escariot Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Heisann.. Needless to say så er jeg blodfersk i dette gamet, altså Linux. Jeg har en policy der jeg prøver en distro (var redhat, men nå Fedora og SuSE) hvert 1.5 år. Og nå synes jeg dette så gøy ut! Det jeg har fått problemer med nå er rett og slett å få wlanet mitt til å funke! Jeg har en bærbar med 3Com 154 kort (54g), og et ASUS kort i min stasjonære. Med Fedora 3 fikk jeg ingen ting til, men SuSE finner nå begge. ASUS kortet har jeg midlertidig gitt opp, men ser at ndiswrapper kan fikse den saken. 3Com kortet mitt (som er pcmcia) derimot får jeg logget meg til med. Dette støttes av Prism54. Jeg får koblet meg til min Gateway via ip-adr. og får endret innstillinger og slikt, men jeg kommer meg pokker ikke på internett.. Jeg skjønner faktisk ikkeno av dette, og strekker i så måte en hånd ut mot dere, der jeg sitter på mitt synkende Linux-skip. Er det en tjeneste jeg ikke har kjørt? Er det noe jeg ikke har tenkt på? Jeg har prøvd å søke så godt jeg kan via google, men uansett hvor mange a-ha opplevelser jeg får, stanger jeg huet i veggen ved at jeg ikke kommer på internett.. Mulig jeg søker feil, eller har litt vondt for å forstå, men jeg håper dere kan veilede meg inn på den riktige sti. Dermed kan også jeg få glede av dette smekre operativsystemet.. mvh Escariot Endret 21. februar 2005 av escariot Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Så du kan f.eks pinge routeren og gå inn på routerens instillinger? Kva meiner du med at ikkje internett fungerar? At du ikkje får opp websider som www.vg.no? Det kan berre vere at DNS ikkje er rett. Prøv å ping 193.69.165.21, ved å opne ein terminal og skriv: ping 193.69.165.21 Får du svar har du tilgang til internett. IP-adressa = www.vg.no, så om du får kontakt med IP men ikkje hostname, er DNS-oppsettet feil. Det kan eg hjelpe deg med, men først sjekk det der. Lenke til kommentar
ways Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 er sikkert dns, men kan også være at ikke gateway er satt riktig. skriv route og fortell hva som kommer ut.. Lenke til kommentar
escariot Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) Så du kan f.eks pinge routeren og gå inn på routerens instillinger? Får du svar har du tilgang til internett. IP-adressa = www.vg.no, så om du får kontakt med IP men ikkje hostname, er DNS-oppsettet feil. Det kan eg hjelpe deg med, men først sjekk det der. Jeg får pinget gateway, og får gått inn på dennes innstillinger ip=10.0.0.1. Men dats it.. Pinge VG funker ergo ikke.. får connect: Network is unreachable mvh Escariot edit ps: si ifra hvilke innstillinger dere evt. er nødt til å vite.. Endret 18. februar 2005 av escariot Lenke til kommentar
escariot Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 er sikkert dns, men kan også være at ikke gateway er satt riktig. skriv route og fortell hva som kommer ut.. ved kun å skrive route får jeg følgende melding: bash: route: command not found Men dersom du tenker på ekvivalenten til i windows: route print så får jeg en haug av saker og ting (i windows altså, ikke i linux).. Gateway fungerer også ypperlig via windows, og for linux gjennom kabel. mvh Escariot Lenke til kommentar
ways Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 det var da merkelig. nå er jeg ikke kjent med suse, men du skal få noe som dette: lars@aotearoa:~ $ route Kernel IP routing table Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface 10.0.2.0 * 255.255.254.0 U 0 0 0 eth1 default 10.0.3.254 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth1 men vi får håpe noen andre her har mer oversikt over suse.. det er vel et grafisk verktøy for å fixe det der tenker jeg. Lenke til kommentar
