Gå til innhold

2x200gb=1x400gb? (raid 0?)

Cloud

Anbefalte innlegg

Har nå 2 stk s-ata 200gb disker fra wdc. Bruker win sitt innebygde "Computer Management" og er egentlig ikke helt sikker på hva jeg har gjort nå.. Kom opp et lite vindu som det stod noe ang de to ny diskene og jeg trykket videre. Svarte ok på den første, men når det kom til "dynamisk disk" så svarte jeg nei.

Men, det jeg er ute etter å å få en stor og fin partisjon. Hvordan er dette mulig? Skal jeg formatere begge diskene på normal måte og begynne å fikse etterpå?

Kan noen forklare meg litt enkelt og greit hva som skal gjøres/hvilke programmer som det er lurt å bruke?

Til dere som lurer så har jeg lest raid guiden her på hw.no, men den begynner å bli ganske gammel (3 år) så var litt usikker på om ting har forandret seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei,

merkelig... har du lagt inn sp2? kansje det hjelper?

prøv å formatere begge og begynn på nytt.... verd ett forsøk...

musa

Hjelper på hva da?

Beklager hvis jeg forklarte veldig dårlig, men har ikke prøvd å gjøre noe særlig enda. Har ikke formatert noen av diskene enda. Lurte på om jeg skal velge "raid" eller lignende før jeg formaterer. Og om jeg skal gjøre om fra basic til dynamic disk. (Dette hadde jeg ikke mulighet til å gjøre.)

Lenke til kommentar
For å få begge to diskene som én partisjon, må du kjøre RAID 0

Foreslår at du setter deg litt inn i hva RAID er før du tar avgjørelsen. Søk på forumet :)

Jeg vet godt hva raid er, og hvilke farer det fører med seg. Jeg vil bare vite hvordan jeg kan "aktivere" det. ;)

Ok, etter en kjapp søkerunde ser det ut som at jeg bare skal restarte pc og følge anvisninger derifra. Men trenger jeg å formatere begge diskene først?

Endret av Cloud
Lenke til kommentar
men du har noe som heter jbod/spanning åsså..da vil kontrollern gjøre slik at de 2 diskene ser ut for os'et som 1 stor disk

Ifølge manualen til hk har ikke kontrolleren min (Silicon Image 3114) støtte for det.

Men det jeg sliter med er å finne ut hvor jeg kan sette opp raid. Hvor jeg skal gå og hva jeg skal trykke på for å få de 2 nye harddiskene til å arbeide i raid.

Hvilke programmer skal jeg bruke, skal jeg gjøre det under oppstart? Håper på at noen kan forklare..

Lenke til kommentar

Hvordan praktisk du skal gjøre dette.. må du finne ut av selv, men jeg kan si deg sån ca hva du må gjøre :)

Du må gå inn i disk management , og "oppgradere" begge diskene til dynamiske disker (høyreklikk på disken og velg upgrade to dynamic drive..)

Så når begge diskene er dynamiske.. merker du bare den ledige plassen på den første, og velger oprett volum.

Så skal du få en meny om jeg ikke husker feil.. der du kan velge åssen type volum du skal ha, du må da velge et Stripet volum , og velge begge diskene for å spanne over disse.

Så må disken formateres.. værre en det er det ikke!

Men .. Raid 0 .. på 200 gig WD disker.. lykke til .. halvt år max så er en av diskene døde og du har mistet alt :)

Anbefales IKKE spør du meg.. jeg kjøper ikke WD200 om jeg hadde fått de for 100 spenn .. alt for usikre, me mindre man kjører raid 5 og har hot spare.

Men lykke til da !

Lenke til kommentar

Takk takk xB^. Har hatt 2x200gb disker fra wdc en stund nå, og har 4 stk 80mm vifter som står og blåser på dem så jeg prøver jeg.

Men når jeg går inn på "Disk management" så har jeg ikke muligheten til å oppgradere diskene til dynamiske. Fikk spørsmål om det når jeg åpnet Disk management første gang, men finner det ikke igjen. Eller er det bare jeg som er blind?

Laster opp et par bilder så dere får se hva jeg mener.

