Gå til innhold

Opprop: Operatørene må bruka celleinfo

Anbefalte innlegg

Med mål om å få mobiloperatørane (Telenormobil, Netcom og andre?) til å ta i bruk celleinfo. Dette fungerer stort sett i utlandet, men ikkje her heime :-(

Operatøren må gje namn (etter geografi) til alle basestasjonar dei set opp. Dette namnet kjem då opp i skjermen på dei mobiltelefonane som har aktivert "vis celleinfo"-funksjonen.

Er folk her med på eit opprop?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er vitsen??

1 - Du ser kva for ein basestasjon mobiltelefonen din har kontakt med. Informasjonen kan vera til hjelp ved tekniske problem. Melder du feil til operatøren, kan du f.eks. sei kva basestasjon du har (eller hadde) kontakt med.

2 - Du får informasjon om kva for ein sendar (geografisk) du har kontakt med. Ved dårleg signal, kan du (om du er kjend i området) bevega deg i rett retning for å få betre signal.

3 - Turistar og tilreisande nyttar ordet/namnet til å orientera seg.

4 - Barn og andre som er på avvege veit med ein gong kor kor dei er...

..osb..

Eller kanskje eg skulle sagt: Kvifor ikkje?

Funksjonen ligg jo der, berre at operatørane ikkje har teke funksjonen i bruk...

Lenke til kommentar
Hva er vitsen??

1 - Du ser kva for ein basestasjon mobiltelefonen din har kontakt med. Informasjonen kan vera til hjelp ved tekniske problem. Melder du feil til operatøren, kan du f.eks. sei kva basestasjon du har (eller hadde) kontakt med.

2 - Du får informasjon om kva for ein sendar (geografisk) du har kontakt med. Ved dårleg signal, kan du (om du er kjend i området) bevega deg i rett retning for å få betre signal.

3 - Turistar og tilreisande nyttar ordet/namnet til å orientera seg.

4 - Barn og andre som er på avvege veit med ein gong kor kor dei er...

..osb..

Eller kanskje eg skulle sagt: Kvifor ikkje?

Funksjonen ligg jo der, berre at operatørane ikkje har teke funksjonen i bruk...

Jeg skal ikke si et jeg IKKE støtter dette. Men ser ikke poenget...

HVIS det blir lov blir det GARANTERT regulert slik at det ikke kan brukes ( personvernloven )

Det med feil er no pont. Dette vet operatørene uten at du trenger fortelle hvilken sender du brukte blant annet...

Men jeg kan godt hive meg på

Lenke til kommentar
Personvern?

Vi snakker ikkje registrering eller krenking av personvern.

Vi snakker "gje informasjon til brukaren".

Kanskje det er litt som at du får informasjon om kor trikken er...

Vel....en sjalu ektemann kan finne ut hvor kona er....disse datene kan gi info om hvor du befinner deg til enhver tid. Det er personvern...

Jeg kan garantere at dette vil slå inn. Ring post og teletilsynet. Det har sikkert svaret :-)

Men jeg er enig at det hadde vært kult. Ikke helt nyttig i mine øyne men kult..

Lenke til kommentar

Ja...personvernloven er ikke aktuell her. Ingen hindring.

Rett og slett en opplysning til mobilbrukeren om hvilken basesrtasjon som server deg nå.

Men en ting mange ikke er klar over.....

Dette betyr ikke at det er den stasjonen du er nærmest, som står i displayet.

Ved bruk av "repeatere" kan det være mange stasjoner som ligger nærmere. Uten at du får kontakt.

Din "repeater" (for eksempel i en T banetunnel) kan være koblet mot en stasjon lenger vekk. Mens det er mange basestasjoner, faktisk rett i nærheten.

Dette er et av argumentene til Telenor, for at de, ikke har åpnet dette.

Lenke til kommentar
Personvern?

Vi snakker ikkje registrering eller krenking av personvern.

Vi snakker "gje informasjon til brukaren".

Kanskje det er litt som at du får informasjon om kor trikken er...

Vel....en sjalu ektemann kan finne ut hvor kona er....disse datene kan gi info om hvor du befinner deg til enhver tid. Det er personvern...

Jeg kan garantere at dette vil slå inn. Ring post og teletilsynet. Det har sikkert svaret :-)

Men jeg er enig at det hadde vært kult. Ikke helt nyttig i mine øyne men kult..

Er du trang i nøtta? ;)

Er jo INGEN opplysninger til noen ANDRE enn brukeren SELV. Du ser på mobilen din og ser, oi, er jeg på "Majorstua" nå for eksempel. Greit å vite om man er turist...

Sjalu ektemann? Nei, han kan da vel ikke finne ut hvor kona er med mindre han står bak henne og ser over skuldra hennes ned på mobilen hvor celleinfo'n står! Hallo? Cellinfo'n er KUN på mobiltelefonen til brukeren, er ikke som et globalt nettverk på internett hvor gud og hvermann kan gå inn for å se hvor en bruker er. Det er KUN snakk om opplysninger til den som holder telefonen i hånda. INGEN andre får vite noe. (Untatt mobiloperatøren da, men den har taushetsplikt og vet dessuten hvor du er uansett om du har celleinfo aktivert eller ikke.)

You see? :thumbup:

Lenke til kommentar

Hemo: du kan jo ta å gå inn på www.opprop.no så kan du starte eit opprop om at telenor/netcom skal ta i bruk celleinfo, og så kan me andre gå inn der og 'signere'

Trur du kjem litt lenger med saken der enn her i forumet.

Endret av Narg
Lenke til kommentar
Hemo: du kan jo ta å gå inn på www.opprop.no så kan du starte eit opprop om at telenor/netcom skal ta i bruk celleinfo, og så kan me andre gå inn der og 'signere'

Trur du kjem litt lenger med saken der enn her i forumet.

Takk for bra tips!

Eg har ikkje laga opprop før, og bruker hw-forum til å få innspel og tilbakemelding. Er dette ein teit sak som det er bortkasta å jobba for, eller er vi mange som vil ha celle info på plass?

Om Opprop.no er plassen, så vil eg meir enn gjerne ha hjelp frå forum.hw.no til å "formulera" oppropet...

Bør ein ha med mykje eller lite informasjon?

Kva er eigentleg hovudbodskapen til selskapa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...