escariot Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) det var da merkelig. nå er jeg ikke kjent med suse, men du skal få noe som dette: lars@aotearoa:~ $ route Kernel IP routing table Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface 10.0.2.0 * 255.255.254.0 U 0 0 0 eth1 default 10.0.3.254 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth1 men vi får håpe noen andre her har mer oversikt over suse.. det er vel et grafisk verktøy for å fixe det der tenker jeg. .. og jeg fikk noe nå. Hadde noen bare sagt "bytt til rot først.." jaja, som sagt, blodfersk! Kernel IP routing table Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface 10.0.0.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth1 link-local * 255.255.0.0 U 0 0 0 eth1 loopback * 255.0.0.0 U 0 0 0 lo se der du.. mvh Escariot edit: min bærbares ip skal være/er 10.0.0.3. Det er den registrert som i Gateway Endret 18. februar 2005 av escariot Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 route må kjøres som root. Mulige feilkilder: Ikke DNS: Pinge eksterne adresser skal funke. Sjekk google eller SUSE's dokumentasjon Ikke satt opp gateway og/eller netmask: Dersom du bruker dhcp skal det settes automatisk, hvis ikke må du sette det opp selv. Se f.x: http://www.linux.com/howtos/Firewall-Piercing/x296.shtml Dette er for å gjøre det manuelt. Sjekk dokumentasjonen til SuSE for å se hvordan det settes opp automatisk Firewall i routeren blokkerer deg: Sjekk routerens dokumentasjon og oppsett. Lenke til kommentar
escariot Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 nå finner jeg ikke helt ut hvor jeg setter dns-adresse, men under Control Center, DNS and Host Name har jeg kun følgende (dns-adresse i windows er satt til 10.0.0.1) Vertsmaskin- og domenenavn Vertsmaskinnavn | Domenenavn linux | site x Endre vertsnavn via DHCP (er huket av) Navneserver og domenesøkelist Navneserver 1 | Domenesøk 1 (blank) | site Navneserver 2 og 3 | Domenesøk 2 og 3 (blank) og (blank) x Oppdater navneserver og søkeliste via DHCP (er huket av) mvh Escariot Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Prøvde du å pinge IPen til VG eller berre hostnamet? Lenke til kommentar
ways Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 . og jeg fikk noe nå. Hadde noen bare sagt "bytt til rot først.." jaja, som sagt, blodfersk! hehe. om det ene ikke funker, prøv det andre. jeg trengte ikke være rot her, men system er jo forskjellige. Kernel IP routing table Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface 10.0.0.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth1 link-local * 255.255.0.0 U 0 0 0 eth1 loopback * 255.0.0.0 U 0 0 0 lo ja, det så ganske feil ut, spør du meg. husker ikke helt hvordan man setter gw. er noe sånt som route add gw 10.0.0.3 eller noe. sjekk man route og prøv deg frem. må bare settes én gang. se der du.. mvh Escariot edit: min bærbares ip skal være/er 10.0.0.3. Det er den registrert som i Gateway Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 route add -net default dev eth1 Lenke til kommentar
escariot Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 route add -net default dev eth1 Takker for svar! Jeg har vært borte i helgen, så jeg har ikke fått prøvd ting før nå.. Jeg prøvde denne linjen, og nå får jeg pinget ip-adressen til vg. Men nå får jeg: From 10.0.0.3 icmp_seq=xx Destination Host Unreachable I route førte det til en tilleggende linje: Destination | Gateway | Genmask | Flags | Metric | Ref | Use | Iface default | * | 0.0.0.0 | U | 0 | 0 | 0 | eth1 Hvis jeg ser dette i sammenheng med det oppsettet ways hadde, så har jeg nå to ekstra linjer iforhold.. link-local | * | 255.255.0.0 | U | 0 | 0 | 0 | eth1 loopback | * | 255.0.0.0 | U | 0 | 0 | 0 | lo kan det være at disse umuliggjør at jeg kommer meg på internett nå? Jeg må bare beklage at jeg ikke har større innsikt i dette.. og spør så også hvordan jeg evt. fjerner disse linjene.. route remove -net link-local dev eth1 for eksempel?? en annen ting er at ved reboot så lagres ikke route-table.. er det noen måte å gjøre dette på? takk for at dere orker å svare! mvh Escariot Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 