Ps. Win xp pro med sp2.

post-62-1108737326_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fant ut av det nå, måtte tydeligvis trykke på den lille ruten hvor det stod "disk 4", "disk "5" osv. Men har mulighet til å velge "Spanned" eller "Striped". Striped er sånn at den lagrer litt av samme fil på begge harddiskene ikke sant? Men Spanned er vel egentlig det jeg er ute etter? Få stor plass på en partisjon..?

EDIT: Mkay, tok Spanned mode og det ser ut til å funke fett :) Tusen takk for all hjelp!

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

Det er egentlig to måter å gjøre det på:

Hardware Raid0:

* Ta backup av alt på de aktuelle diskene siden innholdet vil slettes under operasjonen.

* Koble begge diskene til de ATA/S-ATA kontaktene som er tilknyttet Raid-kontrolleren på hovedkortet. (les manual for å finne ut hvilke)

* Under oppstart går du inn i bios og velger Raid-oppsettet. Derfra velger du opprett nytt Raid0-array. Velg de to diskene og la prosessen starte.

* Etter en lang stund er det ferdig og du kan restarte.

* Start Windows (fra 36GB disken) og gå inn i disk management.

* Der vil du finne en utildelt partisjon på 400GB.

* Opprett ny partisjon og formater. (Jeg foretrekker valgene Basic og NTFS)

* Disken har nå fått stasjonsnavn og er klar til bruk

* Kopier tilbake fra backup'en.

Software Raid0:

* Ta backup av alt på de aktuelle diskene siden innholdet vil slettes under operasjonen.

* Gå inn i disk management og slett de to 200GB-partisjonene.

* Gjør begge partisjonene om til dynamisk.

* Merk den ene og opprett Raid0-array.

* Du må nå velge den andre disken til å bli med i Raid0-oppsettet.

* La prosessen gjøre seg ferdig.

* Nå vil du du finne en utildelt partisjon på 400GB.

* Opprett ny partisjon og formater. (Jeg foretrekker valget NTFS)

* Disken har nå fått stasjonsnavn og er klar til bruk

* Kopier tilbake fra backup'en.

Lenke til kommentar

Hei

Som du nå har funnet ut av så er det to måter å "lage" en stor partisjoner av to disker, enten ved å benytte seg av spanned eller striped. Striped er det XP kaller for RAID0 og vil gi en ytelsesforbedring kontra en singel disk (men også doble sjangsen for at noe går galt). Spanned er kun en måte å se to disker som en partisjon, måten data struktureres og aksesseres er det samme som for enkeltdisker.

Merk at for å kunne benytte seg av disse mulighetene må diskene konverteres til dynamic. Så lenge du ikke skal aksessere disse diskene fra non-win os (eller pre 2000) så er det ikke noen ulemper med å definere diskene som dynamic.

Regards

SilverWolf

Lenke til kommentar

Merk at to 200 GB-disker i RAID ikke gir deg 400GB, akkurat som at en 200GB-harddisk ikke gir deg hele 200GB. Du vet sikkert dette fra før, men det er lett å bli skremt når man setter opp to harddisker i RAID og ikke er forberedt på det. Selv har jeg to 160GB-disker i RAID0, og styrte lenge med å finne ut hvorfor jeg bare hadde 300GB plass og ikke 320... :roll:

Hadde vært greit om harddiskprodusentene kunne begynne å telle i 1024 og ikke 1000, men alle vil jo selge så mye som mulig, så den dagen kommer nok aldri :cry:

Lenke til kommentar

qez: Jeg vil ikke at dette skal bli en GB vs. GiB-diskusjon igjen, men jeg ville bare si at harddiskprodusentene er de som oppgir tallet riktig. Det er programvareprodusentene som oppgir feil tall.

G=10^9 (Definert i SI-standarden) Dette bruker harddiskprodusentene

Gi=2^30 (Nylig definert i SI-standarden) Dette bruker veldig få

Programvareprodusentene bruker G=2^30, noe som ikke stemmer med noen standarder.

For at ting skal bli riktig så må programvareprodusentene gå over til en av de to standardene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...