Gå til innhold

Trenger tips for å komme inn i IT Bransjen.

UUnreal

Anbefalte innlegg

Trenger ett par av dem. Jobber midlertidig en plass nå mens jeg søker datajobber.

Har 2 årig it utdannelse i tillegg at jeg har jobbet med pc`er siden DOS kom ut.

Er hovedsaklig utannet innen drift og support via privatskole.

Bor for tiden i oslo. Når jeg leter etter jobber bruker jeg masse vikarbyråer og sender søknader til firmaer om jobb. Selv om de ikke alltid har utlyst en stilling.

Har ikke oppsøkt så mange firmaer enda for å levere cv personlig.

Har vært på 2-3 intervjuer så langt og har hatt 1 IT jobb som gikk over kort tid.

Noen ting som kan gjøres annerledes?

takker for tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å kjøpe denne?

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/158...0436835-7548610

Skal faktisk være ganske bra, men har ikke fått kjøpt og lest den selv enda.

Hvilken utdannelse har du forresten? Noe litt mer utdypende enn "2 år" ;)

Gidder ikke bruke penger for å få meg jobb, noen andre kreative forslag?

2 år vil si:

Nettverk & System Administrator 1 og 2 på Noroff. www.noroff.no

Har snittet for å ta barcehlor grad i utlandet. Da blir man: Barchelor Of Network Computing, men vil ha erfaring først og komme inn i systemet.

Lenke til kommentar

Brukt ca 160.000kr på 2 års utdannelse men vil ikke bruke 200kr på en fin bok med masse tips? Er litt ironisk synes nå jeg :ermm:

Bachelor/Master i Australia er jo noe alle private it skoler fristet med for noen år siden, viste ikke at Noroff faktisk brukte det trekkplasteret enda. Er det noen fra Noroff (det siste eller de siste 2 årene) som faktisk har dratt ned dit og fått seg studieplass? Det er noe man bør finne ut før man legger for store planer.

En annen ting er jo at planer om å bare "jobbe litt" før man tar mer utdannelse som regel er døfødt. Det å tape 400.000kr på et år er det ikke mange som sier ja til (Om du hadde 300.000 i lønn, og du må ta opp 100.000 i lån/stipend for å dra ned). Å hoppe inn i 3 klasse (Eller er det 2 klasse 2 semester?) uten å ha jobbet med stoffet på noen år er og ganske dumt. Noroff bruker og en helt annen literatur enn de gjør der nede noe som gjør overgangen ekstra vanskelig.

Lenke til kommentar
Brukt ca 160.000kr på 2 års utdannelse men vil ikke bruke 200kr på en fin bok med masse tips? Er litt ironisk synes nå jeg  :ermm:

Bachelor/Master i Australia er jo noe alle private it skoler fristet med for noen år siden, viste ikke at Noroff faktisk brukte det trekkplasteret enda. Er det noen fra Noroff (det siste eller de siste 2 årene) som faktisk har dratt ned dit og fått seg studieplass? Det er noe man bør finne ut før man legger for store planer.

En annen ting er jo at planer om å bare "jobbe litt" før man tar mer utdannelse som regel er døfødt. Det å tape 400.000kr på et år er det ikke mange som sier ja til (Om du hadde 300.000 i lønn, og du må ta opp 100.000 i lån/stipend for å dra ned). Å hoppe inn i 3 klasse (Eller er det 2 klasse 2 semester?) uten å ha jobbet med stoffet på noen år er og ganske dumt. Noroff bruker og en helt annen literatur enn de gjør der nede noe som gjør overgangen ekstra vanskelig.

Er ikke ironisk nei. Jeg har ikke studiekompetanse så jeg kan ikke gå den vanlige veien via IT studier. Da må det bli studier på andre skoler. Må også bestå en IELTS test for å dra dit. Det er det eneste som hindrer meg for øyeblikket.

Får jeg en IT jobb så jobber jeg jo lengere. Sier seg selv det, vet at jeg kan få jobber med IT men har ikke vært så heldig for øyeblikket. Fått bekfreftet at den kunnskapen jeg har er god nok. Akkurat derfor jeg har valgt på å satse å jobbe først. Så får vi se hva som skjer siden...

Er 2 venner av meg som er der nede nå for å ta graden.

Sykt negativ du var da. :thumbdown:

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Forskjell på å være kritisk til propaganda og negativ.

[Offtopic]

Det du må spørre deg selv er hvorfor så mange universiteter i Australia slipper inn studenter uten generell studiekompetanse, og hvorfor 95% av alle universiteter der nede aldri havner på Top 50/Top 100/Top 500 lister osv. Og ikke minst, hvorfor tar de inn studenter fra de "høyskolene" i Norge som (som regel) har det slappeste studieløpet?

Svaret er jo som alltid; penger. Australske universiteter har lenge vært kjent for å være enorme pengemaskiner som tar inn betalende utenlandske studenter i massevis. De er heller ikke så høyt sett på internasjonalt av den grunn da kravene til å stå i fagene som regel er meeget lave.

Disse universitetene har mange likhetstrekk med CEC i USA. Ta en titt på feks http://www.cbsnews.com/stories/2005/01/31/...ain670479.shtml

[/Offtopic]

Hva med å møte opp på en bygning der mange større bedrifter holder til? Feks "Triaden" i Trondheim. Ta med kaffe og noe og spise i samt en bunke CVer, prate med alle som kommer inn.

Eller skrive ned en liste med domene navn, ta en whois lookup på alle, se hvem som er administrativ kontakt (som regel høyt oppe i systemet) og ringe det telefonnummeret. Si du har lyst å jobbe for vedkommende.

Lenke til kommentar
Forskjell på å være kritisk til propaganda og negativ.

[Offtopic]

Det du må spørre deg selv er hvorfor så mange universiteter i Australia slipper inn studenter uten generell studiekompetanse, og hvorfor 95% av alle universiteter der nede aldri havner på Top 50/Top 100/Top 500 lister osv. Og ikke minst, hvorfor tar de inn studenter fra de "høyskolene" i Norge som (som regel) har det slappeste studieløpet?

Svaret er jo som alltid; penger. Australske universiteter har lenge vært kjent for å være enorme pengemaskiner som tar inn betalende utenlandske studenter i massevis. De er heller ikke så høyt sett på internasjonalt av den grunn da kravene til å stå i fagene som regel er meeget lave.

Disse universitetene har mange likhetstrekk med CEC i USA. Ta en titt på feks http://www.cbsnews.com/stories/2005/01/31/...ain670479.shtml

[/Offtopic]

Hva med å møte opp på en bygning der mange større bedrifter holder til? Feks "Triaden" i Trondheim. Ta med kaffe og noe og spise i samt en bunke CVer, prate med alle som kommer inn.

Eller skrive ned en liste med domene navn, ta en whois lookup på alle, se hvem som er administrativ kontakt (som regel høyt oppe i systemet) og ringe det telefonnummeret. Si du har lyst å jobbe for vedkommende.

Skal gjøre noe lignende i oslo. Tidsspørsmål før jeg får meg jobb. Gir aldri opp ever! :D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...