route add -net default dev eth1 Takker for svar! Jeg har vært borte i helgen, så jeg har ikke fått prøvd ting før nå.. Jeg prøvde denne linjen, og nå får jeg pinget ip-adressen til vg. Men nå får jeg: From 10.0.0.3 icmp_seq=xx Destination Host Unreachable I route førte det til en tilleggende linje: Destination | Gateway | Genmask | Flags | Metric | Ref | Use | Iface default | * | 0.0.0.0 | U | 0 | 0 | 0 | eth1 Hvis jeg ser dette i sammenheng med det oppsettet ways hadde, så har jeg nå to ekstra linjer iforhold.. link-local | * | 255.255.0.0 | U | 0 | 0 | 0 | eth1 loopback | * | 255.0.0.0 | U | 0 | 0 | 0 | lo kan det være at disse umuliggjør at jeg kommer meg på internett nå? Jeg må bare beklage at jeg ikke har større innsikt i dette.. og spør så også hvordan jeg evt. fjerner disse linjene.. route remove -net link-local dev eth1 for eksempel?? en annen ting er at ved reboot så lagres ikke route-table.. er det noen måte å gjøre dette på? takk for at dere orker å svare! mvh Escariot Jøss...skjønner ikke helt problemet jeg. Jammen er det mye tall og underscores her, men er problemet internett? objurkum er såvidt jeg kan skønne i mål;) Lenke til kommentar
escariot Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Ja, problemet er internett.. jeg får ikke logget på, selv om jeg får logget på lokalnettet. Jeg får heller ikke pinget ip-adressen til vg.no, der jeg før hadde network unreachable, har jeg nå: From 10.0.0.3 icmp_seq=xx Destination Host Unreachable jeg skjønner jo forsåvidt ingenting jeg heller.. men jeg roter rundt og leter, og prøver ting etterhvert som jeg finner det, eller ser det her.. forslag mottas med takk.. mvh Escariot Lenke til kommentar
escariot Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 jeg må med stolthet si at i skrivende stund er jeg på min bærbare med SuSE 9.2, prism54 driver, og wlan-kort som funker... JUHU! Takk for alle gode forslag, alle sammen.. men det jeg tror løste casen var å legge inn navneserver som 10.0.0.1 og Domenesøk til www.suse.de... Jeg har ingen anelse, og jeg ønsker nesten heller ikke å ha det.. for nå funker faenskapen! hehe Takk alle sammen, og håper dere vil besvare min håpløse tilkortkommenhet når det gjelder linux ved en senere anledning! mvh Escariot Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Grattis Lite tips: Noter ned det du gjorde, iallfall det du huska Så slepp du å lure dersom du må installere igjen ved eit seinare tidspunkt, masse enklare! Lenke til kommentar
escariot Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) jo takk! allerede gjordt.. hehe Neste prosjekt nå er å få til wlan med den stasjonære og.. tror det trengs ndiswrapper der, siden jeg mistenker kortet for ikke å være støttet av bl.a. prism54. Har noen timer knøling til foran meg! hehe.. Det blir vel opprettet en ny tråd der hvis jeg setter meg helt fast.. men jeg har nå begynt leseprosessen iallefall.. håper det skal gå problemfritt, men man kan jo aldri vite.. BTW: setter denne som løst.. edit: Hvis jeg får det til da.. finner ikke noen knapp.. -=Herregud=- mvh Escariot Endret 21. februar 2005 av escariot Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hm, du skulle jo kunne pinga IPen til VG uten DNS satt, menmen. Kvifor domenesøk til www.suse.de? Du kan eigentleg bruke kva du vil om du ikkje bryr deg om DNS-namn i nettverket. Lenke til kommentar
escariot Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Jeg pinget IP'n til VG, først uten at domene var satt. Domenesøk hadde, og jeg har nå skjønt hvorfor det ikke fungerte, ingenting med saken å gjøre.. jeg bare prøvde ut ting.. Det som gjorde at jeg kom meg på internett var rett og slett at jeg slettet det trådfaste nettet fra Network instillingene.. Hvorfor det fikset ting, aner jeg ikke.. sikkert en konflikt. Nå funker det iallefall, og jeg er happy som få! mvh Escariot Endret 21. februar 2005 av escariot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå