Da jeg var på Ekeberg fikk jeg beskjed om at jeg befant meg innerst i Bunnefjorden. For ikke-lokalkjente: det er 15 km feil, i Oslo(!). Hva med NITZ, 'a? Edit: tyrkleif. Endret 19. januar 2009 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Nei. Det er veldig lite nøyaktig (jeg kan si så mye som at jeg nå har påbegynt en masteroppgave som omhandler omtrent dette, altså en utvidet versjon av prosjektet som finnes i signaturen min). All min erfaring som jeg har fått de siste 3-4 årene gjennom hobbyprosjektet mitt viser at bare å basere seg på celleid er alt for lite nøyaktig, og kan sannsynligvis være veldig forvirrende for sluttbrukerene (jeg tror dette er en av årsakene Telenor har valgt å ikke implementere dette. Mener jeg fikk det som svar hos dem en gang). F. eks. kan jeg nevne at midt i Oslo sentrum, blir jeg støtt og statig, på Telenor sitt nett, koblet til celler som står ute på Nesodden. Lenke til kommentar
Mr.Static Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Nei. Det er veldig lite nøyaktig (jeg kan si så mye som at jeg nå har påbegynt en masteroppgave som omhandler omtrent dette, altså en utvidet versjon av prosjektet som finnes i signaturen min). All min erfaring som jeg har fått de siste 3-4 årene gjennom hobbyprosjektet mitt viser at bare å basere seg på celleid er alt for lite nøyaktig, og kan sannsynligvis være veldig forvirrende for sluttbrukerene (jeg tror dette er en av årsakene Telenor har valgt å ikke implementere dette. Mener jeg fikk det som svar hos dem en gang). F. eks. kan jeg nevne at midt i Oslo sentrum, blir jeg støtt og statig, på Telenor sitt nett, koblet til celler som står ute på Nesodden. Det stemmer det du skriver her. Jeg sendte en mail for lenge siden til Telenor med spm om ikke de kunne få slått på dette snart. Dette dukker jo opp i dipslayet mitt omtrent overalt i utlandet har jeg sett. Men grunnen til Telenor var visstnok at dette var for forvirrende for brukeren, da kunne f.eks. stå i Oslo og da få opp et navn på en celle langt unna. Jeg ser ikke helt problemet her. Som default (ihvertfall på Nokia-telefoner) så er Cellinfo deaktivert. Så de som interesserer seg for å vite celleinfo er jo de som faktisk er så interessert at de går inn i menyen under innstillinger og velger at dette skal komme frem i displayet. Alle andre vil jo faktisk ikke ha peiling på at dette er aktivert engang.... og som nevnt i tidligere poster, er jo dette kun til informasjon for den enkelte mobilbrukeren. Så her mener jeg både Telenor og Netcom burde få aktivert dette på rappen.... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Telenor hadde jo i sin tid noen tester på dette i Oslo sentrum. Forøvrig er jeg egentlig veldig fornøyd med at operatørene ikke legger noe tid/penger i en slik funksjon. Det er jo ikke bare å slå på en bryter. Man er evt. nødt for å lage et interface mellom selve bts-ene og databasen i bakhånd som har opplysninger om hvor hver enkelt bts ligger. Og til slutt må hver bts konfigureres til å sende denne dataen over infokanalen. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Hva er bruksområdet til alle som vil ha denne tjenesten? Om det kun er for posisjonering er vel GPS bedre og satse på? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Alt dette gjør er at det vil stå i displayet på telefonen hvilken bts man er koblet til. Det har ingenting med posisjonering å gjøre... Endret 27. januar 2009 av cyclo Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Med dagens paranoia over all mobilstråling tror jeg at jo mindre Ola Normann vet om basestasjonene jo bedre .. Endret 27. januar 2009 av Dain Bramaged Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Om det kun er for posisjonering er vel GPS bedre og satse på? Nå er denne tråden 4 år gammel, så da var jo GPS på en liten mobiltelefon utenkelig Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Benefon then changed its focus to GSM+GPS mobile telematics equipment, in response to the European Union's MORE-project (Mobile Rescue Phone). The result of this project was an idea that was somewhat radical for the time: a mobile phone and a GPS navigator integrated in one product. Along these lines, the Benefon Esc! was launched in late 1999 and Benefon Track in 2000. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Om det kun er for posisjonering er vel GPS bedre og satse på? Nå er denne tråden 4 år gammel, så da var jo GPS på en liten mobiltelefon utenkelig Hehe, ja jeg la merke til det Men så at det hadde kommet poster i ettertid som også spurte etter denne tjenesten. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) A-GPS.... Hvordan finner softwaren posisjonen fortere ved og bruke Telenettet når CelleInfo ikke sendes? Må jo være en form for "gratis" tjeneste da... Noen som har info? Endret 29. januar 2009 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Celle-info saken det prates om her har ingenting med a-gps å gjøre. Det finnes flere ulike varianter av a-gps ref. Den beste måten (og den som nok bl. a. er implementert av f. eks. Nokia) vil bruke informasjon om hvilken celle man er koblet til (evt. en mer nøyaktig trianguleringsteknikk) for å gi et grovt estimat på hvor du er. Celle-info saken det prates om her, er rett og slett en tekstmelding som blir streamet via cellens broadcast kanal. Meldingen kan være hva som helst. (F. eks. når jeg var i Praha for en del år siden fikk man informasjon om hvilken bydel man er i). Dersom man har slått på denne tjenesten, vil denne teksten vises øverst på standbyskjermen på telefonen. Jeg tipper at du blander dette sammen med cell-id som er cellens unike identifikator. Den må uansett sendes via broadcast-kanalen for at GSM i det hele tatt skal fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå