Erik1234 Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hei Jeg er en del av en Kunst og Håndverk gruppe på 10. trinnet som skal lage en dokumentarserie àla de man finner på Discovery channel. Den skal forholdsvis handle om krig og fred gjennom århundrene og vi har ganske mange gode idéer. Jeg lurte derfor på om dere vet noe/kunne gi meg informasjon om hvordan man bør lage en dokumentarserie. Jeg har sett en GOD del programmer på Discovery, og vet sånn noen lunne hvordan det skal se ut, men hvis dere kan fortelle mer eller utdype litt hvordan å lage en bra dokumentarserie hadde det vært veldig bra. Vi tenkte å gjenskape noen historiske scener og så det er en slags blanding av faktastoff og litt humor gjennom disse rekreasjonene. Lenke til kommentar
mclp- Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Jeg har aldri laget noe i den sjangeren, men kan prøve å komme med tips jeg ville ha prøvd. - Jeg ville funnet mye info om krigen (som dere sikkert har gjort allerede) - Finn en bestefar eller en annen gammel person som var med i 2. verdens krig eller noe og intervju han. - Finn noen gamle film klipp fra kriger o.l som dere redigerer innimellom. - Ha en slags 5 på gata med noen bra spørsmål (kansje) - Lag en historie for eksempel at du begynner med år 1900 også går til 1910 etterpå liksom. Da blir det en historie og en liten oppbygging i dokumentaren. - Ikke bruk noen form for effekter. - Ha kameraet stødig. - Finn info om gamle fartøyer som ble brukt under krigen og legg inn bilder og en forteller. "Vi tenkte å gjenskape noen historiske scener og så det er en slags blanding av faktastoff og litt humor gjennom disse rekreasjonene." Da går det ann å finne et Fort, et sted som kan se ut som en slagmark. Få med noen folk, klin til med noen bra kostymer og skriv et 'manus' Det humoristiske kan være at det kansje er en hypermoderne bil eller noe i bakgrunnen eller noen med helt nye klær eller "hiphop" stil. Legg på noen bra lydeffekter, også hadde kansje vært humoristisk å hatt en slags kommentator som tar helt av (som på en fotballkamp e.l) ----- Jeg vet ikke om det var noe til hjelp, men noen tips fikk du Lykke til Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Dokumentarer er omtrent det einaste eg har laga, mclp- kom med gode tips. De bør finne ut kva de vil seie med dokumentaren, - så skrive ei side eller så om dette. Det er mykje lettare å starte når du veit litt betre kva du skal ha som ferdig produkt. Når du filmer til dokumentar så kjem det ofte opp nye og uventede situasjoner - difor må du jo sjølvsagt alltid vere open for dét. Men i bunn og grunn hjelper det utruleg å ha ein plan på førehånd. Lenke til kommentar
Erik1234 Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Ja, da har vi laget plan! Virker nå mer oversiktlig nå. Jeg lurte på om "Zooming inn og ut" av bilder lar seg gjøre enkelt på Adobe Premier. Du vet, man pleier å zoome inn og ut bilder på dokumentarer. Og vet noen om det går an å lage flammer o.l på Adobe Premier, når det går an å lage lyn? Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Driver også med og lage en dokumentar fra Andreverdenskrig lokalt (lyngdal) som et skoleprosjekt Konseptet er, Studio - Velkommen til dokumentaren ... bla bla bla.. Hausvik (en plass med kanoer og tysker huler) - "Direktesending" her ser du kanoner fra andre verdenskrig og forteller masse greier (diverse klipp som viser rundt) Kødd - For og ikke kjede elevene og lærerne skal vi lage diverse "reklame"innslag ++ eks. kødde litt med Lidl osv.. Etter reklamen Interjvu - intervju med en gamling som levde under krigen evt. videoklipp fra andre verdenskrig.. The end.. Sånn i grove trekk Endret 26. mars 2005 av arielfaaland Lenke til kommentar
Erik1234 Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Ah, dokumentaren ble ganske bra til slutt. Nå venter vi bare på vurderingen:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå